„Nechápu, proč sedmnáct poslanců hlasovalo pro ten návrh, který je absolutně nepřijatelný. Znamená díru do rozpočtu 14 miliard,“ řekl ministr v reakci na postoj části poslanců ČSSD, kteří se přidali k Urbanovi a podpořili snížení spotřební daně z pohonných hmot o 2,50 Kč na litr u nafty a o 1,50 Kč na litr u benzinu.
Hned po hlasování si vzali sociální demokraté hodinovou pauzu na poradu. Babiš iDNES.cz řekl, že věří, že nejpozději v senátu snížení spotřební daně na benzin a naftu ze zákona zmizí. Později se pokusila ČSSD hlasovat o zákonu znouvu, když její poslanec Šincl tvrdil, že se spletl, ale sněmovna se k tomu už ve středu nedostala. Jasněji by mohlo být v pátek. (více zde)
Motoristé si podle ministra financí schválením Urbanova návrhu vůbec nepomohou. „Tohle je vyloženě návrh, který by šel do kapes distributorům. Přinese to zisky pár firmám. To je nepřijatelné, nesmyslné a nechápu, proč se to stalo,“ řekl šéf hnutí ANO. „Navíc se dostáváme mimo doporučení Evropské unie, takže je to velký problém a já doufám, že ČSSD to bude revokovat,“ řekl novinářům po hlasování rozzlobený Babiš.
Podle benzinek je zákon nesmyslný |
Současná spotřební daň na naftu je 10,95 Kč na litr. Snížením o 2,50 by se dostala na 8,45 – což je méně, než minimální daň nařízená Evropskou unií. Ta je 330 eur na tisíc litrů nafty, což je podle dnešního kurzu 9,06 Kč na litr. S tím však Urban nesouhlasí, podle něj pro povinné minimální sazby spotřební daně platí ještě kurz z loňského 1. října, tedy před listopadovými intervencemi České národní banky.
Urban svůj návrh zdůvodnil tím, že zdražení pohonných hmot vyvolané růstem cen ropy i předchozím zvýšením daně je tak velké, že je pro příjmy státního rozpočtu spíše kontraproduktivní.
Snížení daně míní sice jako trvalé, ale nakonec se podle něj může změnit na dočasné do doby, než se ceny pohonných hmot přiblíží cenám v sousedních zemích. Urban už stejný návrh ve Sněmovně předkládal dříve.
Původně vláda chtěla jen návrat zelené nafty pro zemědělce
Na vedlejší kolej se tak dostalo, že pro zemědělce zůstane zelená nafta. Zemědělcům by se letos na spotřební dani z pohonných hmot mělo vrátit 1,3 miliardy korun.
Zachování zelené nafty bylo velkou prioritou Mariana Jurečky z KDU-ČSL, který před vstupem do vlády hospodařil jako soukromý zemědělec na svém statku na Moravě.
Bývalá vláda Petra Nečase v roce 2012 schválila úplné zrušení zelené nafty. Zemědělci pak na řadě míst země zpomalovali protestními jízdami dopravu na silnicích. Pravicová vláda pak ukončení daňového zvýhodnění o rok odsunula a pro rok 2013 pouze snížila vratku spotřební daně z původních 60 na 40 procent. Ke konci loňského roku byla zelená nafta zrušena úplně.
Na zachování zelené nafty se dohodla koaliční vláda Bohuslava Sobotky. „Vracíme se k osvědčenému systému podpory našich zemědělců, aby byli schopni lépe konkurovat zemědělcům z okolních zemí," řekl dříve premiér. Exministr financí Miroslav Kalousek z TOP 09 považuje vracení spotřební daně za cestu daňovým únikům, a vracení daně označil za nesmysl.