Závadná nafta obsahovala až čtyřicetinásobné množství síry.

Závadná nafta obsahovala až čtyřicetinásobné množství síry. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

V Česku se prodává nafta plná síry. Může poškodit motor

  • 397
Překvapivé výsledky přinesly kontroly motorové nafty u čerpacích stanic. Vzorky odebrané Českou obchodní inspekcí během posledních týdnů totiž ukázaly závažné, až čtyřicetinásobné překročení limitů obsahu síry v naftě. "Síra přitom může ve větší koncentraci závažně poškodit katalyzátory a motory aut," varovala ČOI.

Inspekci první vzorek zachycený na Šumpersku vyrazil dech. Ihned informovala ministerstvo průmyslu a obchodu a přistoupila k dalším mimořádným odběrům. Ty podezření, že se na českém trhu ve větším množství prodává nekvalitní nafta s nadlimitním obsahem síry, potvrdily. Inspekce poté začala s kontrolou vzorků pohonných hmot přímo u výrobců.

Moc síry v naftě je problém pro ovzduší. Motor zničí pančovaná nafta

Nafta plná síry se přitom objevila i u největších prodejců paliv na trhu, u čerpacích stanic různých majitelů zásobovaných různými dopravci. "Pravděpodobně pocházela od jediného dodavatele, jehož jméno zveřejníme až po nabytí právní moci rozhodnutí, sdělila iDNES mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.

Nejspíše se však jedná o společnost Česká rafinérská. Ta totiž dnes sdělila, že síra se do nafty dostala při plnění železničních cisteren v rafinérii Kralupy nad Vltavou. Zařízení na plnění cisteren prochází modernizací a firma se snažila zajistit plnění náhradním způsobem. Tím se ale podle České rafinérské technickým nedopatřením dostal do nafty takzvaný lehký cyklový olej, který obsahuje vyšší podíl síry.

"Po zjištění vyššího obsahu síry ve vyexpedovaných dodávkách motorové nafty byla ihned přijata opatření k důslednému odstranění tohoto jevu," uvedl mluvčí České rafinérské Aleš Soukup. 

Jednou z pokutovaných pump je Benzina

K jednomu z objevených prohřešků se přihlásil největší prodejce pohonných hmot v Česku - Benzina. "Technologickou závadou u výrobce došlo k tomu, že jeden ze vzorků, které u nás ČOI odebrala, obsahoval 16 mg/kg síry," sdělil iDNES.cz ředitel Benziny pro jakost Václav Loula.

Podle něj však takovéto množství síry nemohlo katalytický systém auta ani motor nijak ovlivnit. "Ještě v roce 2008 by to vyhovovalo normě," připomněl Loula.  

"Právě naše společnost na tuto závadu upozornila a rychle vyřešila novými dodávkami nafty s nízkým obsahem síry," vysvětlil Loula. "Současné kontrolní rozbory nafty odebrané v naší síti jsou již z hlediska obsahu síry v naprostém pořádku," dodal. Podle něj vyšší obsah síry souvisel s technickou závadou u sesterské firmy Česká rafinérská při čerpání paliva do cisteren.

Čtyřicetinásobek síry

Inspekce u jiného prodejce v rámci kontrol narazila na vzorek, jehož obsah síry rozhodně nebyl ovlivněn jen technologickým nedopatřením. "Ve vzorku odebraném v závěru dubna byl limit síry překročen téměř čtyřicetkrát, což představuje především poškození zájmů spotřebitelů, ale také vysoké riziko poškození životního prostředí. Výsledky rozboru vzorků odebraných na různých místech republiky signalizují, že se nejedná o náhodnou záležitost," konstatoval ředitel ČOI Jan Štěpánek.

Zvýšený obsah síry byl zjištěn celkem u deseti vzorků motorové nafty ze 132 odebraných v závěru března a v dubnu u čerpacích stanic zejména ve Středočeském kraji, na Plzeňsku, Ústecku, na jihu Čech a severu Moravy.

Kontrolovaným firmám hrozí pokuta až pět milionů korun. Seznam pokutovaných benzinek vydá ČOI až po ukončení správních řízení.

Velká koncentrace síry zvyšuje emise a může ničit motor

Obsah síry v motorové naftě byl v českých normách postupně snižován až na současných 10 mg/kg hlavně kvůli škodlivým emisím oxidu siřičitého. V odebraných vzorcích se přitom množství síry pohybovalo od 13,4 do 35,9 mg/kg, v jednom případě až 402 mg/kg.

Pokud se odchylka síry zvýší výrazně nad 20 mg/kg, může to podle ČOI kromě zvýšených emisí znamenat riziko poškození katalyzátorů a zařízení pro úpravu výfukových plynů.

Podle odborníků oslovených iDNES.cz však ani hodnoty naměřené inspekcí nemusí auto příliš ohrozit. "Jediné potenciální problémy paliva s obsahem síry, pokud její zvýšený obsah není provázen zhoršením jiného parametru, se týkají snížení účinnosti filtrů pevných částic, kterými jsou vybaveny moderní vznětové motory," vysvětluje Daniel Maxa z Ústavu technologie ropy a alternativních paliv pražského VŠCHT.

"Maximální obsah síry byl v ČR ještě v roce 1995 500 mg/kg a motory to nepoškozovalo,"  dodávál Maxa. Nejhorší vzorek, který kontrola odhalila u šumperské benzinky, měl 402 mg/kg síry. "Při kontrole by prošel ještě v roce 1999," uvedl chemik.