"Každý projekt musí dávat ekonomický smysl," řekl mluvčí drah Aleš Ondrůj s tím, že definitivní rozhodnutí o spoji ještě nepadlo.
Železnice států, přes které vlak jezdí, české firmě proti loňsku cenu nechtějí snížit, a tak Jadran Expres vychází jako ztrátový podnik. "Cena jízdného navíc musí být stanovena tak, aby lidi neodrazovala," říká Ondrůj.
Jadran Expres by letos vyjel už potřetí a podle původních předpokladů měla být letošní sezona poslední ztrátová. Vlak, který odveze turisty i s jejich auty či motocykly, jezdil většinou téměř plný. Osmdesátiprocentní obsazeností se může pochlubit málokterý český spoj. V porovnání s běžnými linkami Českých drah je to dvojnásobek.
Vedení Českých drah se tento týden zabývalo několika variantami osudu linky k moři. Podle jedné z nich by Jadran Expres nabídli dráhy cestovním kancelářím. Druhou možností bylo provozovat vlak jako nízkonákladový, podobně jako letecké společnosti. Podle třetí by ho dráhy ještě jednou dotovaly. Podle poslední varianty, která je nejpravděpodobnější, Jadran Expres vůbec nevyjede.
I když je vlak k moři prodělečný, znamená pro firmu dobrou propagaci, protože jen málokterý vlak Českých drah má tak dobré jméno. Loni odvezl přes šest tisíc lidí a sedm set aut. Prvním vlakem jelo skoro 300 pasažérů a 32 vozidel. Autovlak z Prahy do Splitu odjížděl v pátek dopoledne z hlavního nádraží. Do Splitu dorazil v sobotu ráno. Opačným směrem odjížděl v sobotu odpoledne.
Jednosměrná jízdenka pro auto stála 1600 korun. Při cestě oběma směry byla cena 2200 korun. Řidič si kupoval jízdenku stejně jako ostatní cestující. Jednosměrná jízdenka stála od 1550 do 3950 korun podle typu míst ve vlaku. Zpáteční od 2200 korun.
Kromě sezonního Jadran Expresu jezdí celoročně další autovlaky do Popradu pod Tatrami a Košic. Autovlaky jsou oblíbené i v západní Evropě, kde jezdí například mezi severem Německa a jihoevropskými letovisky na Jadranu a u Středozemního moře, nebo mezi východní a západní částí Rakouska.