Velký test českých e-shopů: Zrychlují dodání, ale selhávají při vracení zboží

  12:00
Čeští e-shopeři zrychlují, zákazníci mají čím dál častěji zboží doma už druhý den po objednání. Přesto ale v mnoha ohledech stále zaostávají, a to například ve způsobu, jakým řeší vrácení zboží, nebo jak jednoduše se u nich nakupuje. Vyplývá to z rozsáhlého testu e-shopů, který provedly společnosti Shopsys, Skladon a Retino.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Skladon

Praktická část testu probíhala během vánoční špičky, tedy v nejvytíženější části roku, kdy je hodnocení připravenosti e-shopů na náročnou logistickou sezonu obzvlášť relevantní. „Testování e-shopů probíhalo v předvánoční prosincové neděli záměrně, abychom lépe posoudili připravenost na náročnou logistickou sezonu. Zaměřili jsme se na stejné e-shopy jako v minulém testu,“ uvedl Tomáš Kohút, marketingový ředitel společnosti Skladon.

Velký test e-shopů hodnotil přes 200 e-shopů, a to z pohledu zákaznického zážitku, rychlosti dodání nebo třeba komunikace při vracení zboží. A zatímco v některých oblastech se obchodníci výrazně zlepšili, jinde stále tápou.

E-shopy si musí zákazníky hýčkat. Rychlost a spokojenost je pro ně prim

Statisticky významný posun nastal v logistice. Poprvé v historii testování dokázala doručit zboží nadpoloviční většina e-shopů (54 procent) už následující pracovní den po objednání. Ještě loni to byla necelá polovina.

„E-shopy reagují na tlak zákazníků i konkurenci, rychlé dodání se stává standardem a stále silnějším faktorem v zákaznickém rozhodování při výběru prodejce,“ dodává Kohút ze společnosti Skladon.

Doručení zdarma jen za vyšší objednávku

Pro doručení na adresu se nejčastěji uplatňuje Česká pošta (57 procent), těsně za ní následuje společnost PPL (56 procent), jejíž podíl pravidelně roste. V případě doručení na výdejní místo dominuje Zásilkovna se 77 procentním podílem, přičemž PPL zaznamenalo největší meziroční růst o šest procent.

Průměrná cena doručení na adresu činí 98 korun, zatímco na výdejní místo 68 korun. Pokud jde o dopravu zdarma při dosažení určité hodnoty objednávky, zůstává to nejčastěji využívaná metoda e-shopů pro zvyšování průměrné hodnoty objednávek, využívá ji 71 procent e-shopů, obvykle při objednávkách nad 1 500 korun.

„Naopak pouze čtvrtina e-shopů nabízí různé doplňkové služby za poplatek, jako je pojištění zásilky, ekologické balení nebo prodloužená lhůta pro vrácení zboží,“ dodává Petr Krakowczyk, marketingový ředitel společnosti Shopsys.

Na druhou stranu s rostoucím tempem roste i počet chyb – v testu byly u čtyř procent objednávek zaznamenány problémy, například špatně zabalené nebo nekompletní zásilky. To je téměř o polovinu více než loni.

Rychlost doručení se zlepšila o pět procent, ale přesnost balení poklesla z 97,5 procent na 96, což stále splňuje základní standardy, ale naznačuje, že e-shopy mají co zlepšovat.

Zajímavé zboží a silný marketing. Čínské e-shopy lákají mladé a neudržitelné

Trend personalizovaných obalů pokračuje. Většina e-shopů už používá krabice nebo pásky s logem značky. U dvou třetin z nich byla patrná snaha o ekologičtější balení například papírová výplň nebo menší množství plastu. Přesto ale řada e-shopů stále používá obaly, které jsou zbytečně velké vůči obsahu.

„V desítkách případech byla navíc, vzhledem k objednávanému produktu, zvolena rozměrově nevhodná krabice, kdy výplň sloužila pouze k vyplnění tohoto nadbytečného prostoru. Na druhou stranu jsme si všimli významného posunu směrem k používání ekologických variant,“ doplňuje Tomáš Kohút, marketingový ředitel společnosti Skladon.

Dopis Ježíškovi i losy

Zhruba třetina e-shopů se snaží své zákazníky překvapovat dárky nebo promo materiály a pozitivně tak budovat svou značku a dlouhodobý vztah se zákazníkem. Co se týče dárků, často se jedná buď o produktové vzorky, které souvisí s původně objednávaným zbožím, popř. obecnější doplňky typu nálepky, slevy, dárkové poukazy, bonbóny, rozvrh hodin, jmenovky apod. – odvíjí se také od cílové skupiny koncových zákazníků. Případně e-shopy vkládají dárky, které jsou spjaty s určitým ročním obdobím.

„V našich vánočních objednávkách jsme často nacházeli štítky na vánoční dárky, vánoční stírací losy i dopisy dopisy Ježíškovi,“ popsal Tomáš Kohút s tím, že nejnápaditějším e-shopem, který nás každoročně překvapuje svým přístupem, byl v tomto směru Bella Rose, který na složení pracuje interně ve spolupráci s externí agenturou. Letos v balíčku našli podepsané poděkování od majitelky e-shopu a vánoční příběh, jak tráví Vánoce Dánové.

Na každého jiný metr. České e-shopy si stěžují na praktiky zahraničních tržišť

„K tomu byl přiložen checklist možností, které můžeme v Česku o Vánocích zažít. Martina Svadbíková, majitelka e-shopu, aktivně podporuje vánoční náladu, což ukazuje i QR kód na vánoční playlist na Spotify, který vytvořili zaměstnanci e-shopu,“ dodal Kohút.

Přehlednější objednávání

Příjemně překvapil vývoj v oblasti uživatelského rozhraní. Více než polovina e-shopů už používá takzvané minimalistické menu – to znamená, že zákazníka při dokončování nákupu neruší zbytečné odkazy nebo bannery.

„Postupně se zvyšuje počet e-shopů s jednokrokovým nákupním košíkem, protože již minulý rok od testerů zaznívalo, že při nakupování z mobilu byly jednokrokové nákupní košíky pro uživatele většinou více přehledné a intuitivní,“ dodal Petr Krakowczyk, marketingový ředitel společnosti Shopsys s tím, že některé značky udělaly během roku obrovský skok.

„Z původního nemoderního e-shopu eroticcity.cz se stal přívětivý e-shop s vyladěným objednávkovým procesem,“ dodal Krakowczyk.

Přesto ale mnoho obchodů stále nedbá na detaily, které celý nákup zjednodušují – například našeptávač adresy nebo možnost uložit si údaje pro příště. Část e-shopů navíc stále používá zbytečně složité, vícekrokové košíky.

Vratky jsou slabým místem

Největší slabinou zůstává podle testu proces vrácení zboží. Pouze malá část e-shopů (asi 12 procent) nabídla zákazníkovi možnost výměny produktu. A jen zhruba 15 procent se zákazníka po vrácení zeptalo, jestli bylo vše v pořádku.

Téměř čtvrtina obchodů dokonce nevrátila zákazníkovi náklady na původní dopravu – přestože jim to ukládá zákon. „Právě způsob, jakým obchodník přistupuje k reklamaci nebo vrácení zboží, zásadně ovlivňuje, jestli se k němu zákazník vrátí,“ varuje Petr Boroš, šéf společnosti Retino.

Češi stále vzdorují nástupu online tržišť. E-shopy se na ně také nehrnou

Mezi zajímavá zjištění testu patří i případy, kdy tři e-shopy omylem refundovaly větší částku, než byla původní cena objednávky, a naopak dva e-shopy peníze vrátily, aniž by požadovaly fyzické vrácení zboží.

Naopak některé e-shopy se naopak snaží usnadnit vrácení zboží a čím dál častěji přikládají k objednávkám vratkové formuláře, návody nebo QR kódy s instrukcemi, aby zákazník nemusel nic složitě dohledávat nebo tisknout.

„Skvělým příkladem je MK Lůžkoviny, který přibalil rovnou i předvyplněný štítek dopravce – zákazník tak zboží jednoduše předá kurýrovi nebo odnese na výdejní místo, bez zbytečné administrativy,“ dodal Kohút.

Z testu je zřejmé, že české e-shopy se posouvají kupředu. Zákazníci chtějí rychlost, jednoduchost a dobrý servis – a e-shopy, které to pochopily, mají navrch. Cena už totiž není jediným faktorem, který rozhoduje o tom, kde lidé nakoupí.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije

Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie. Strategické chyby v plánování teď některé z nich mohou vyjít draho. Nízké marže a velké zásoby způsobí...

Hrozba pro energetiku? Američané našli v čínských solárech neznámá zařízení

Američtí energetici přehodnocují rizika, která představují zařízení vyrobená v Číně. V některých měničích napětí solárních panelů totiž našli neznámá komunikační zařízení. Agentuře Reuters to sdělili...

Bulharsko je blíž na cestě k euru. Obyvatelé se bojí zdražování

Bulharsko se připravuje na přijetí eura, kterým by se v nejchudší zemi Evropské unie mělo začít platit už v lednu. Bulhaři splnili všechna kritéria a požádali EU o zahájení poslední fáze přijímacího...

Počkejte s podpisem Dukovan, žádá francouzský eurokomisař Česko

Francouzský eurokomisař Stéphane Séjourné žádá Česko o odložení podpisu smlouvy o stavbě dvou nových jaderných bloků v elektrárně Dukovany. Podle něj Evropská komise prověřuje, zda korejské...

Zásilkovna měla problémy s doručováním. Na balík se čekalo i deset dní

Logistická společnost Zásilkovna, známá svou rozsáhlou sítí výdejních míst a samoobslužných boxů, v posledních týdnech prochází komplikacemi v doručování zásilek. Množí se stížnosti zákazníků na...

Německá vlajka je v USA na půl žerdi. Firmy ustupují od dalších investic

Německé společnosti investují v USA více než třikrát více než ty americké v Německu. Nyní ale začínají tuto strategii přehodnocovat. Trump sice obhajuje své rozhodnutí zavést cla na zboží z jiných...

19. května 2025

Potraviny zbytečně podraží kvůli obalům. Konkurence má výhodu, řeší výrobci

Premium

Potravinářům se od července zvýší náklady na obaly o 13 procent. Dalo by se říci, že jde o drobné, na straně nákladů na každou plastovou lahev minerálky, která váží kolem 40 gramů, činí zvýšení...

19. května 2025

Rtuť pomáhá Senegalcům dostat se ke zlatu. Jenže je zároveň pomalu zabíjí

V senegalském regionu Kedougou ženy při těžbě zlata běžně používají toxickou rtuť a tím ohrožují zdraví své i svých dětí. Navzdory slibům vlády zůstává bezpečnější technologie nedostupná a rtuť...

18. května 2025

Vietnam začne bojovat proti padělkům. Ale jen proti těm, které sám dováží

Vietnamská ekonomika je postavena na prodeji svých výrobků ve zbytku světa. Dlouhodobě se ale musí vypořádávat s nálepkou producenta a obchodníka s padělaným zbožím. Nyní se však zdá, že se i kvůli...

18. května 2025

Rychlotratím vládne Čína. V USA vlaky nikde nepřekonají rychlost 250 km/h

Ačkoliv ve Spojených státech žije 340 milionů lidí a nachází se tam více než pět tisíc veřejných letišť i 71 mezistátních dálnic, opravdovou vysokorychlostní železniční trať by tam cestující hledali...

18. května 2025

Nacionalista je každý, než dojde na peněženku. Experiment zjistil, co Američané chtějí

Když prezident Donald Trump před několika týdny uvalil nová cla na čínské zboží, mnoho Američanů hlasitě prohlašovalo, že by raději podpořili americkou výrobu, než nakupovali levné produkty z Asie....

18. května 2025

Čína uvalí antidumpingová cla na plasty, nejvyšší budou mít dovozci z USA

Antidumpingová cla až 74,9 procenta zavádí Čína na dovoz kopolymerů polyoxymethylenu (POM). To je druh technického plastu s vysokou pevností, tvrdostí a rozměrovou stabilitou. Cla zasáhnou vývozce z...

18. května 2025  10:58

Teplo z datových center hřeje Finy. Někde už se rozloučili i s teplárnami

Datových center po celém světě přibývá. Jejich provoz je však energeticky velice náročný a vzniká při něm množství zbytkového tepla. Ve Finsku se ale snaží tyto negativní vlivy částečně zmírňovat....

18. května 2025

Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije

Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie. Strategické chyby v plánování teď některé z nich mohou vyjít draho. Nízké marže a velké zásoby způsobí...

18. května 2025

Pumpa, která nenabízí hot dogy ani kávu. Řidiči k ní přijíždí kvůli vodíku

Na silnicích zatím jezdí zanedbatelný počet aut s vodíkovým pohonem, motoristé v Bratislavě však mají k dispozici moderní čerpací stanici na vodík. Natlačit plnou nádrž sem přijíždí každé ráno také...

18. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

OBRAZEM: Solná pole jako byznys. V Bangladéši na nich závisí miliony lidí

Na pobřeží Indického oceánu v bangladéšském Chittagongu dobývají drobní farmáři odpařováním z mořské vody sůl. Jejich namáhavá práce ovlivňuje ekonomiku celé země, ročně vyprodukují přes dva miliony...

17. května 2025

Nákupy jsou out, zážitky in. Čínští turisté dobývají svět s jasnou vizí

Čínští cestovatelé přecházejí od skupinových výletů k individuálnímu cestování. Dávají přednost dobrodružství a zážitkům před nákupy a luxusním zbožím. Měnící se preference cestovatelů, kteří v...

17. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.