Němečtí strojvůdci opakovaně stávkují za vyšší mzdy.

Němečtí strojvůdci opakovaně stávkují za vyšší mzdy. | foto: Reuters

V Děčíně se kvůli stávce německých strojvůdců hromadí vlaky

  • 3
Stávka německých strojvůdců, která začala ve čtvrtek v poledne, zastavila některé nákladní vlaky v Německu i za jeho hranicemi, Českou republiku nevyjímaje. V Děčíně se hromadí vlaky, které čekají na předání německým strojvůdcům. Na přechodu Cheb a Česká Kubice se předávání daří.

Situace v Děčíně je komplikovaná. Vlaky, které jsou sestaveny z jednotlivých vozových zásilek a z Drážďan míří dál do celého Německa, vozí až do Drážďan čeští strojvedoucí.

"Dnes bychom měli takto do Drážďan odvézt ještě pět vlaků," uvedl pro iDNES.cz mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

V Děčíně se tak hromadí vlaky, které zde čekají na předání. V tuto chvíli sem směřuje dvanáct vlaků z celé republiky.

Přes hranice jdou i přes stávku díly pro Porsche
"V Děčíně je připraveno sedm vlaků k předání, dalších devět je odstaveno na trase do Děčína," uvedl Kubala. 

Většinu nákladních vlaků si za normálních okolností na hranicích přebírají němečtí strojvůdci. Dnes jde pouze o ucelené vlaky. Jde například o díly pro automobilku Porsche nebo ucelené vlaky s kontejnery do německých přístavů. Předávání je ale podle Kubaly velmi nepravidelné.

Podle zpravodajského serveru Welt Online ve čtvrtek šéf sekce logistiky koncernu Deutsche Bahn Norbert Bensel uvedl, že na východě Německa by mohli být nasazeni čeští strojvůdci, aby bylo možné uskutečnit alespoň nejdůležitější transporty.

Mluvčí české Federace strojvůdců Libor Poláček ale uvedl, že žádnou žádost z německé strany neobdrželi. "Vyzýváme naše strojvůdce, aby se nestali stávkokazy," uvedl.

Německé dráhy chtějí co nejvíce zmírnit dopady stávky na německé hospodářství, zejména na klíčová odvětví automobilového průmyslu nebo na přepravu paliv a pohonných hmot a na provoz v přístavech. GDL naopak chce ochromit například provoz baltského přístavu v Rostocku.

Německé firmy počítají se ztrátami
Řada německých podniků však počítá s výpadky výroby a s hospodářskými škodami. Například automobilka Volkswagen nevylučuje zkrácení pracovní doby a už o takové možnosti předběžně informovala své zaměstnance.

Odborový svaz německých strojvůdců po DB požaduje lepší platové podmínky zakotvené ve zvláštní tarifní smlouvě. Deutsche Bahn však na nynější stávku zatím nehodlá reagovat novým návrhem kolektivní smlouvy.

Podle šéfa GDL Manfreda Schella tak roste pravděpodobnost, že stávky budou pokračovat i příští týden. Odbory přitom varovaly, že by pak stávku rozšířily i na osobní dopravu.

"Je možné, že o tom rozhodneme už tento pátek," řekl odborový předák agentuře DPA.

,