Nejde přitom rozhodně o malé sumy: za poslední tři roky takto ŘSD rozdělilo v zakázkách v hodnotě pod dvacet milionů korun práci za více než sedm miliard korun. Zadávání oprav v zakázkách do 20 milionů korun má svůj důvod – nemusí se na ně vypisovat otevřená soutěž, do které se může přihlásit kdokoliv a která může trvat déle.
"Jedná se o administrativně a časově méně náročný proces, který nám umožňuje co nejrychleji začít řešit nutné opravy, na které bychom v jiném typu výběrového řízení čekali i půl roku," vysvětluje mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Rekordmanem v celkovém objemu takto přiklepnutých prací je Strabag, který tímto způsobem získal zakázky za 1,2 miliardy korun. Pro firmu jde spíše o zlomek celkových zakázek pro Ředitelství silnic a dálnic, za poslední tři roky získala od úřadu práci za více než třináct miliard.
Pro některé menší a středně velké firmy jsou však podlimitní soutěže takřka jediným zdrojem obživy.
Omezená konkurence má vliv na cenu
Například společnosti PDC Simost či Super-Krete Czech, obě personálně propojené, podle veřejného listu zakázek nezískaly za poslední tři roky kontrakt s ŘSD jinak než jednacím řízení s výzvou. Za tu dobu podle statistik státního úřadu firmy získaly zakázky za více než půl miliardy korun. A podobné je to i u dalších firem, mezi kterými nechybějí ani ty s utajenými vlastníky.
úspěšné firmyCelkový objem zakázek do 20 milionů získaných Strabag 1 206 Pramen: ŘSD. Údaje v milionech Kč |
Podle zákona má Ředitelství silnic a dálnic oslovit nejméně pět firem, nabídku však často všichni nepodají. "Firmy o sobě vědí a domluví se, kdo jakou zakázku získá," popisuje praxi u některých soutěží zástupce jedné z firem. Omezená konkurence může mít vliv na výslednou cenu, u otevřených soutěží se totiž může hlásit mnohem více podniků a tlačit tak cenu dolů. Kdo rozhoduje o tom, jaké firmy ŘSD osloví?
"O okruhu vyzvaných subjektů rozhoduje generální ředitel na návrh ředitele věcně příslušného útvaru," říká Vápeníková. Podle ní se ŘSD snaží oslovovat firmy z regionu, kde má oprava probíhat. "Má to vliv na nižší cenu, plníme zveřejňovací povinnost a ten, kdo splní podmínky, má možnost se přihlásit do soutěže. Takže rozhodně nedochází k omezování konkurence," tvrdí Vápeníková.
Zakázky jsou zmatené
Ředitelství však v registru zakázek zveřejňuje až výsledky soutěže, seznam tendrů nemá ani na svých webových stránkách. Podle výsledků navíc například zakázku na Moravě získává firma se sídlem v Praze.
Na veřejné zakázky ŘSD do 20 milionů korun se hodlá po upozornění MF DNES detailněji podívat Transparency International, organizace bojující proti korupci. Podle jejího zástupce Martina Holíka jsou podlimitní zakázky ŘSD zmatené. "Zákon umožňuje zadávat zakázky formou jednacího řízení bez uveřejnění jedině za striktně stanovených podmínek," řekl Holík. Organizace se kvůli tomu chce obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
U staveb nových dálnic postupuje firma přesně naopak – snaží se zadávat zakázky do co největších bloků, což výrazně snižuje menším firmám naděje na úspěch.
Veřejné zakázky na ředitelství dlouho spadaly pod kontroverzního Michala Halu. Ten na ŘSD skončil nedlouho poté, co vyšlo najevo, že si jako úředník loni platil oslavu svých třicetin za tři čtvrtě milionu korun a účastnil se automobilových závodů sponzorovaných firmami, které získaly zakázky od ŘSD.