Pátek 29. května 2020, svátek má Maxmilián, Maxim
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 29. května 2020 Maxmilián, Maxim

Vláda plánuje rozšíření silniční daně. Nově by platili všichni majitelé aut

  1:16aktualizováno  1:16
Stát vážně zvažuje, že uvalí silniční daň na všechny majitele osobních aut v České republice. Počítá s tím Národní akční plán čisté mobility, který schválila vláda. Návrh však není definitivní, příští rok musí ministerstvo dopravy provést analýzu, zda se daň vyplatí zavést.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Až dosud silniční daň platily pouze firmy za svá auta, ročně odevzdají státu přes pět miliard korun. Zpoplatnění ostatních aut navrhlo Sdružení automobilového průmyslu, výše poplatku by se měla lišit podle velikosti auta a toho, jak znečišťuje ovzduší.

Státu vynáší mýto nejvíce v Brně

MAPA výběru mýta

Inoxive ve své zprávě srovnával, kolik peněz se vybere na mýtném na...

Od necelých 300 tisíc korun za rok až po 17,2 milionů korun vybere stát od dopravců na každém kilometru v síti dálnic a silnic zpoplatněných mýtem. více

V průměru by mělo jít zhruba o tisícikorunu ročně. Návrh se však už teď nelíbí některým úřadům, například ministerstvu financí. Stejný materiál současně počítá i s tučnými dotacemi na nákup nových, ekologických aut. Jako první o možné nové dani informovala Česká televize.

S návrhem přišlo Sdružení automobilového průmyslu, v němž jsou zastoupeny tuzemské automobilky a výrobci komponentů. „Je to věc, která funguje i v jiných zemích,“ argumentuje ředitel sdružení Antonín Šípek.

Automobilky státu navrhly, aby se platila silniční daň podle velikosti motoru či emisí. Podobný systém má například Německo. „V průměru by to bylo kolem tisícikoruny na auto,“ dodává Šípek. Podle něj by stálo za úvahu, aby řidiči platili nakonec jednu daň, tedy například i včetně dálniční známky.

Zda se daň zavede, bude záležet na tom, jak vyjde analýza, kterou má příští rok zpracovat ministerstvo dopravy. Úřady proto zatím k možnosti mluví rezervovaně a odvolávají se na analýzu, která ještě není zadaná. Každopádně tak půjde o úkol až pro příští vládu.

Jezdíte ekologicky? Dostanete slevu

Stát má dosud ze silniční daně kolem 5,5 miliardy korun ročně, zavedení daně i pro fyzické osoby by mělo přinést do státní kasy další čtyři až pět miliard. Její výběr nicméně zatím není příliš efektivní, protože je administrativně náročný.

„Jedná se o běžný ekonomický nástroj, který je v řadě zemí používán jako prvek napomáhající systémovému snížení exhalací u provozovaných vozidel. Zdanění podle emisí oxidu uhličitého je využíváno ve více než patnácti státech Evropské unie,“ uvádí akční plán ohledně silniční daně pro fyzické osoby.

Ministerstvo financí se nicméně k rozšíření silniční daně na všechny osobní automobily staví velmi rezervovaně. Prioritou je dle něj efektivní výběr stávajících daní a minimalizace daňových úniků a podvodů.

Proti je i opoziční ODS. „Chceme rušit takové daně, na kterých stát moc nevybere, ale jsou často spojeny s náročnou administrativou a občany zbytečně obtěžují. Silniční daň je jedna z nich. Provoz auta je navíc již zdaněn spotřební daní, dálniční známkou, mýtem atd. Není tedy důvod chtít další poplatky,“ uvedl předseda strany Petr Fiala.

Počítá se s úlevami pro ekologická auta

Nejde o jediný návrh nové daně či poplatku, který se objevil v rozsáhlém materiálu. MF DNES už dříve informovala o jednorázové platbě při registraci nového vozu, u níž by částka byla rovněž vypočítána podle autem produkovaných emisí. Z výtěžku by se měly financovat dotace na nákup nových ekologických vozů.

Zrušte známky a kasírujte všechny řidiče od kilometru, radí vládě odborníci

V Česku je nákup nových aut zatím zatížen prakticky jen daní z přidané hodnoty. I proto vychází pořizovací cena nových aut v tuzemsku často výrazně levněji než například v Nizozemsku. Cena nové Škody Fabia ve srovnatelné výbavě se v Česku a Nizozemsku liší o 190 tisíc korun. I tak jsou motoristé celkově velkým přispěvatelem do státní kasy, zejména prostřednictvím spotřební daně z nafty a benzinu.

Série desítek opatření, které mají zlepšit vozový park v České republice, počítají s úlevami hlavně pro auta na ekologický pohon, jako jsou elektromobily nebo automobily poháněné stlačeným zemním plynem (CNG). Pro ně navrhuje stát mimo jiné možnost bezplatného vjezdu do center měst či osvobození od dálniční známky.

Největší dotace zvažuje stát pro nákup nových elektromobilů, kde počítá až s 200 tisíci korunami příspěvku. U aut na plyn by to mělo být kolem 40 tisíc.

Stát by podle národního plánu čisté mobility chtěl do roku 2030 zvýšit počet aut na elektřinu či s hybridním pohonem na necelých sto tisíc, aut na plyn by v té době mělo v Česku jezdit kolem čtvrt milionu.

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Zemřel jeden ze šéfů jediné tvarůžkárny v Česku, vnuk zakladatele firmy

Společnost A. W. z Loštic na Olomoucku, výrobce světoznámých olomouckých tvarůžků, přišla v těchto dnech o jednoho ze...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Krize už dopadá: čtvrtina českých firem propouští, pětina snižuje mzdy

Pandemie covid-19 dolehla na tuzemské firmy. Přibližně čtvrtina z nich už přistoupila k propouštění a pětina osekala...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

Poslanci kývli na sdílená pracovní místa i nový výpočet dovolené

Na týden placeného volna ročně budou mít nárok zaměstnanci, kteří působí na táborech a akcích pro děti a mládež. Návrh...

Zemřel jeden ze šéfů jediné tvarůžkárny v Česku, vnuk zakladatele firmy

Společnost A. W. z Loštic na Olomoucku, výrobce světoznámých olomouckých tvarůžků, přišla v těchto dnech o jednoho ze...

Hypoték se krize zatím nedotkla. Trh s úvěry v dubnu klesl jen mírně

Banky letos v dubnu poskytly tzv. skutečně nové hypoteční úvěry na bydlení za 15,6 miliardy korun, což je o téměř...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz