ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Shutterstock

Češi letos dárky shánějí s předstihem. Otálet s nákupy se nevyplatí

  • 5
Letošní covidovou vánoční nadílku řeší Češi na internetu, na rozdíl od loňska však nenechali nákup dárků na poslední chvíli. Skladba vánočních balíčků se nemění a hitem zůstávají mobilní telefony, herní konzole a interaktivní hračky. I přes logistickou krizi obchodníci potvrzují dostatek zboží a větší výpadky jen výjimečně.

Nabídku pod stromečkem by mohla omezit pouze epidemiologická nařízení a to, zda vláda v adventních týdnech nějak neomezí provoz kamenných prodejen. Loni v závěru roku k takovým regulacím sáhla. 

„Vláda tak přihrála desítky miliard online prodejcům, kteří pochopitelně nabídnutou šanci perfektně využili k rekordnímu nárůstu obratu. A předvánoční internetový prodej roste výrazně i v tomto roce a někteří si na něj zvykli, pro jiné je pohodlnější či bezpečnější, a hlavně se do něj stále více zapojují i původně klasičtí prodejci,“ dodává ředitel výzkumné společnosti Incomind Tomáš Drtina.

Onlinový prodej v posledních dvou letech trhá rekordy. Podle ředitele srovnávače Heureka Jana Mayera obrat e-shopů rostl v první polovině roku 2021 vlivem pandemických opatření meziročně o 32 procent. „S otevřením kamenných obchodů, nástupem léta a plíživým příchodem energetické krize se však meziroční růst téměř zastavil. V závěru roku tak čekáme podobná čísla jako v třetím čtvrtletí, tedy jen jednotky procent růstu obratu,“ říká.

Už se šetří. Lidé v e-shopech na černý pátek utráceli méně než loni

Český statistický úřad uvádí, že loni nakupovalo přes internet o 1,3 milionů obyvatel více než v roce 2019. „Navíc letos Češi nakupují ještě o pár dní dříve, než je zvykem, což bývá okolo 6. prosince. Je to kvůli obavám z dopravní krize mezi Čínou a zbytkem světa,“ doplňuje senior manažer pro oblast finančních služeb Accenture Karel Kotoun.

Podle tiskové mluvčí internetového tržiště Mall.cz Pavly Hobíkové se Češi na letošní Vánoce začali připravovat už v září. A v některých kategoriích zájem zaznamenali i výrazně dříve než v předchozích letech. 

„Například prodej hraček u nás jen v září vzrostl o meziročně 50 procent. Ten raketově rostoucí zájem přisuzujeme i nejistotě zákazníků, kteří se obávají nedostupnosti zboží, kterou způsobují globální výpadky dodávek,“ vysvětluje Hobíková.

Podle průzkumu České bankovní asociace plánují Češi utratit za Vánoce v průměru 12 700 korun, přičemž z toho zhruba osm tisíc za dárky a 5 600 korun za jídlo a výzdobu. 

Pod stromečkem se tak jako v minulých letech nejvíce objeví klasiky v podobě mobilních telefonů, notebooků nebo případně monitorů, ale zároveň i novinky jako například grafické karty, chytré hodinky, herní notebooky či bezdrátové nabíječky. 

„Mezi konkrétními trháky budou produkty jako iPhone, Xiaomi Redmi Note 10, Poco, Samsung Galaxy A52, Apple Airpods, GE Force grafické karty či hra Far Cry 6. Letošním trendem jsou tzv. udržitelné dárky nebo dárky posilující zdraví, sportovní vyžití a zdravý životní styl a taktéž interaktivní hračky,“ doplňuje Karel Kotoun.

V hlavní roli logistika

Vzhledem ke stavu globální logistiky, která je v současné době značně narušena, některé zboží aktuálně cestuje po světě s několikaměsíčním zpožděním, což ovlivňuje i český trh. To může způsobit omezenou nabídku části elektrospotřebičů i dalších výrobků.

Letošní předvánoční sezona je poznamenána nedostatkem čipů, kterým trpí nejen automobilky, ale také výrobci a prodejci elektroniky. „I když máme zatím zboží dostatek, ze zkušeností víme, že předvánoční nápor dokáže udělat ve skladech pořádný průvan. Vzhledem k uvedeným skutečnostem proto všem zákazníkům doporučujeme, aby s nákupem letošních dárků příliš neváhali a nenechávali je na poslední chvíli,“ popisuje letošní sezonu Michael Horejsek z e-shopu Smarty.cz.

Přepravní společnosti předvídají rekordní sezonu. PPL hlásí, že je připravena

Dlouhodobě hůře sehnatelné jsou levné notebooky v ceně do 15 tisíc korun. Výrobci raději instalují omezený počet dílů do dražších modelů. „Kvůli výpadkům v lodní dopravě a nedostatkům komponent může být omezenější výběr také u některých modelů velkých spotřebičů. Ovlivněná je šíře nabídky praček, lednic, myček či velkých chytrých televizí,“ doplňuje tisková mluvčí Alzy.cz Daniela Chovancová.

Problémy v logistice jsou jen jedním z hybatelů současné dynamické doby a dotkly se silně i módního odvětví. „Mnoho světových značek mělo pozdní dodání k nám na sklad. Čili jsme se vždy snažili s dodavateli jednat o kompenzacích, které jsme formou akčních nabídek přenesli pro naše zákazníky. Jednu naši kolekci privátní značky jsme si kvůli komplikované logistice nechali dovézt vlakem, což se ukázalo jako dobrý tah.“ upřesňuje šéf společnosti ZOOT Milan Polák.

Hračky nepodraží, prozatím

Také hračkářství trpí dlouhodobou krizí, nejen proto, že se většina hraček dováží z Číny. Přesto se letošní Vánoce prozatím vyvíjí nadějněji než ty loňské. „Ovšem vzhledem ke zhoršující se koronavirové situaci se nyní obáváme, že by se loňský scénář mohl opakovat,“ popisuje Jana Krčková,  marketingová ředitelka společnosti Wormelen Group, která mimo jiné provozuje prodejny Sparkys a Bambule. 

E-shopy se připravují na jiné Vánoce. Brigádníky nepostrádají, zboží ano

Krčková dále dodává, že novým problémem letošních Vánoc je logistická krize, která zasáhla evropský trh už v průběhu léta. Způsobila jednak nárůst cen dopravy, a také zpoždění některých vánočních položek. 

„Prozatím se však zdražení do cen nepromítne. Zároveň se zákazníci nemusí obávat nedostatečného zásobování nebo omezeného výběru zboží. Potýkali jsme se se zpožděním dodávek zboží, ale na začátku listopadu jsme již měli naskladněny vánoční položky v dostatečném množství,“ dodává Jana Krčková.

Kromě hraček se na Vánoce pořizují také hudební nástroje. Klasické kytary a piana, které se před Vánocemi prodávají spolehlivě každý rok, letos doplní i dechy a smyčce. Ty podle statistik zažívají obrodu. Letošním hitem je ovšem kalimba, africké prstové piano. Dalším překvapením vánočního trhu je však i zvýšená poptávka po foukacích harmonikách. 

„Když se nám letos začaly zvedat prodejní čísla kalimby, nedokázali jsme si to zpočátku vůbec vysvětlit. Až po pečlivé analýze jsme přišli na to, že kalimbu proslavily sociální sítě. Malé africké nástroje přitom před pár lety znal málokdo. Nyní jsou hitem především u mladé generace. Meziroční nárůst prodaných kusů podle našich údajů přesáhl 700 procent,“ popisuje Filip Černý, ředitel marketingu ve společnosti Kytary.cz, jež má na českém trhu hudebních nástrojů více než padesátiprocentní podíl.

Nejprodávanější hračky 2021
TOP hračka
Albi kouzelné čtení Elektronická tužka interaktivní hračka
EP Line lovec duchůdětské zbraně
Clementoni Výroba svítích krystalůživé a vzdělávací sady
Spin Master Purse pets interaktivní kabelka jednorožecinteraktivní hračky
LEGO Classic velký kreativní boxstavebnice
ADC Blackfire Labilní jednorožcikaretní hra
MiDeer Svítilna a promítačka pohádekzábavná hračka
Albi Karakstolní hry
Baby Bornpanenky
Ravensburger Minercraftstolní hry
Zdroj: Heureka.cz
Nejprodávanější elektronika 2021
TOP elektronika
Sony Playstation 5herní konzole
Apple iPhone 11mobilní telefony
Apple iPhone 13mobilní telefony
Apple iPhone SEmobilní telefony
Samsung Galaxy A52smobilní telefony
Apple AirPodssluchátka 
Microsoft Xbox Series Xherní konzole
Zdroj: Heureka.cz