Firma se chystá zrekonstruovat část prostor na malý pivovar s denní produkcí kolem půl hektolitru. Časem by tu mohla vzniknout i restaurace a ubytování pro cykloturisty.
Příklady dalších minipivovarů v Kraji VysočinaJihlava: Radniční právovárečný pivovar naleznete na náměstí. Želiv: Pivovar funguje pod klášterem. Třebíč: Podklášterní pivovar sídlí v objektu historického lihovaru. |
"Ekonomická situace v Česku je taková, že jsme s vypětím sil schopni pokrýt výrobu v jaroměřickém závodě. Na jaře jsme se definitivně rozhodli, že v Budějovicích už z mléka vyrábět nebudeme," řekl ředitel společnosti Miroslav Suchý.
"V minulosti bývala v republice hustá síť malých pivovarů a statistiky z poslední doby dokládají, že konzumenti o netradiční zajímavá piva stojí čím dál víc, většinou je to spojeno s turistikou, cyklostezkami," doplnil Suchý.
Stejnému záměru se na Třebíčsku už několik let daří v Dalešicích a od letoška taky v samotné Třebíči.
Firma má v Moravských Budějovicích připravený projekt, existuje i vhodný dotační titul, ovšem vyplácení dotačních peněz kvůli nedávným korupčním skandálům v České republice zamrzlo.
S Faunem a Fénixem je předběhl plzeňský Prazdroj
"Doufáme, že se to do konce roku rozhýbe. Ale my jsme rozhodnutí do projektu jít i ve chvíli, kdy by to nevyšlo s dotacemi. Nebudeme stavět malý pivovar na zelené louce, ale přestavovat potravinářský provoz. To náklady snižuje. V ,mercedes‘ kvalitě by to bylo okolo sedmi milionů, myslím, že se vejdeme do čtyř, přičemž to bude vypadat zároveň pěkně," řekl Suchý.
Původně se mělo začít s adaptací prostor někdejší mlékárny už v červnu, stavba se však posune o tři měsíce.
Zajímavé je hledání názvu pro nové pivo z Moravských Budějovic. "Je to taková souhra okolností, trochu pikantní náhoda. My vyrábíme mléčné výrobky se značkou Faun a Fénix. Napadlo nás dát tyto názvy našim novým pivům," přiblížil ředitel společnosti Jaroměřická mlékárna.
Jenže zároveň i v Plzeňském Prazdroji začali v obchodním oddělení hledat název pro nová ochucená piva. A vylučovací metodou došli na Faun a Fénix. "Líbí se jim, ostatní názvy buď nezněly, nebo už je měl někdo jiný," objasnil ředitel Suchý.
Společnost Jaroměřická mlékárna má obě pojmenování - Faun a Fénix - registrovaná na všechny druhy potravinářských výrobků kromě alkoholických nápojů. Takže Prazdroji mohou obě značky - ke škodě pro Moravskobudějovické - zůstat.
Nakonec tedy bude název moravskobudějovického piva směřovat někam do místa původu. "Rádi bychom navázali na tradici vaření piva v Moravských Budějovicích. Právo vařit město dostalo v 15. století, opravdu se tu zlatavý mok vyráběl od roku 1610 do roku 1921," upřesnil Miroslav Suchý.
Recept by měl vytvořit sládek strahovského pivovaru
Společnost chtěla stihnout už letošní letní sezonu, každopádně počítá s tou příští. Hledají také odbytiště, oslovili hostinské v širokém okruhu Moravských Budějovic až třeba po Vranov nad Dyjí.
Podnikatelé mají zájem v Moravských Budějovicích nabízet vedle velkoprodukce také lokální pivo, myšlenka se jim líbí. "Chceme vařit pět druhů, základ bude tvořit ležák dvanáctka, tmavé pivo, pak nějaký speciál," podotkl Suchý. Od počátku plánují majitelé nasadit vysokou laťku kvality.
"To je právě důležité nabízet hned chutný výrobek, nekazit si pověst. Naše představa je taková, že zaměstnáme mladého sládka po škole, taky odtud, který bude mít nadšení a potenciál. Rádi bychom, kdyby ho zaučil pan sládek Matuška, který vede strahovský pivovar v Praze. Je to srdcař, který pivovarnictví skvěle rozumí. Dělal by nám garanta a připravil recepty," naznačil Suchý.
Na provoz pivovaru bude podle něj potřeba pět zaměstnanců a další tři, pokud se začne plnit do lahví.
Trend vzniku nových pivovarů po republice potvrzuje prezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň. "Minipivovar, to je zážitková gastronomie a ruční práce. Zákazník si rád připlatí za tuto exkluzivitu. V tuzemsku je v současnosti okolo 160 malých pivovarů a vesměs se jim daří dobře," uvedl Šuráň.
Výrobu piva v Budějovicích vítá i tamní starosta Vlastimil Bařinka. Podle něj je lépe, když budou prostory mlékárny využité, než aby chátraly. Navíc je tu potenciál přitáhnout turisty.
Nejen malý pivovar, ale možná i supermarket by mohl být v lokalitě, která náleží k mlékárně. Stát by mohl v místě, kde dříve bývaly garáže a autodoprava. Jeden z řetězců se podle MF DNES o místo už zajímá.