Z Věcí veřejných přes Úsvit do vedení ŘSD. Bártův člověk má nové místo

  14:30aktualizováno  14:30
Do nejvyššího vedení správců silnic se po letech vracejí lidé spojení s hnutím Věci veřejné. Někdejší člen Bártovy strany Vítězslav Janků, který mezitím stihl kandidovat za Úsvit či dělat asistenta poslance Úsvitu, se vrací na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Od března povede Středisko správy a údržby dálnic (SSÚD) na úseku dálnice D11.

Ilustrační foto | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Déle než rok měl na starosti výstavbu silnic a dálnic v Královéhradeckém kraji v době, kdy dopravě vládl ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné). Teď se Vítězslav Janků na Ředitelství silnic a dálnic vrací.

ŘSD odmítá, že by v jeho jmenování hrála roli politika. Podle mluvčího Jana Rýdla vzešel Janků z výběrového řízení, do něhož se přihlásili čtyři lidé. Dosavadní vedoucí Iva Chalupová odešla na mateřskou dovolenou. „Ve výběru a jmenování vedoucího SSÚD nehrála žádnou roli jakákoli politická působnost, ale odborné znalosti a zkušenosti,“ dodal Rýdl.

Janků naposledy působil ve Správě a údržbě silnic Jihomoravského kraje na postu technického náměstka. Loni v září však skončil, dle vedení po vzájemné dohodě.

„Bydlím v Hradci Králové a pracoval jsem v Brně. Kvůli dceři jsem cítil, že už to tak dál nejde,“ vysvětluje svůj konec na jihu Moravy.

Na jeho předchozí práci pro ŘSD nevzpomínají ale všichni v dobrém. Starosta Náchoda a poslanec Jan Birke (ČSSD) tvrdí, že právě Janků zpomalil přípravy dlouho plánované rekonstrukce průtahu Náchoda. „Ztratili jsme tam rok. Tvrdil, že na přípravách pokračuje, ale ve skutečnosti se nedělo nic,“ vzpomíná Birke.

Peníze od Úsvitu

Do Věcí veřejných vstoupil Janků během své práce na Ředitelství silnic a dálnic. Ve státní organizaci nedobrovolně skončil v roce 2012 po nástupu tehdejšího ředitele Davida Čermáka. Po rozpadu strany v roce 2015 se v jiném politickém uskupení neangažoval, za hnutí Úsvit ale kandidoval například na post královéhradeckého primátora.

Poté z oboru zmizel, založil reklamní agenturu Creato CZ a podnik DI-stavby. Obě firmy se dostaly do pozornosti médii v roce 2015, když v Úsvitu začaly vnitrostranické spory. Někdejší šéf Úsvitu Tomio Okamura tehdy mluvil o fakturách těmto společnostem, které podle něj tunelovaly peníze hnutí. Šlo o faktury spojené s kampaní do komunálních voleb.

MF DNES v roce 2015 upozornila, že společnost Creato dostala od Úsvitu přes 600 tisíc korun za kampaň v Královéhradeckém a Jihočeském kraji. „Dali jsme nabídku a byli jsme nejlevnější. Zajišťovali jsme reklamní tiskoviny. Byla to normální výběrová řízení, některá jsme ani nevyhráli,“ řekl tehdy Janků coby asistent poslance Úsvitu Jiřího Štětiny.

„Měl jsem povolené od Tomia Okamury, že můžeme ty zakázky dělat, i když jsem asistent poslance,“ dodal. Ani poslanec Štětina neviděl problém v tom, že peníze Úsvitu inkasovala firma jeho asistenta. „Vůbec jsem se do toho nemíchal. Pan Janků nemá dodneška zaplaceno asi 436 tisíc a ta práce byla odvedená, nebyl to žádný podvod,“ tvrdí Štětina.

Janků teď podle svých slov není politicky aktivní. „Asistenta poslance jsem přestal dělat před dvěma lety,“ upřesnil Janků.

Střediska správy a údržby dálnic mají na starost především drobné opravy na dálnicích nebo odstraňování následků po nehodách. V případě SSÚD Pravy roční rozpočet činí 45 milionů korun.

Většina zakázek na SSÚD se rozděluje v malých podlimitních soutěžích, které sice na první pohled objemově nevypadají příliš atraktivně, firmy na nich ale mohou dosáhnout nadstandardních marží. Dobře to ukázal třeba příklad výměny kilometrovníku na dálnici D1, na kterou si ŘSD najalo společnost Jerex. Výměna malé značky přišla na více než osmdesát tisíc korun.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Studentské koleje jdou na dračku. Výstavba láká developery

DOMEQ - společné prostory 2

Ceny bytů v Česku narazily na strop, takže někteří realitní investoři pokukují po jiných příležitostech, jak by své...

Uvnitř reaktoru. Podívali jsme se do srdce Temelína během výměny paliva

Reaktor po výměně části paliva.

Jaderná elektrárna Temelín patří k nejhlídanějším objektům v zemi. A přímo do jejího srdce, k reaktoru, nemůže každý....

Přísun čisté ropy z Ruska vázne. Do Česka dorazí později, než se čekalo

V podniku Mero spravují ropné rezervy České republiky(18. července 2012,

Čistá ropa z Ruska by měla do Česka přitéct mezi 26. a 28. květnem. Na twitteru to v pátek uvedl předseda Správy...

Najdete na iDNES.cz