"Krize zatlačila na pivovarníky a donutila nás všechny hledat inovační možnosti," řekl výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý s tím, že snaha uvádět na trh nové produkty se projevovala již dříve. "Nicméně teď to dostalo dramatický rozměr, protože tím, že pivovarnictví kleslo za dva roky o 14,5 procenta, každý hledá možnost, jak se z toho dostat ven," podotkl.
Lídr trhu, Plzeňský Prazdroj, představil nové lehké pšeničné pivo s příchutí pomeranče a koriandru pojmenované podle bájného ptáka, Fénix.
S inovacemi nezůstává pozadu domácí pivovarská dvojka, Pivovary Staropramen. Do skupiny patřící pivovar Ostravar v úterý představil nejsilnější pivo ve své historii. Patnáctistupňový polotmavý speciál se jmenuje Ostravar STO15°, pivovar ho uvařil k oslavám 115 let své existence a hostinští ho budou čepovat pouhé dva měsíce.
Novinku na trh uvádí také společnost Pivovary Lobkowicz, která aktuálně distribuuje 400 sudů nového moku Chlumecký Amber Ale. "Ale je úplně jiná pivní kategorie, než na kterou je český pivař zvyklý. Na rozdíl od spodně kvašeného klasického českého piva vzniká svrchním kvašením při vyšší teplotě," uvedl vrchní sládek společnosti Jiří Faměra. Pivo typu Ale je oblíbené zejména na britských ostrovech, na českém trhu jde o vzácnost.
Lidé z pivovarské branže si myslí, že po loňském úspěchu piva s citronovou příchutí Staropramen Cool Lemon přijdou brzy s podobným produktem i další pivovary.
Pivo z minipivovaru je jiné, ale dražší
Malé pivovary, kterých je v Česku na 130, nemohou velkým výrobcům konkurovat z hlediska množství vyrobeného piva a ceny. Snaží se tak zákazníky již několik let lákat na jiné pivo. Díky malým vyráběným objemům mohou více experimentovat a vařit různé pivní speciály či ochucená piva. A zájem o jejich produkci roste, přestože jejich produkty jsou dražší než běžná "desítka".
Na řadě míst země vznikají restaurace, které mají několik kohoutů, z nichž čepují různé druhy piv, která často střídají, což ještě před několika lety bylo neobvyklé. Z pohledu celého pivního trhu je jejich celkový výstav piva stále zanedbatelný a představuje zhruba jedno procento celkové domácí výroby piva.
Český pivní trh podle odhadu výkonného ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého loni přestal klesat a stoupl zhruba o procento.
Postupně zveřejňované výsledky největších pivovarů však naznačují, že růst výroby pivovarů byl možná o něco výraznější.