Necelou třetinu ze všech ubytovaných tvořili návštěvníci ze zahraničí, domácích hostů se ubytovalo 1,9 milionu. Vyplývá to z údajů, které ve středu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
Turisté strávili za první tři měsíce v ubytovacích zařízeních 7,9 milionu nocí, to je meziročně sedmkrát více.
Češi si na dovolené utahují opasky. Na zájezd k moři mnoho lidí nemá |
„Návštěvnost se oproti minulému roku výrazně zvýšila, ale srovnávací základna je kvůli loňským pandemickým omezením na nízké úrovni. Výkony ubytování v prvním čtvrtletí zdaleka nedosáhly objemů z roku 2019, stále chybí především zahraniční hosté,“ uvedl vedoucí oddělení statistiky cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ Pavel Vančura.
Pro srovnání – v prvním čtvrtletí roku 2019 se v Česku ubytovaly čtyři miliony turistů, hosté z ciziny přitom převažovali.
Hotely vedou
Hotely v prvním čtvrtletí zaznamenaly zvýšení celkové návštěvnosti na dva miliony příjezdů (o 939,6 procent). Příjezdy do penzionů představovaly 17 procent objemu návštěvnosti a podíl ostatních zařízení činil 11 procent ubytovaných hostů.
Mezi nejnavštěvovanější kraje patřily v prvním čtvrtletí kromě Prahy také Královéhradecký a Liberecký kraj, které jsou vhodné pro trávení zimní dovolené.
„Královéhradecký kraj porazil Prahu v celkovém počtu tuzemských hostů. Stalo se tak v prvním čtvrtletí letošního roku, kdy Češi preferovali návštěvu hor před návštěvou památek,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
Nejvíce hostů se ubytovalo tradičně z Německa, národ tvořil čtvrtinu zahraniční klientely ve sledovaných ubytovacích zařízeních. Druhou nejpočetnější skupinou byli návštěvníci ze Slovenska a na třetím místě se umístili hosté z Polska.
Čtvrté místo obsadili Ukrajinci. Český statistický úřad upozorňuje, že do celkových výsledků jsou započítány i údaje týkajících se ukrajinských státních příslušníků, kteří si ubytování hradili sami.
„Vzhledem k válečnému konfliktu na Ukrajině však nebylo ve všech případech možné na straně provozovatelů ubytovacích zařízení rozlišit, zda jde o turistu či uprchlíka. Do počtu návštěvníků tak mohly být započítány i osoby, které nelze objektivně považovat za účastníka cestovního ruchu dle mezinárodních doporučení,“ upozornil ČSÚ.
Rostly tržby ve službách
Cestovní ruch pomáhá službám k lepším výsledkům, které v Česku stouply v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně o 12,5 procenta. Ve službách souvisejících s turistikou dokonce vzrostly několikanásobně.
Cestovní agentury, kanceláře a jiné rezervační a související činnosti zaznamenaly na začátku letošního roku nárůst tržeb o 198,7 procenta oproti loňsku. V ubytování, stravování a pohostinství tržby vzrostly o 105,9 procenta. V samotném ubytování stouply dokonce na trojnásobek.
Tržby související s turistikou stouply podle statistiků tak výrazně kvůli nízké srovnávací základně, protože v prvním čtvrtletí roku 2021 platila omezení cestování i služeb kvůli pandemii. „Úrovně tržeb z prvního čtvrtletí roku 2020 však zatím nedosáhly,“ sdělil vedoucí oddělení datové podpory statistiky obchodu, služeb a životního prostředí ČSÚ Tomáš Harák.
Inflace je nejvyšší za téměř 30 let, rostou náklady na bydlení i dopravu |
V administrativních a podpůrných činnostech, kam spadají i cestovní agentury a kanceláře, tržby vzrostly o 15,5 procenta. Růstu dosáhly například i administrativní, kancelářské a jiné podpůrné činnosti pro podnikání, a to o 12,4 procenta, kdežto třeba agenturám práce tržby téměř o desetinu klesly.
Podle hlavního ekonoma banky Creditas Petra Dufka vyznívají čtvrtletní i samotné březnové výsledky celkově pozitivně. Upozorňuje však na to, že stále větší překážkou zůstane inflace, která mění i chování spotřebitelů.
„Očekávání od příštích měsíců jsou ve většině oborů služeb jsou stále nastavena vysoko, nicméně z dubnového průzkumu jsou patrné určité obavy spojené právě s inflací, respektive rostoucími náklady firem. V každém případě lze od služeb očekávat mírně pozitivní příspěvek k růstu ekonomiky,“ míní Dufek.