Vláda bude lidem připlácet na dojíždění za prací, začne v jednom kraji

  18:55aktualizováno  18:55
Nový způsob, jak zvýšit zaměstnanost, vyzkouší vláda Bohuslava Sobotky. V některém z krajů, kde je vysoká nezaměstnanost, bude z evropských peněz proplácet příspěvek na dojíždění do zaměstnání do regionu, kde je nezaměstnanost nižší. Vláda na to kývla, když schválila plán na podporu hospodářského růstu a zaměstnanosti.

Dojíždění do práce chce vláda dotovat (ilustrační foto) | foto: Fotodoprava.com

„Je to zajímavá motivace, zejména v regionech s vysokou nezaměstnaností, kde máme hodně lidí bez práce. Prostřednictvím příspěvku bychom mohli motivovat k dojíždění do regionu, kde je pracovních příležitostí více,“ uvedl premiér.

„Bude nejprve připraven pilotní projekt v gesci ministerstva práce a sociálních věcí. Pokusí se na tento pilotní projekt zajistit prostředky z fondů Evropské unie a pokud by tento pilotní projekt prokázal přínosy pro zlepšení situace na trhu práce, tak bychom toto opatření rozšířili,“ řekl Sobotka.

Plán prošel, přestože ministr financí a šéf ANO Andrej Babiš dopředu avizoval, že s tím nesouhlasí, protože to označil za populismus.

Na poslední chvíli se vláda shodla, že součástí jejího plánu bude i závazek předložit novelu insolvenčního zákona. „Je třeba, aby se ministerstvo spravedlnosti zamyslelo, jak u nás fungují konkurzy, zda u nás není prostor pro působení konkurzních mafií, na které velmi často upozorňuji podnikatelé,“ řekl předseda vlády.

„Je to materiál, který byl připraven v těsné spolupráci s odbory,“ řekl premiér Sobotka o plánu na podporu hospodářského růstu a zaměstnanosti. „Materiál se zaměřuje na posílení rychlosti naší schopnosti čerpat evropské fondy. Budeme se snažit nasměrovat čerpání na prorůstové priority. Obsahuje i důraz na investice s velkým multiplikačním efektem, na investice do dopravní infrastruktury, úpravy a údržby bytových budov,“ vysvětlil Sobotka.

Plán počítá s opatřeními na zbytek letošního roku a na příští rok s tím, že některá nabudou účinnosti až v roce 2016. Opatření budou financována především z evropských fondů. Tam, kde to nebude možné, půjde podpora ze státního rozpočtu.

Vláda slibuje i zjednodušení a zkrácení povolovacích procesů při výstavbě infrastruktury potřebné pro nové zahraniční a domácí investice či snížení poplatků za vynětí půdy ze zemědělského půdního fondu v už existujících průmyslových zónách. Všechna povolovací řízení pro stavby by měla být v příštích letech sjednocena do jednoho procesu, během nějž bude vydána EIA.

V oblasti podpory exportu vláda chystá posílení pobídek pro firmy přes agenturu CzechInvest, které budou zaměřeny především na investice s vysokou přidanou hodnotou, exportním potenciálem a vysokým podílem výzkumu a vývoje. Do CzechInvestu by mělo přijít více odborníků a chystá se i obnovení zahraničních kanceláří v některých regionech.

Zjednodušit by se měly podmínky pro pobyt zahraničních zaměstnanců v Česku. Zákonná lhůta pro vyřízení dlouhodobého víza činí v současnosti tři měsíce, pro některé cizince mohou firmy zajistit vyřízení do 30 dnů. „Opět se však nejedná o řešení systémové. Vláda proto navrhne zkrátit zákonnou lhůtu pro vydání dlouhodobého víza nebo pobytu kvalifikovaným cizincům,“ píše se v materiálu.

Autoři: ,

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Výdaje na varroázu rostou, loni dosáhly 30 milionů. Včely ale umírají dál

Včela medonosná (28. února 2019)

Boj proti kleštíkovi včelímu, který je schopen přes zimu zlikvidovat celé včelstvo, čím dál víc vysává dotace pro...

Řetězce vozí z větších dálek: zelí z Makedonie, brambory z Francie

Dochází i zelí. Německý diskont ho vozí z Makedonie.

Nejen cibule z Nového Zélandu. Nákupní oddělení obchodních řetězců musejí sahat do větších dálek než jindy i pro jinou...

Až o 13 korun dražší krabička. Kuřáci si připlatí víc, než se zdálo

Ilustrační fotografie

Kouření může zabíjet a za hříchy se platí. Celou pravdu však kuřákům ministerstvo financí ani zdravotnictví neřekly:...

Najdete na iDNES.cz