Sobota 8. srpna 2020, svátek má Soběslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 8. srpna 2020 Soběslav

Embéčko a favorit jako investice. Ceny veteránů stoupají o desítky procent

  6:00aktualizováno  6:00
Češi objevili kouzlo investování do veteránů a ceny vozidel – zejména automobilů našich otců – letí astronomicky nahoru. Za posledních deset let stouply ceny nejběžnějších veteránů pětinásobně, desetitisíce stojí už i Škody Favorit. Češi investují do starých automobilů a motocyklů zejména ze socialistické éry.

Škoda 1000 MBX | foto: Škoda Auto

„Ceny škodovek, tater, žigulíků nebo motorek ČZ či Jawa vzrostly za deset let, zejména pak v posledních pěti letech, několikanásobně na často až nesmyslnou úroveň. Motocykly, které se daly pořídit před pěti lety za pět tisíc korun, stojí dnes 50 tisíc, auta, která nikdo nechtěl za pět deset tisíc, stojí 100 a více,“ říká Petr Jirsa, organizátor srazů socialistických vozidel.

Když začínal se srazy před šesti lety, přijelo okolo stovky vozidel, letos před týdnem to bylo už 961 strojů. „Většinou jsou to noví lidé, rodiny, které investují pro své děti,“ doplňuje Jirsa.

„Děláme spartaky, octavie, felicie, hlavně socialistická auta. Dvacet procent majitelů jsou srdcaři, osmdesát procent zákazníků jsou lidé, kteří to berou jako investici místo spoření,“ říká David Kafka z autodílny Karcom ve Frýdku-Místku, která se na renovace veteránů specializuje. I podle něj nejvíce táhnou investory vozy východního bloku, žádná porsche, ferrari či americké bouráky. „Taková auta vůbec, naopak české a socialistické stroje,“ dodává Kafka.

Fotogalerie

Pro představu: legendární kabriolet Škoda Felicia se dal před deseti lety pořídit v pojízdném stavu za 100 až 200 tisíc korun, dnes je to od 400 tisíc, po renovaci za 700 tisíc korun. Za čtvrt milionu se prodávají zrezlé skelety.

„Ty auta už nejsou a Škoda Felicia byla nejkrásnější škodovkou. Já mám nejvyšší nabídku 185 tisíc korun,“ říká muž, který na serveru bazos.cz prodává pouze opískovanou karoserii s podvozkem. Ceny vzrostly natolik, že to často překvapilo i samotné majitele veteránů.

28. prosince 2018

Století československé techniky

Sledovat další díly na iDNES.tv

Zhodnocení o stovky procent

Například Jaroslav Zdychynec vlastní už pětadvacet let Tatru 603. Auto, které po renovaci stojí dva miliony korun, se v předrenovačním stavu prodává mezi 300 a 400 tisíci korun. „Mě tehdy renovace stála dvě stě tisíc korun. Spoustu dílů se nedalo sehnat, dneska už jen díly jsou často za desetitisíce. Kdybych auto prodal, koupím si za to slušný byt,“ říká Zdychynec.

Ještě pár příkladů: Škoda 110 R se dnes před renovací prodává za 200 až 300 tisíc korun, klasické „embéčko“ Škoda 1000 MB od 80 tisíc, zrenovované si lidé cení na 200 až 250 tisíc. Škoda Octavia se dnes prodá za 200 tisíc korun, nejběžnější Škody 105 jsou v solidním stavu za 80 tisíc korun a veteránem je už i Škoda Favorit – zachovalé se prodávají za 50 až 80 tisíc, po renovaci jsou běžné ceny 100 až 130 tisíc korun. Jen pro představu – hit Mototechny roku 1989, první favority – se tehdy prodávaly od 84 600 korun.

O vozy předrevoluční éry je zájem. Jejich ceny stoupají ročně až o desítky...

O vozy předrevoluční éry je zájem. Jejich ceny stoupají ročně až o desítky...

Podle indexu Historic automobile Group International jde o klidnou a jistou investici. „Investice do veteránů jsou konzervativním způsobem investování, nicméně podle indexů, které se k nim váží, jde o výnosné investice. Za posledních deset let hodnota veteránů výrazně stoupla, ročně i o desítky procent,“ říká ekonom Zdeněk Žižka.

Dovoz zpět z Německa

Hodnota veteránů, kterými jsou podle vyhlášky ministerstva auta starší třiceti let, stoupá přitom nejenom v Česku, ale i v okolních zemích. Trochu paradoxem přitom je, že Češi po revoluci prodali veterány do Německa, Rakouska či Holandska a právě odsud dnes veterány dovážejí. A i exportní modely, které se v tehdejším Československu vůbec neprodávaly. Vznikly firmy, které se přímo na dovoz těchto socialistických vozů ze zahraničí specializují.

  • Nejčtenější

Ekonomové: Konec superhrubé mzdy přinese lidem tisíce, rozpočtu obří díru

Premiér Andrej Babiš znovu otevřel téma superhrubé mzdy a avizoval, že ji zruší. Ministryně financí Alena Schillerová s...

Máme šanci obstát ve světě, krize je příležitost, píše Kellner

Finanční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera vydala výroční zprávu za loňský rok. Nejočekávanější revizní...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Bohatší budou platit vyšší daň, uvažuje Schillerová o zavedení progrese

Kromě toho, že ministerstvo financí chystá plán na snížení superhrubé mzdy, které Čechům přidá až tisícikoruny čistého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Češi už začínají šetřit. Zatím na jídle, módě, benzinu i autech

Koronakrize se začíná pozvolna promítat do útrat. Objem peněz, který Češi nechali během června v obchodech, se...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Veřejné finance jsou bez superhrubé mzdy neudržitelné, míní rozpočtová rada

Podle Národní rozpočtové rady (NRR) nadstandardní zvýšení důchodů a zrušení superhrubé mzdy, o kterém uvažuje současná...

V Česku na jaře drasticky ubylo turistů, jen Praha přišla o 94 procent

První data statistiků ukazují, jak tvrdě pandemie zasáhla turismus. Praze ve druhém čtvrtletí klesl počet hostů o...

Česko má vesmírný potenciál, ale schází šikovní absolventi a dodavatelé

Seriál Za poslední dekádu prošel kosmický průmysl v Česku obrovskou změnou. Od svého připojení k Evropské kosmické agentuře...

ČNB zhoršila prognózu pro českou ekonomiku, půjčky už nezlevnila

Česká národní banka v nové prognóze zhoršila odhad vývoje české ekonomiky v letošním i příštím roce. Nově letos čeká...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...