Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

O tuzemák je enormní zájem, odběratelé se zásobují kvůli spotřební dani

  • 109
Jindřichohradecká likérka Fruko-Schulz zaznamenala letos rekordní zájem o tuzemák. Odběratelé včetně řetězců se předzásobují kvůli spotřební dani, která od ledna 2020 vzroste. Z likérky tak nyní vyjíždí denně šest kamionů s lihovinami, někteří odběratelé vytváří zásoby až na tři měsíce dopředu.

Mezi letošním říjnem a prosincem vyrobí likérka asi 1,5 milionu půllitrových láhví tuzemáku, uvedl ředitel firmy Josef Nejedlý pro ČTK. „Od 1. ledna se má zvýšit spotřební daň, takže kdo loni chtěl kamion, chce jich dnes pět, a my jsme absolutně vyprodaní,“ oznamuje Nejedlý.

Nejedlý proto očekává meziroční růst tržeb společnosti. „Jedeme na dvě směny, i dvanáctihodinové, někdy lidé chodí do práce i v sobotu. Odběratelé si chtějí koupit tuzemák za nižší spotřební daň a udělat zásobu na příští rok,“ uvedl ředitel. Likérka je po Božkovu druhým největším výrobcem tuzemského rumu v České republice.

Zvýšený zájem o produkt registrují i ostatní čeští výrobci lihovin. „Odběratelé se zásobují až na tři měsíce prodejů,“ potvrzuje výkonný ředitel Unie výrobců a dovozců lihovin ČR Vladimír Darebník.

Tuzemák je nejprodávanější lihovinou v zemi. Každá čtvrtá prodaná láhev alkoholu je právě tuzemský rum. Zdražení půllitru 40% pálenky v maloobchodě v důsledku vyšší daně bude od začátku roku 2020 činit 9 korun včetně DPH (psali jsme zde).

„My se dostaneme se spotřební daní na úroveň Německa. Budou tak u nás jedny z nejdražších lihovin v Evropě. Lobbovali jsme u poslanců, aby to zvýšení nebylo tak veliké, ale bohužel jsme s pozměňovacím návrhem neuspěli,“ říká ředitel jindřichohradecké likérky Nejedlý.

Josef Nejedlý je ředitelem jindřichohradecké likérky Fruko-Schulz. Ta vyrábí...

Josef Nejedlý je ředitelem jindřichohradecké likérky Fruko-Schulz. Ta vyrábí tuzemák, který se proslavil díky plachetnici na etiketě.

Není jediný, který se obává reakce spotřebitelů poté, co nová spotřební daň vejde v platnost. „Konzument klasických lihovin, jako je tuzemák, vodka nebo zelená, bude sahat po cenově příznivějších variantách, například po nekvalitních vínech ze zahraničí, které tu spotřební daň platit nemusí,“ myslí si Darebník z Unie.

Likérka v číslech

Likérka Fruko-Schulz vyrobí ročně asi čtyři miliony láhví. Tuzemák prodává v České republice i a na Slovensku. Společnost, kterou vlastní ruský holding Ladoga, v současnosti zaměstnává 85 lidí.

Loni vyrobila jindřichohradecká likérka 3,09 milionu litrů alkoholu, meziročně zhruba o deset procent méně. Tržby z prodeje výrobků, služeb a zboží klesly o dvě procenta na 206,5 milionu Kč. Provozní zisk byl loni 1,9 milionu Kč, meziročně o 57 procent nižší. Ovlivnila ho hlavně cenová válka na českém trhu, uvádí firma ve výroční zprávě.

Likérka vyváží pětinu výroby téměř do 40 zemí, z toho do Ruska mířilo loni 60 procent. Loni exportovala firma 660 000 litrů alkoholu, což je nárůst o devět procent. Na tržbách se vývoz podílel ze 34 procent.