Vláda chce dálnice, ale nemá na ně

  0:01aktualizováno  0:01
Ministr dopravy Milan Šimonovský slíbil českým motoristům do roku 2010 přes třináct set kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic. Ročně má stát za jejich stavbu utratit třicet miliard korun. Otázkou ale je, kde vláda takové finanční prostředky vezme.

Vystihuje tím slova ostatních odborníků: Pokud dá stát peníze, bude mít požadované kilometry dálnic. Jen na zmíněnou délku by potřeboval přes tři sta miliard korun.

Zatím stát slíbil peníze jen na dálnici D47 do Ostravy, protože vypověděl smlouvu se soukromým investorem v čele s Housing & Construction. Na ostatní dálnice musí sehnat peníze Fond dopravy. "Ať počítám, jak počítám, pořád mi peníze chybějí," říká šéf fondu Pavel Švagr.

A to podle něho má stát nyní jedinečnou šanci s dostavbou dálniční sítě pořádně pohnout. "Ještě se snad nestalo, aby bylo rozestavěných šest dálničních úseků najednou," říká Švagr.

Ve stavbě dálnice D1 se pokračuje u Vyškova, na D3 u Tábora a na D5 pokračuje stavba dlouho očekávaného obchvatu Plzně. Na severočeské dálnici D8 se provádějí přípravné práce, na hradecké D11 se stát snaží pohnout s vykupováním pozemků a na ostravské D47 se staví obchvat Ostravy.

Při výkupech pozemků začal stát využívat efektivnější metody. "Kvůli času a množství pozemků nám nezbývalo než nasmlouvat výkup s externími společnostmi," říká o zkušenosti s výkupem pozemků na dálnici D47 Černý. "Soukromé firmy může stát využít i u dalších činností. Jsou zpravidla efektivnější než úředníci," dodává náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek.

Všichni se shodují, že problémem výstavby českých dálnic není výkup pozemků či technické možnosti stavařů, ale jen chybějící peníze. Nikdo si tak netroufne ani odhadnout, kdy bude která dálnice v provozu. Dnes tvoří dálnice z celkového počtu silnic jen jedno procento.

"Loni se nám podařilo rozjet řadu staveb právě proto, že jsme proinvestovali přes třicet devět miliard korun, což je o třetinu více peněz než rok předtím," říká Švagr s tím, že pokračování tohoto trendu není jisté. Zlaté časy Fondu dopravy ovšem končí.

Z prodeje státního majetku FNM do fondu dopravy sice letos odvede přes 27 miliard korun, ale od příštího roku dostane jen polovinu, následující dva roky dokonce jen deset miliard.

Příjmy z části spotřební daně za benzin, silniční daně a prodeje dálničních známek sice porostou, ale jen mírně, chybějící desítky miliard Fondu dopravy nepřinesou. Ministerstvo financí dokonce uvažuje o tom, že by Fond dopravy ze spotřební daně dostával jen 6,5 procenta místo dnešních dvaceti. Vyjádřeno penězi: místo deseti miliard jen 3,6 miliardy. Chybělo by tak například na roční údržbu silnic druhé a třetí třídy.

Autoři: ,

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

Pozdě, ale přece. Také UniCredit Bank spustila Apple Pay

Ilustrační snímek

České pobočky UniCredit Bank tento týden spustily podporu Apple Pay. Její zákazníci tak téměř po půl roce od jejího...

Apple Card v Česku? Možná ano. Firma si zaregistrovala ochrannou známku

Na Apple Card firma spolupracuje s Goldman Sachs.

Když Apple v březnu představil svůj Apple Card, očekávaný platební systém, dala veřejnosti informace pouze o tom, že se...

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz