V Česku můžou létat těžší ultralighty, postavit si je ale musíte sami

  3:17aktualizováno  3:17
V Česku vznikla nová kategorie amatérských sportovních letadel, takzvaných ultralightů s názvem Elsa. Jejich vzletová hmotnost (celková hmotnost letadla při startu) je posunuta až na 600 kilogramů, což znamená, že letadlo pohodlně uveze dvě osoby i s bagáží. Dosud byla maximální přípustná vzletová hmotnost ultralightů 450 kilo.
V Česku vznikla nová kategorie těžších ultralightů

V Česku vznikla nová kategorie těžších ultralightů | foto: Profimedia.cz

"Otevřeně řečeno: letět legálně ve dvoumístném ultralightu s respektováním všech hmotnostních limitů se dvěma dospělými osobami v mnoha letadlech prakticky nešlo," uvedl k tomu viceprezident Letecké amatérské asociace (LAA ČR) Jan Fridrich, jenž se o vznik nové kategorie téměř čtyři roky zasazoval.

Čeští výrobci ultralightů patří společně s kolegy z USA a Německa mezi tři největší producenty na světě, loni však odvětví tvrdě zasáhla krize. Hlavně Američané, kde je největší trh, totiž stopli v těžkých dobách nákupy zbytného zboží.

Lidé, kteří si budou chtít novinku z Česka začínající na milionu korun pořídit, ji však budou muset alespoň z poloviny sami postavit. To je podmínka, která vyplývá z evropských zákonů, protože jinak sériově vyráběné stroje s takovouto hmotností spadají pod dozor Evropské agentury pro bezpečnost civilního letectví.

Pro tuzemské výrobce to znamená, že budou moci zájemcům prodávat stavebnice letadel, která si potom lidé dodělají sami. To je ostatně poměrně běžná praxe.

"Je to velký pokrok. Dlouho jsme o to bojovali, letadlo se tak stává plnohodnotným," uvedl majitel firmy TL-Ultralight Jiří Tlustý. Novinku si pochvaluje i odbor civilního letectví ministerstva dopravy.

"Očekáváme, že umožnění vývoje, výroby a provozu nových letadel pozitivně přispěje k rozšíření výrobního či vývojového portfolia malých a středních podnikatelů o komponenty, které amatérský stavitel při stavbě použije," uvedla mluvčí ministerstva Květa Kočová s tím, že jde například o motory, vrtule, díly draku či přístroje.

Letadlo si postavte opravdu sami

LAA zároveň varuje zájemce o těžší ultralight před tím, aby je stavěli sami jen naoko a práci svěřili někomu jinému. "Nebude dovoleno fixlovat s rozsahem práce stavitele – myslím tím obvyklou praxi z USA, kdy se stavitel několikrát vyfotí s vrtačkou a pak si převezme hotové letadlo, které vyrobil někdo jiný," varuje Fridrich.

Ministerstvo také naznačilo, že v případě obcházení nařízení může vyhlášku, která tuto kategorii povolila, opět zrušit nebo ji vyjmout z pravomoci amatérské asociace. Amatérským pilotům s průkazy od LAA bude na novou kategorii stačit jejich stávající pilotní průkaz.

Českým výrobcům, kteří slaví v USA úspěch hlavně v kategorii LSA (lehké sportovní letadlo), pomohou nové tuzemské předpisy k tomu, aby mohli po menších úpravách nabízet stavebnice určené primárně pro americký trh i u nás.

Americká LSA jsou totiž jen o málo těžší než stroje nové skupiny Elsa. Od roku 2005, kdy byla kategorie LSA zavedena, jich dosud nejvíce vyrobili kunovičtí Czech Sport Aircraft (dříve CZAW) a Evektor a hradecký TL Ultralight. Dohromady jde o více než tři sta letadel. Aktuálně jsou tak české továrny na tyto ultralighty produkcí druhé největší na světě, před nimi jsou podle vyrobeného počtu strojů jen firmy z USA.

  • Nejčtenější

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Velkoobchody už mohou otevřít i o svátcích, pro supermarkety zákaz platí dál

Velkoobchody mohou zůstat otevřeny i o svátcích, při kterých je prodej v maloobchodu zakázán. Umožňuje jim to novela...

Vyhazov od státu. Ve státní službě ubude přes 2000 míst, rozhodla vláda

K lednu příštího roku ubude ve státní službě meziročně 2089 míst, o schválení návrhu ministerstva vnitra informovala...

Zemní plyn kvůli vyšší dani zdraží, naftě a benzínu se cenově nevyrovná

Od ledna 2020 podraží stlačený zemní plyn (CNG), díky zvýšení spotřební daně téměř na dvojnásobek. Stále však zůstane...

Tratit za pracovní úraz a nemoc z povolání budeme méně. Náhrady se zvýší

Náhrada za ztrátu výdělku po pracovním úrazu či po nemoci z povolání se od ledna zvýší. Zvedne se totiž průměrný...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz