Zákon také omezuje některé pravomoci ministra financí a jemu podřízených pracovníků, například ruší pravomoc promíjet daň v individuálním případě. "Pokud je systém dobře nastaven, není v něm místo pro mimořádné pravomoci," uvedl ministr financí Miroslav Kalousek.
"Cílem nového zákona je, aby to byla srozumitelná právní norma, aby se v zákoně dalo dočíst, co se od poplatníků očekává," uvedl náměstek ministra financí Petr Chrenko.
Daňový řád změní také pravidla pro doručování. Nebude možné vyhýbat se doručení zásilky z finančního úřadu. "Pokud nebude zásilka vyzvednuta do určité lhůty, bude považována za doručenou. Dosud doručení někdy trvalo třeba půl roku," uvedl Chrenko.
Novela má také prolomit nedůvěru Čechů k elektronické komunikaci. Daňová přiznání budou podávána elektronicky, aby zčásti odpadla klasická korespondence.
Návrh "vylepšovala" i veřejnost
"Zákon reaguje na poptávku po jasné, terminologicky jednotné a systematické právní normě, která by daňovým subjektům i berním úředníkům umožnila orientovat se v dané problematice bez nutnosti hledat výklad v metodických pokynech a proměnlivé judikatuře," shrnul výhody daňového řádu mluvčí MF Ondřej Jakob.
Návrh už vláda několikrát odmítla. Ministerstvo financí před rokem dokonce vytvořilo expertní skupinu, která se návrhem zabývala. Byli v ní zástupci podnikatelů, Hospodářské komory ČR i justice. "Přes rok se diskutovaly zásadní otázky," uvedl ministr Miroslav Kalousek. V dubnu byl návrh v internetové diskusi předložen i laické veřejnosti.
"Pro podnikatele přináší daňový řád mnoho významných zlepšení především v oblasti snížení administrativních nákladů, avšak jsou zde úskalí, která je třeba ještě překonat a dopracovat," uvádí ve své tiskové zprávě Hospodářská komora ČR.
Daňová reforma je součástí druhé etapy změn ve veřejných financích. V její první fázi současná vláda pozměnila daňový systém, například zavedením tzv. superhrubé mzdy, tedy mzdy včetně sociálního a zdravotního pojištění, a jednotné daně z příjmu ve výši 15 procent.
Přínosy daňového ŘÁDU1. Srozumitelný právní předpis - větší přehlednost a systematická uspořádanost - členění do odstavců a paragrafů - jasnější a jednotné vymezení pojmů - zkvalitnění zásad daňového procesu 2. Snížení administrativního procesu - větší podpora elektronizace daňové správy - jasná pravidla pro doručování - pravidla pro vedení daňového spisu a nahlížení do něj - odstranění omezení při volbě zástupce - možnost odpustit úrok z prodlení při posečkání již při vydání rozhodnutí o posečkání - možnost dokončit daňovou kontrolu a exekuci původním správcem daně i po změně místní příslušnosti - odpadnutí povolovací fáze při podání dodatečného přiznání - snížení administrativy 3. Odstranění tvrdostí a nejasností - omezení pravomoci ministra financí prominout daň - zavedení požadavku odůvodňovat každé rozhodnutí - stanovení jednoznačných pravidel pro opakování daňových kontrol a jejich omezení - v řízení o mimořádném opravném či dozorčím prostředku nebude vznikat úrok z prodlení 4. Nové pojetí daňové exekuce - zavedení pravidla, podle něhož je nutné při volbě způsobu vymáhání dbát toho, aby náklady spojené s vymáháním nebyly neúměrné k výši vymáhaného nedoplatku - veškeré pravomoci správce daně vystupujícího v pozici soudu jsou zakotveny v daňovém řádu |