Vláda: Na metro nedáme ani korunu

  1:00aktualizováno  1:00
Hodně studenou sprchu zažilo vedení pražského magistrátu. V návrhu rozpočtu na příští rok, který ve středu projednala vláda, totiž není ani koruna na výstavbu metra. Ministři Pražanům vzkázali: Pomozte si sami!
Metro je pro nás prioritou číslo jedna, říká pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Metro je pro nás prioritou číslo jedna, říká pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner. | foto: Robert RambousekMF DNES

"Je nám líto, ale ministerstvo financí nám tolik seškrtalo rozpočet, že peníze na metro prostě nemáme," potvrdila mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.

"To si děláte legraci," reagoval náměstek primátora Petr Hulinský, když ho MF DNES ve čtvrtek kontaktovala. "Není možné, aby město samo financovalo tak obrovské projekty celostátního významu, jako je metro," zlobí se.

Pokud by tento návrh rozpočtu prošel Sněmovnou, což je podle představitelů magistrátu nepravděpodobné, město by se dostalo do úzkých.

Sice by nebyla ohrožena probíhající dostavba trasy metra C do Letňan, kterou mají první cestující využít už za dva roky, ale patrně by se zpomalila výstavba pražského silničního okruhu nebo by město opravilo méně ulic v metropoli.

"Metro je pro nás prioritou číslo jedna, takže trasu do Letňan dostavíme za každou cenu. I kdybychom to měli platit celé ze svého. Ale na další důležité dopravní stavby bychom si museli buď půjčit, nebo od nich upustit," řekl radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Tvrzení o tom, že škrty v rozpočtu neumožní poskytnout jakoukoli dotaci na výstavbu pražského metra, ale ministerstvo financí odmítlo. Rozhodnutí o tom, že v návrhu rozpočtu nebude vůbec žádná dotace na výstavbu metra, je podle něj plně v kompetenci ministerstva dopravy, "ani ministerstvo financí, ani vláda se na tomto předběžném rozhodnutí nijak nepodílely," citovala ČTK mluvčí ministerstva financí Petru Krainovou.

Město po ministru financí Bohuslavu Sobotkovi žádalo na výstavbu metra jednu miliardu korun. V předchozích třech státních rozpočtech se částka pro pražskou podzemní dráhu pohybovala kolem 420 milionů korun. I taková dotace je podle radních nedostatečná.

Za poslední čtyři roky dala Praha do výstavby metra 10 miliard korun, stát jen 1,5 miliardy. "To nemá obdobu nikde v Evropě!" zlobí se radní Šteiner, podle něhož se vlády jiných zemí podílejí na výstavbě alespoň 50 procenty.

"V Amsterdamu je to dokonce 90 procent," dodává radní, podle něhož je rozvoj podzemní dráhy také v zájmu státu. "Plánované prodloužení trasy metra A přes motolskou nemocnici na ruzyňské letiště by vládu mělo zajímat - jak nemocnice, tak i letiště patří státu."

Souhlasí s ním i primátor Pavel Bém, který věří, že definitivní rozpočet bude sestavovat nová vláda včele s ODS. "Stát nebere na Prahu ohledy už osm let. To se zásadně změní," nechal se slyšet Bém.

"Je to od Paroubkovy vlády neomluvitelný omyl a já věřím, že nová vláda najde prostředky na to, aby nám pomohla s financováním výstavby metra polovinou potřebných financí," dodal Bém.

Na dopravu jde z městského rozpočtu každý rok nejvíce prostředků. Spolkne více než třetinu všech ročních výdajů města, tedy asi patnáct miliard korun.

ČTĚTE TAKÉ:
Výstavba metra do Letňan je za polovinou

Autoři: ,

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Cena dat Čechy neodradila, loni jich spotřebovali dvojnásobek

Ilustrační snímek

Spotřeba dat v mobilních sítích loni v Česku vzrostla na dvojnásobek. Uživatelé přenesli v mobilních sítích 368...

VIDEO: V 90. letech to byl hit, teď hrozí zánik. Takto dnes hrají bingo

Hra bingo je součástí balíčku, u kterého plánuje ministerstvo financí navýšit...

Miliony lidí sledovaly v 90. letech každý týden televizní hru Bingo. V roce 2019 si ho mohou lidé zahrát už jen v...

PŘEHLEDNĚ: Rodiče, počítejte, jak vyčerpat celých 80 tisíc korun

tatínek a syn

Vláda rozhodla o navýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc na 300 tisíc korun. Týkat se to bude všech, kteří budou...

Najdete na iDNES.cz