Veselé Vánoce, šťastný nový rok a bohatou nadílku. Stejně nebo podobně si o svátcích každoročně přejí miliony Čechů. Nejméně poslední část tohoto tradičního přání se letos s nejvyšší pravděpodobností vyplní. Oproti předchozím letům totiž „Ježíšek“ značně zbohatl.
Z dosavadních dat vyplývá, že letos by Češi pod stromečkem mohli najít hodnotnější nadílku než kdy jindy – při letošních předvánočních nákupech totiž rekordně utrácejí. Prozatím se z toho těší především e-shopy, které si připisují rekordy na všech frontách.
Podle Asociace pro elektronickou komerci jejich souhrnný obrat za poslední týden dosahoval až 1,2 miliardy korun za den. Jejich celkový obrat má podle odhadů za letošní předvánoční období dosáhnout 51 miliard korun. Například e-shop s elektronikou CZC.cz hlásí zhruba o pětinu objednávek více než před rokem. Jeho největší konkurent Alza.cz pak za uplynulých sedm dní prodal 2,2 milionu kusů zboží. Rekordní nárůst hlásí i přepravní firmy, například GLS dopravila o 20 procent balíků více než loni.
„Na internetové nákupy už neslyší jen mladá generace, stále častěji takto nakupují i starší lidé,“ popisuje jeden z důvodů úspěchu e-shopů Štěpán Křeček, hlavní ekonom společnosti BH Securities. Ani kamenné obchody za nimi však nezaostávají. Už teď jim prodeje i návštěvnost rostou o desítky procent. „Během prvního adventního víkendu jsme přivítali téměř 40 tisíc návštěvníků,“ uvádí Jan Procházka ze znojemského outletu Freeport. To je více než poloviční nárůst.
Přesto obchodní centra a supermarkety na svou chvíli slávy zatím čekají. Hlavní nápor očekávají tento víkend, na zlatou neděli. „S blížícím se Štědrým dnem se vše stupňuje,“ potvrzuje mluvčí Teska Václav Koukolíček. Kromě dárků obchody totiž těží i z dalších příprav na Štědrý večer.
Připravují se tak na zvýšený zájem třeba o uzeniny, chipsy nebo mražený hrášek a okurky na salát. Ani alkoholem Češi o letošních Vánocích nebudou šetřit – supermarkety se tak pro jistotu zásobí větším množstvím šumivých vín a vaječných likérů.
Před pěti lety Češi utratili za celý jednapadesátý týden roku na internetu 1,8 miliardy korun, letos zvládli 1,2 miliardy jen během pondělí. Pomohl jim k tomu hlavně rychlý růst příjmů, který trval po celý rok. Zvedaly se platy a mzdy, rostly důchody. Větší množství peněz v rodinách pak lidi povzbudilo, aby si o Vánocích udělali radost.
„Navýšení příjmů jde v Česku běžně do spotřeby,“ komentuje Štěpán Křeček z analytické společnosti BH Securities. A z toho mají radost obchodníci. „Vánoce jsou z obchodního hlediska klíčovým obdobím roku, a proto jim věnujeme maximální pozornost,“ říká Václav Koukolíček z řetězce Tesco.
Pozornost se jim vyplácí. Koukolíček odhaduje, že jen poslední víkend před Vánoci podpoří prodeje v jeho řetězci řádově o desítky procent. Ty přitom výrazně vzrostly už s příchodem adventu.
Jinak tomu není ani v dalších obchodních řetězcích. Například Lidl odhaduje, že se prodej vybraného zboží – například ryb nebo strouhanky – zvýší čtyřnásobně. „Předvánoční nákupní horečka se projevuje také v případě drogistického zboží,“ doplňuje Zuzana Holá, mluvčí řetězce.
Podle obchodních center letos lidé upřednostňují nákup většího množství dárků menší hodnoty, třeba hraček nebo oblečení. „Pozorujeme také zvýšený zájem lidí o nákup dárkových poukázek,“ dodává manažer Galerie Teplice Jan Růžička. Během adventu teplický obchodní dům denně navštíví zhruba o polovinu lidí více než po zbytek roku.
E-shopy se ještě zapotí v lednu
Zatímco se supermarkety a obchodní centra v očekávání nadcházející zlaté neděle zásobí zbožím a posilují směny, e-shopy si mohou na chvilku oddechnout. Objednané zboží totiž již ve většině případů nezvládnou doručit zákazníkům do Štědrého večera, takže lidé už raději nakupují osobně.
„Pro e-shopy je tradičně nejsilnější třetí adventní víkend a nejbližší dny,“ doplňuje Milan Duda, marketingový ředitel CZC.cz. Po něm mají internetové obchody v podstatě padla. Alespoň prozatím. „Zákazníci se do e-shopů opět ve velkém vrací hned 25. prosince,“ říká Marek Dobrý, brand manažer srovnávače cen Heureka. „Vybírají si dárky za peníze, které pod stromeček dostali v obálkách,“ dodává. Největší nápor pak obchodníky čeká druhého ledna, kdy lidé opět usednou k počítačům v práci.
Díky tomu je přitom vidět, jak moc se nakupovací návyky Čechů za poslední roky změnily. Ještě před několika lety by byl největší nápor v obchodech právě 25. prosince – ať už kvůli darovaným penězům nebo reklamacím nevhodných dárků. Letošní Vánoce tak jen dokazují, že se většina českého maloobchodu začíná postupně přesouvat na internet.
„Je to takový megatrend,“ tvrdí Křeček. Dokládají ho rekordní prodeje, kterých e-shopy letos před Vánocemi dosáhly. Alza dokonce 16. prosince překonala dosavadní historicky nejvyšší denní obrat e-shopu. Nový rekord činí 263 milionů korun.
Ekonomové versus obchodníci
Na tom, zda budou Vánoce rekordní i v dalších letech, se ekonomové a obchodníci neshodnou. Podle těch prvních záleží hlavně na tom, zda dál porostou mzdy. Ty letos hnala vzhůru především klesající nezaměstnanost, nicméně o tento hnací motor by mohly do budoucna přijít. „V příštím roce již nezaměstnanost nemá mnoho prostoru pro další pokles,“ říká Tomáš Hovorka z týmu strategického poradenství PwC.
Křeček si však myslí, že mzdy dále porostou. Češi totiž podle něj v této oblasti chtějí dohnat Západ a na firmy budou vytvářet tlak, například přes odbory. „Češi si chtějí dopřát to, co si dlouhá léta nemohli dovolit,“ uvádí. Meziroční rozdíl v tržbách však podle něj nebude tak markantní jako letos.
Vliv bude mít i to, jak se zachová stát. „Důležité pro budoucí spotřebu českých domácností bude nastavení platů ve veřejném sektoru,“ komentuje Hovorka. „Zaměstnává totiž zhruba pětinu českých zaměstnanců,“ podotýká.
Někteří prodejci nicméně už omezují investice a začínají šetřit. „Čekáme zpomalení růstu (našeho sektoru),“ tvrdí majitel skupiny Wormelen Group Petr Homolka. Pod jeho společnost spadají například hračkářství Sparky’s nebo Bambule. „Oproti roku 2019 bude v průměru určitě maximálně jednociferný,“ dodává.
Kam na svařené víno, či lahodnou klobásku a neutratit při tom úspory? Podívejte se na reportáž:
21. prosince 2019 |