Češi budou podle ředitele portálu Heureka.cz Jana Mayera k Vánocům letos nadělovat také kávovary, televizory, herní konzole, sluchátka, „chytré“ hodinky či stolní hry.
„Co jsme možná nečekali, je enormní zájem o sportovní vybavení, tedy konkrétně to cyklistické - dresy, kraťasy, helmy a další cyklistické příslušenství. Totéž platí o veškerém vybavení na běžky,“ řekl Mayer. Mezi dárky pro děti se podle něj enormnímu zájmu těší interaktivní hračky, nejoblíbenější jsou Albi kouzelné tužky.
E-shop s parfémy a kosmetikou Notino.cz podle své mluvčí Andrey Kabické sleduje v poslední době rostoucí oblibu bytových vůní, především svíček. Absolutním vánočním hitem jsou podle ní vůně a dárkové kazety.
Mezi nejprodávanějšími kategoriemi v internetovém obchodě Mall.cz se podle jeho mluvčí Pavly Hobíkové nyní drží stavebnice Lego, televizory, mobilní telefony, grafické karty či notebooky.
Maloobchodní tržby rostly napříč odvětvími o 7,2 procent. Auta stále v propadu |
Mnoho lidí najde za necelé dva týdny pod stromečkem kalimbu. Společnost Kytary.cz u ní eviduje meziroční nárůst prodaných kusů o zhruba 700 procent.
„Když se nám letos začaly zvedat prodejní čísla kalimby, nedokázali jsme si to zpočátku vůbec vysvětlit. Až po pečlivé analýze jsme přišli na to, že kalimbu proslavily sociální sítě. Malé africké nástroje přitom před pár lety znal málokdo. Nyní jsou obrovským hitem především u mladé generace,“ uvedl ředitel marketingu Kytary.cz Filip Černý. Doplnil, že výrazná poptávka je letos před Vánocemi i po foukacích harmonikách.
Mayer z Heureky upozornil, že s blížícím se Štědrým dnem se mírně prodlužují dodací lhůty. Momentálně se podle něj jedná v průměru o dva až tři dny oproti původním termínům doručení.
„Určitě doporučuji on-line nákupy už neodkládat, každoročně je týden mezi prvním a druhým prosincovým pondělím ten nejhektičtější. Pro bezproblémové doručení pod vánoční stromeček doporučujeme objednávat do středy 15. prosince,“ dodal.
Reklamí e-maily na vzestupu
Věrnostní programy Češi milují. Plastové karty vyměnili za virtuální |
E-shopy v poslední době také více sází na e-maily zákaznkům. E-mailingové služby těží právě z vánočních nákupů. Například prodejce módy Different registroval ve 4. čtvrtletí roku 2020 nárůst z e-mailingu o 300 %.
Podobně je na tom i prodejce hraček Agátin svět, kterému loni za stejné období vzrostly oproti zbytku roku tržby z tohoto kanálu o 120 %. Některé internetové obchody však díky e-mailingu pociťují zvýšené prodeje celoročně. Příkladem může být e-shop se zdravou výživou Grizly, kterému se mezi lety 2019 a 2020 podařilo navýšit výnosy z e-mailingu téměř o polovinu.
Protože obchody potřebují být v hlavní sezóně vidět, investují čím dál větší částky do moderních způsobů reklamy. Zatímco některé marketingové kanály s větší poptávkou před Vánocemi zdražují, cena e-mailingu zůstává stejná.
„O pozornost a reklamní plochu bojuje spousta subjektů, cena reklamy na Facebooku nebo PPC reklama tak ke konci roku výrazně stoupá. To se ale netýká e-mailingu, jehož cena se i přes zvýšený zájem nemění,” komentuje situaci na trhu Jakub Stupka, zakladatel a COO společnosti Ecomail.cz.
Pro spoustu internetových obchodů může být e-mailing dokonce důležitější než jiné prodejní kanály. Například značka Different získává díky pravidelným rozesílkám e-mailů až 18 % z celkového obratu. Ještě lépe je na tom e-shop Pepe Jeans, v níž e-mailing představuje jednu třetinu obratu.
V roce 2020 se počet e-shopů v Česku přehoupl přes 42 tisíc, což je třikrát více než na Slovensku, kde jich registrují jen okolo 14 tisíc. Vzhledem k vysoké konkurenci tak čeští zákazníci mohou pečlivě zvažovat, u kterého prodejce nakoupí. „E-shopy teď budou mít nelehký úkol – udržet tyto zákazníky a přimět je, aby u nich nakoupili znova,“ dodal Stupka.
Archivní video z 10. prosince 2020: