Služba Google Trends zobrazuje statistiky vyhledávaných výrazů v různých regionech i jazycích.
Takto získané údaje se začaly v posledních letech více používat i v oblasti financí, na což ve svých výzkumech navázali právě i vědci z Brna. Investoři se na základě takto získaných informací snaží pochopit, jak trhy mohou na nastalé události zareagovat a zároveň se díky nim snaží odhadnout i předpověď budoucího vývoje.
„Každý investor má k dispozici určité informace a podle nich se rozhoduje. Jakmile ale dojde k nějaké významnější události, tak investoři začnou okamžitě reagovat a měnit své pozice na trhu. To způsobí prudké pohyby cen různými směry. Díky tomu se dá předpokládat, že pokud je určitá událost významná pro investory, budou si o ní také vyhledávat více informací a sledovat aktuální vývoj. To se projeví v Google Trends,“ řekl pro iDNES.cz odborný asistent z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity v Brně Tomáš Plíhal.
„Tyto statistiky tak dokáží odhalit, na co se aktuálně investoři zaměřují a co je zajímá,“ dodal Plíhal.
Akademici na Masarykově univerzitě v Brně se toho rozhodli využít v případě války na Ukrajiny. Snažili se zjistit, jak moc byly ze začátku údaje z Google Trends pro investory užitečné a nakolik dokážou vysvětlit prudké změny kurzu rublu vůči americkému dolaru a euru během prvního týdne invaze Ruska na Ukrajinu. Věnovali se i takzvané pozornosti investorů, pomocí které se snažili vysvětlit kolísání světových trhů.
„Ukázalo se, že panoval opravdu silný vztah mezi volatilitou trhu rublu a údaji z Google Trends. Navíc se potvrdil i silnější vliv tohoto ukazatele pro země, které se vyznačují větší ekonomickou otevřeností vůči Rusku anebo jsou k němu geograficky blíž,“ uvedl Plíhal.
Podle něj se v práci brněnských vědců tak ukazuje, že údaje z Google Trends dokážou vysvětlit prudké pohyby ceny na trhu. Odrážejí totiž chování investorů, které se následně promítne v cenách daných aktiv.
„Ze začátku invaze se hledaly klíčová slova spojená s válkou, Ruskem, Ukrajinou, Vladimirem Putinem, NATO nebo ekonomickými sankcemi. Postupně se to ale měnilo a například v posledních dnech před Velikonocemi se začala více vyhledávat slovní spojení odkazující na použití chemických zbraní na Ukrajině,“ doplnil Plíhal.
Ze statistik služby Google Trends je ale zároveň patrné, že vyhledávání informací o válce na Ukrajině se po počátku války časem značně snížilo. Hodně však záleží na klíčovém slovu, které je k tomu použito.
„Například slova jako Ukrajina nebo Vladimir Putin celosvětově byla na maximu 24. 2. 2022 a během přibližně následujících 14 dnů klesl počet vyhledávání asi o 80 procent,“ dodal pro iDNES.cz odborný asistent z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity v Brně Tomáš Plíhal.