I přes pokračující modernizaci hlavních železničních tahů v Čechách a na Moravě a přes množství živelních pohrom, jako byly větrné smrště a přívalové deště, došlo loni ke zvýšení přesnosti českých vlaků.
Na nádraží loni přijelo včas více vlaků EuroCity, mezistátních rychlíků, expresů i lokálek.
Právě osobní a spěšné vlaky byly loni nejpřesnější. Přes 92 procent z nich dojelo včas, a to je podle mluvčího Českých drah Petra Štáhlavského údaj, za který by se nemusely stydět ani západoevropské železnice.
Soupravy EuroCity sice nabízejí pasažérům největší pohodlí, do stanic ale loni přijelo načas jen osm z deseti. Přesto je to podle Českých drah výrazné zlepšení proti předchozímu roku - o celých deset procent.
Rychlíky a vlaky IC se zpožďují nejčastěji
Rychlíky a expresy jezdí podle jízdního řádu v 80 až 84 procentech případů. Průměrně vlaky meškají na každých 100 kilometrech asi dvě minuty, soupravy EuroCity o polovinu méně. To je velký pokrok za poslední čtyři roky.
Ještě v roce 2000 totiž každých sto kilometrů jízdy mezistátního vlaku znamenalo téměř o sedm minut pozdější příjezd do stanice.
Na zpoždění se podle Šťáhlavského podepsaly stavební práce na nejvytíženějších koridorech a také rozsáhlé výluky. Řadu zpoždění mají na svědomí řidiči automobilů, kteří často nerespektují výstražné signály.
"V důsledku střetu auta s vlakem na přejezdech pak dochází k mnohahodinovým výlukám," dodal Šťahlavský.