náhledy
Jiná doba, stejný cíl. S totožným úkolem, tedy pořídit dárky, mířili Češi do ulic i za socialismu. Ale bez nákupních košíků, přebujelé výzdoby a v menším počtu. Výzdoba byla skromnější a zboží málo. Symbolem nakupování byla hlavně pražská Kotva. Podívejte se, jak lidé pořizovali dárky v minulosti a dnes. Takto vypadal předvánoční ruch před pražskými výlohami v roce 1947.
Autor: ČTK
1953: Pohled do prodejny pleteného zboží v Rytířské ulici v Praze 1.
Autor: ČTK
1956: Prodejny místního hospodářství vás zvou k nákupu do pasáže Černá růže v pražské ulici Na Příkopě.
Autor: ČTK
1959: Co asi mají v balíčcích lidé před obchodním domem Darex na pražském Václavském náměstí?
Autor: ČTK
1968: Předvánoční nákupy v oddělení obuvi v Domě módy v Praze.
Autor: ČTK
1980: Nejoblíbenější byly v té době zejména pražské obchodní domy Kotva, Máj nebo Bílá labuť.
Autor: ČTK
1984: Vánoční nákupy v oddělení gramodesek obchodního domu Labe v Ústí. Mimochodem právě ústecké vinyly zdobilo logo psíka u gramofonu, který reprezentoval jednu z nejslavnějších značek His Master's Voice.
Autor: ČTK
1997: Zlatá neděle v pražské Bílé labuti. V nákupním domě, který byl otevřen před druhou světovou válkou a funguje dodnes.
Autor: ČTK
2001: Obchodní dům Kotva, dokončený v roce 1975, se stal symbolem nakupování za socialismu. Budovu složenou z šestihranů postavila navzdory dobovým zvykům švédská firma.
Autor: Pavel Wellner, MAFRA
2002: Rychlá expanze hypermarketů skončila už na přelomu tisíciletí. V roce 2002 jejich počet v Česku přesáhl stovku a podle agentury GfK v nich nakupovalo 30 procent lidí.
Autor: Nguyen Phuong Thao, MF DNES
V roce 2009 naplno dorazila do Česka ze Spojených států finanční krize. Lidé razantně omezili nákupy, firmy začaly propouštět.
Autor: Viktor Chlad, MAFRA
Obchodníkům v té době klesly tržby o 4,3 procenta.
Autor: Viktor Chlad, MAFRA
V roce 2012 se česká ekonomika po oživení z hlubokého propadu opět ponořila do recese. Češi drželi své útraty na uzdě.
Autor: Petr Topič, MAFRA
2016: Ekonomika jede na plný plyn. Blahobytné časy dokládá přeplněné parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších obchodních center v Praze.
Autor: Petr Topič, MAFRA