Sběrateli pasových razítek se stanou i lidé, kteří chtějí jet v zimě k moři do tepla i jiným směrem – bez mezipřistání či přestupu v zimě z Česka do exotiky nikdo nedolétne. Domácí cestovky se vracejí k modelu létání před dvěma lety. Namísto velkých letadel si najaly na zimu menší stroje s kratším doletem.
"Musíme brát, co je na trhu k dispozici," vysvětlil Tomáš Cikán z Eso Travel.
V dálkových letech přišel letos Travel Service na charterech o konkurenci, České aerolinie se svých letadel pro dlouhé cesty zbavily.
Namísto Boeingu 767 nebo Airbusu A310, kterými v poslední době Češi na dovolené v zimě létali, se tak vrátí do menších strojů Boeing 737. Travel Service je však na zimu částečně upraví: sníží jejich kapacitu, takže cestující budou mít více místa na nohy, letadlo bude lehčí a dolétne dál.
Travel Service přitom dálkové letadlo, které dříve konkurovalo strojům ČSA, na zimu mít bude. České cestovky se ovšem znovu nedohodly na jednom společném dálkovém letadle, a tak do stejných destinací budou létat dvě různé skupiny: jedno letadlo s klienty cestovek kolem Čedoku, druhé kolem Exim Tours.
"Boeing 767 nasadíme pro maďarské, polské a italské cestovky," uvedla mluvčí společnosti Travel Service Vlaďka Dufková. Podle ní mají zájem o dálkové lety menším letadlem nejen české, ale například i anglické cestovky. Důvod je jednoduchý: menší komfort pro klienty vyvažují menší ztráty při případných slabých prodejích zájezdů: Boeing 737 má téměř o sto sedaček méně.
Cesta s mezipřistáním je delší, některé lety například u Exim Tours jsou ještě směrovány přes Budapešť či Varšavu. České cestovky si takovou specialitu mohou částečně dovolit: pokud lidé letí přímo z Německa či Rakouska, ztratí čas cestou na letiště.
Řada klientů navíc ani nebude tušit, co je čeká: cestovky mohou uvádět let jako přímý, pokud lidé nemusí přestupovat. Některé cestovky kvůli absenci dálkového letadla nakoupily letos namísto charterů místa na pravidelných linkách, hlavně s Emirates a Turkish Airlines. Například do Karibiku však bude létat většina cestovek pouze malým letadlem s mezipřistáním.
Kvůli nasazení menších letadel spadla kapacita z loňských 18 tisíc sedaček zhruba na deset tisíc. Zájezdů bylo více, než kolik trh zvládl, a tak musely cestovky výrazně zlevňovat. "Je to snaha o harmonizaci nabídky a poptávky," podotkl Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří. Ceny exotické dovolené zůstávají na podobné úrovni jako loni.