Vinaři opouštějí obchodní řetězce, sází na vlastní prodejní cesty

  5:00aktualizováno  5:00
Vinařství se postupně odklánějí od prodeje v supermarketech. Nechtějí pod nátlakem korporací snižovat ceny, ani bojovat v kategorii levných vín s těmi zahraničními, proto hledají své distribuční kanály - vlastní prodejny, internetové obchody nebo rozvážkové služby.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Znovín Znojmo měl loni vůbec největší zisk v historii. Navzdory tomu, že výrazně snížil prodej svého vína ve velkých obchodních řetězcích. Tato taktika se ukázala jako mimořádně úspěšná. Jedna z největších vinařských firem v Česku vydělala 49 milionů korun. A od prodeje v supermarketech se postupně odklání i další vinařství.

Když Znovín ukončil výrobu levného vína do vratných litrových lahví, klesl sice firmě objem prodeje, ale zároveň se zbavila segmentu, který se kvůli tlaku obchodních řetězců na cenu nevyplácel.

„Nechceme v levných vínech bojovat s těmi zahraničními. Z toho důvodu jsme tuto část výroby úplně opustili a z obchodních řetězců jsme se stáhli,“ potvrzuje ředitel společnosti Pavel Vajčner. V supermarketech ze Znovínu zůstaly ještě vína vyšší kvality. Stále víc však sází na vlastní distribuční kanály – přímý prodej, internetový obchod, rozvážkovou službu a další.

A vyplácí se to. Podíl fyzických osob, kterým Znovín víno prodává, stále roste. „Moravská vína by se měla prezentovat právě střední a vyšší kategorií. V nejlevnějších vínech nejsme cenou schopni konkurovat zahraničí,“ podotýká Vajčner.

Řetězce tlačí na cenu

V posledních letech došlo v Česku k fúzi obchodních řetězců. Trh tak ovlivňuje několik velkých obchodních korporací a z hlediska téměř monopolního postavení tlačí na snižování prodejních cen. Na vinaře kladou také velmi náročné podmínky dodání. Všechny řetězce navíc mají zahraničního vlastníka a jako takové prosazují spíš prodej vín ze svých mateřských zemí.

Nové možnosti odbytu proto hledá například i Chateau Valtice. „V posledních několika letech zajímavě roste podíl prodeje vína přímo ve vinařství. Proto jsme své investiční aktivity směřovali tímto směrem,“ potvrzuje ředitel vinařství David Šťastný. Loni zde za zhruba 60 milionů postavili novou prodejnu vína – vinařskou stodolu, ve které cílí na stovky návštěvníků Valtic. Výrazněji prodávají i přes e-shop. Už nesázejí jen na velkoobchod, kde kralují levná dovozová vína, třebaže zůstává důležitým odbytovým kanálem.

Jde o dobrou pověst

Právě ekonomické důvody odrazují od spolupráce s řetězci i další vinařství. „Tlačí nás k jiným cenám, než za jaké jsme ochotni naše víno prodávat,“ potvrzuje marketingový ředitel znojemského vinařství Lahofer Daniel Smola. Právě proto s řetězci typu Kaufland či Tesco odmítají spolupracovat.

„Snažíme se prezentovat jako vinařství s určitou kvalitou. Máme poměrně vysoké požadavky i na prodejce, kteří naše víno nabízejí – na prodejní standard, skladovací podmínky a podobně. To v supermarketech není možné zajistit,“ vysvětluje. Supermarkety by podle něj navíc mohly významně poškodit pověst vinařství. „Kdybychom začali prodávat v supermarketech, spousta našich obchodních partnerů z vinoték či gastrosegmentu by nás přestala kupovat. Právě proto, že jsme k dostání všude,“ zdůvodňuje.

Odklon od obchodních řetězců je podle Petra Očenáška, nezávislého vinařského poradce, přirozený trend kopírující zahraničí.

„V tuto chvíli máme v České republice nějakých 17 tisíc hektarů vinic v plodnosti. Z toho lze udělat množství vín, které pokrývá asi 40 procent domácího trhu. Tuzemští vinaři logicky nemají potřebu podbízet se řetězcům, které jako ve všech produktech i ve víně tlačí na cenu,“ vysvětluje. Platí to hlavně pro malá a střední vinařství, která si v posledních letech užívají obrovskou popularitu a velký nárůst zájmu o jejich vína. „Velká vinařství budou řetězce vždy potřebovat,“ podotýká.

  • Nejčtenější

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Počet svěřenských fondů raketově vzrostl, meziročně na dvojnásobek

Za dobu své krátké existence získaly svěřenské fondy nádech tajemných institucí určených jen pro vyvolené. Do určité...

Ministerstvo chce prodat státní rezervy kovů, proti je nejen opozice

Ministerstvo průmyslu a obchodu navrhuje postupně rozprodat základní kovy z hmotných rezerv státu. Podle úřadu je...

Premium

Svěřenské fondy lze využít i ve sporu o dědictví, říká advokát Svejkovský

Počet svěřenských fondů stoupá. Do konce roku by jich v Česku měly být až tři tisíce. „Většinou přicházejí lidé, kteří...

Ekonomika zpomalila, ve třetím čtvrtletí rostla o 2,5 procenta

Česká ekonomika ve třetím čtvrtletí zpomalila meziroční růst na 2,5 procenta, oproti předchozímu čtvrtletí stoupl hrubý...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz