Nárůst výroby je dán zvýšením produkce v TPCA Czech a zahájením výroby ve firmě Hyundai Nošovice. Ilustrační foto

Nárůst výroby je dán zvýšením produkce v TPCA Czech a zahájením výroby ve firmě Hyundai Nošovice. Ilustrační foto | foto: Kia Motors

V Česku se vyrobilo rekordní množství automobilů. Pomohlo zahraniční šrotovné

  • 8
Produkce automobilů v Česku dosáhla loni svého rekordu. Vyrobilo se přes 975 tisíc vozů, což je o 2,85 procenta více než v roce 2008. Hlavní část výroby tvořily osobní vozy. Jejich produkce vzrostla na 970 410 vozů, což je nejvíce v historii.

Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.

„Nárůst výroby je dán zvýšením produkce v TPCA Czech a zahájením výroby ve firmě Hyundai Nošovice,“ řekl ředitel sdružení Antonín Šípek.

Hyundai Nošovice loni vyrobila 118 tisíc automobilů. „Postihla nás krize, samozřejmě. Původní plán byl 160 tisíc,“ komentuje mluvčí automobilky Petr Vaněk. K číslům, s nimiž firma před recesí počítala, se Hyundai podle něj vrátí zhruba za tři roky.

TPCA svoji výrobu zvýšila na 332 tisíc vozů. Škoda Auto odmítla své výsledky za minulý rok komentovat. „Hospodářské výsledky budeme zveřejňovat koncem března. Co se týče vyrobených automobilů, vydáme zprávu tento pátek,“ uvedl tiskový mluvčí společnosti Jaroslav Černý.

Podle ČTK však Škoda loni vyrobila přes 519 tisíc automobilů. To je téměř o 14 procent méně než v roce 2008.

Šrotovné: Záchrana nebo vyhozené peníze?

Podle Šípka pomohla českým výrobcům protikrizová opatření, která loni zavedla řada evropských států. Nejznámějším bylo takzvané šrotovné. Ze zemí EU se k němu uchýlily například Německo, Španělsko, Francie nebo Velká Británie. V České republice jej prosazovali Sociální demokraté.

Cílem kontroverzního opatření je podpořit poptávku po automobilech. Každý, kdo se rozhodne pro nákup nového vozu a zároveň odevzdá staré auto k ekologické likvidaci, dostane od státu finanční příspěvek.

Není divu, že mají o šrotovné zájem především automobilky, kterým pomůže k větším prodejům. Podle Petra Vaňka z něj těžila také Hyundai. „Většinu produkce vyvážíme, takže pro nás byly prodeje na zahraničních trzích důležité,“ komentuje pro iDNES.cz.

Toto protikrizové opatření podle něj oživilo poptávku dlouhodobě. Po skončení šrotovného sice zájem zákazníků klesl, přesto se udržel na lepší úrovni než před spuštěním programu, tvrdí Vaněk.

Odpůrci šrotovného však zdůrazňují, že samotné peníze od státu na nákup nového automobilu nestačí. Spotřebitelé se tedy zadlužují, což je v době ekonomické krize poměrně rizikový krok. Kromě toho šrotovné představuje další zásah do deficitního rozpočtu České republiky.

Ostatní silniční vozy dopadly hůře

Méně příznivý byl minulý rok pro nákladní vozy a autobusy.

Výroba nákladních aut se snížila o 60 procent na 1091 vozů. Nejvýznamnější producenti Tatra a Avia uvedly na trh téměř o třetinu vozů méně než v roce 2008.

Autobusů se vyrobilo zhruba o 400 vozidel méně. Nejlépe se dařilo domácí společnosti Iveco Czech Republic (ta do roku 2007 působila pod značkou Karosa), následují skupiny SOR, Tedom a KH motor Centrum.

,