Turismus v České republice je na vzestupu. Podle dat poradenské společnosti STR například mizí kdysi velmi silná sezónnost českých hotelů. Data za listopad ukazují, že naplněnost českých hotelů byla přes 70 %. V Praze pak dokonce 75 %. Listopad přitom v minulosti v Česku platil za typický mimosezónní měsíc.
„Nejde o nějakou skokovou změnu. Sezónnost po covidu zeslábla obecně, ale letošní listopad asi i díky počasí byl velmi úspěšný a turismus se takřka nezastavil,“ říká Dagmar Schejbalová z PR oddělení Czech Inn Hotels.
Vyšší zájem a tím i vyšší obsazenost ubytovacích zařízení je pro český turismus pozitivní. Tržby tomu však v porovnání se zbytkem Evropské unie neodpovídají. Podle listopadových dat se pohybují přibližně 30 % pod evropským průměrem.
Rakouský turismus stojí na zahraničních pracovnících. Je jich víc než domácích![]() |
„Česká republika zůstává cenově velmi dostupnou a především bezpečnou zemí. Turisté však utrácejí jinde v Evropě a daleko víc než u nás,“ říká Jaroslav Svoboda, majitel hotelové skupiny Czech Inn Hotels. Vyšší ceny za ubytování mají oproti Česku například v Maďarsku či Polsku.
Oproti EU ztrácí Česko i přes fakt, že český trh se pomalu vzpamatovává a meziročně zaznamenal 11,5% růst. „Tento růst ale stále nebyl dostatečný na to, aby vykompenzoval pokles z doby pandemie. Konkrétně z roku 2020, kdy se tržby v tomto odvětví kvůli plošným uzávěrám meziročně propadly v průměru o skoro čtyřicet procent,“ říká Martin Gürtler, ekonom Komerční banky.
Dohnat Evropu se tak nedaří. Fakt, že Česko za EU výrazně ztrácí, souvisí bohužel také s celkovou ekonomickou silou země a s kupní silou obyvatel. „Ve většině vyspělých zemí tvoří místní klientela klíčovou část trhu. I u nás prudce roste podíl Čechů v českých hotelech, ale průměrný Francouz, Rakušan, Holanďan má výrazně vyšší kupní sílu - ceny hotelových pokojů to vytlačí mnohem výše,“ dodává Dagmar Schejbalová.
„Turismus je megatrend.“ TUI plánuje v Česku prodat dvojnásobek zájezdů![]() |
Kupní síla Čechů se ale podle prognóz letos příliš nezvýší. „S ohledem na dosud spíše umírněný mzdový růst bude náprava poklesu kupní síly domácností zřejmě ještě nějakou dobu trvat. V naší prognóze odhadujeme, že k návratu reálných mezd na předpandemickou úroveň dojde až v příštím roce,“ odhaduje Martin Gürtler.
Dochází tak k situaci, kdy řada srovnatelných zemí, které však začínaly z nižšího základu, razí výrazně dravější obchodní růst a Česku tak vzniká nová konkurence. V současné době jsou proto Česku schopny konkurovat země, u kterých to dřív nebylo myslitelné. Vyšších cen dosahuje například Bělehrad, a to díky 16% růstu. Budapešť či Vídeň jsou dokonce o 30 % nad Českem.
Česko je přitom ze strany cizinců vyhledávanou destinací. „Nejsme přímořská země, abychom mohli konkurovat jižním státům, kde sehrává příjezdová turistika mnohem větší roli. Přesto v podílu zahraničních vs. domácích návštěvníků vedeme (podle údajů Eurostatu) za rok 2023 před Německem, Polskem či Slovenskem,“ říká Petr Dufek, ekonom Banky Creditas.
Chceme chránit město. Florencie zakáže v ulicích centra schránky na klíče![]() |
V prvních deseti měsících loňského roku se v ČR ubytovalo devět milionů zahraničních návštěvníků. Česko je tak desátou nejnavštěvovanější zemí EU. A nižší ceny se alespoň částečně vykompenzují delším pobytem ze strany turistů. „Co se týče útraty turistů, Česko zaostává za vyspělými státy západní Evropy, ale díky příznivým cenám a dostupnosti zde turisté zůstávají déle. Například počet přenocování zahraničních hostů vzrostl za poslední rok o více než 10 %,“ říká František Reismüller, ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.
Česko se také čím dál častěji objevuje v hledáčku firem pro pořádání mezinárodních kongresů a odborných akcí. Jen za loňský rok přivedl kongresový cestovní ruch do Česka více než 1,2 milionu hostů. Ti jsou potenciálem pro vyšší útraty. „Kongresový a incentivní cestovní ruch přivádí do země bonitní účastníky a přináší významné ekonomické benefity,“ uzavírá František Reismüller.
2024 obsazenost hotelů a tržby srovnání listopad 2024 vs listopad 2023 | ||||
---|---|---|---|---|
2024 | Occ %* | Tržby na pokoj a noc (REVPAR) | % změna 2024/2023 | |
Occ. | REVPAR | |||
Česká republika | 70,9 | 69,96 | +8,2% | +11,5% |
Evropa | 70,3 | 94,93 | +2,9% | +7,8% |
Rakousko | 71,1 | 92,13 | +3,5% | +9,4% |
Německo | 70,0 | 81,20 | +4,5% | +6,6% |
Maďarsko | 73,5 | 81,19 | +17,8% | +27,6% |
Polsko | 69,0 | 58,62 | +5,8% | +10,0% |
*Occ% je průměrná obsazenost pokojů, tržby na pokoj a noc jsou v eurech | ||||
Zdroj: |