Speciální víčka, jež lze otevřít s podstatně menší námahou, zavádějí na sklenicích svých výrobků značky Efko z Veselí nad Lužnicí a Hamé, která je součástí norské skupiny Orkla.
„První pokusnou výrobu jsme na jednom z výrobků přinesli na trh už v sezoně 2021,“ říká Jiří N. Salamánek, vedoucí prodeje čerstvé zeleniny & marketingový a produktový manažer v Efko. Na českém trhu nabízí firma tzv. víčka RAZ, DVA u sklenic o objemu 720 ml. „V průběhu tohoto měsíce plánujeme rozšíření portfolia o další produkty vybavené víčky, která zajišťují snazší otevírání,“ doplnil.
Otevřeno raz dva
Patent na speciální víčko pochází od americké společnosti Sonoco, významného hráče v oblasti obalářství. Víčka pro Efko pak vyrábí jihočeský výrobce kovových uzávěrů Tecnocap.
TEST: Nakládané okurky chuťově obstály. Nejdražší byly ale nejhorší![]() |
Podle Salamánkova vyjádření se společnost k řešení přiklonila nejen kvůli komfortu spotřebitelů, ale jde o součást širší strategie technologických inovací. Snadné otevírání zajišťuje promyšlená mechanika a speciální konstrukce víčka. Víčko RAZ DVA se skládá ze dvou částí, které společně umožňují snadné otevření a pevné uzavření sklenice. Tato konstrukce zajišťuje, že víčko pevně drží na místě, ale zároveň se dá jednoduše sejmout jedním plynulým pohybem.
„Díky dvojité stěně má víčko protiskluzový design, který zabraňuje klouzání po sklenici, usnadňuje manipulaci a zvyšuje bezpečnost při otevírání,“ uvedl Salamánek a dodává, že víčko je vyrobené z pozinkovaného ocelového plechu, jenž zaručuje vysokou pevnost a odolnost vůči korozi. Použité materiály jsou navíc plně recyklovatelné, což podporuje ekologicky šetrný přístup k balení potravin.
„Nejde jen o víčko, ale i o technologii jeho zavírání, což obnáší nemalé investice. Ačkoli materiál není levný, začali jsme u prémiových výrobků,“ vysvětluje a jmenovitě šlo například o Delikates okurky 3 až 6 cm ve sklenici 720 ml, později následovaly Chilli okurky či Kořeněné okurky.
Inspirace Finskem
Zajímavostí je, že impuls ke změně podle Efka mohl přijít i ze zahraničních trhů: „Vzpomínám si na nějaký finský výrobek, který kolega přivezl z jednání po severských zemích. Možná šlo právě o první kontakt s podobným řešením,“ uvádí Salamánek.
Hamé mění vlastníka. Firmu koupí za pět miliard korun Norové![]() |
Také Hamé využívá speciální víčka Orbit. Podle Aleny Fišerové, brand manažerky značky, jde o významný krok směrem k uživatelskému komfortu. „Průběžně hledáme způsoby, jak našim zákazníkům nabídnout užitečné inovace. Toto víčko usnadňuje otevírání i lidem s menší silou nebo motorickými omezeními,“ uvádí. Patentovaný produkt s názvem Orbit přináší konstrukci, která snižuje potřebnou sílu k otevření zavařovací sklenice zhruba na polovinu.
Víčko díky konstrukčním úpravám lépe uvolňuje podtlak. „Momentálně máme čtyři rozměry, a to TO63, TO70, TO82 a novinku TO66, kterou využíváme pro sklenice o objemu 370 ml,“ dodává Fišerová.
Zatímco dříve se zákazníci museli spoléhat na domácí triky od páčení nožem až po poklepávání víčka dnes je na trhu viditelný posun směrem k intuitivnějšímu a bezpečnějšímu řešení. A v době, kdy i drobnosti hrají roli v rozhodování u regálu, se i víčko může stát konkurenční výhodou.