Vyplývá to z údajů, které v pondělí zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně byly tržby vyšší o 1,6 procenta.
Za nepotravinářské zboží lidé letos ve srovnání s loňským lednem utratili o 14,8 procenta více, za pohonné hmoty o 7,8 procenta více a za potraviny o 0,4 procenta více. Nejvyšší růst zaznamenaly prodejny s oděvy a obuví, jejich tržby se zvýšily téměř na trojnásobek.
„Nicméně stále nedosáhly úrovně roku 2019,“ podotkla ředitelka odboru statistiky obchodu ČSÚ Marie Boušková.
Inflace přiměla Čechy pracovat s úsporami. Finanční poradce říká, jak na to![]() |
Internetové a zásilkové obchody utržily o 5,7 procenta méně než v loňském prvním měsíci. „Je to dáno především vysokým růstem v lednu 2021, kdy byly kamenné prodejny uzavřeny,“ dodala Boušková.
Další vývoj tržeb v maloobchodu ovlivní vysoká inflace i obavy z důsledků ruské invaze na Ukrajinu. „Spotřebitelská důvěra se pravděpodobně bude horšit, což se odrazí i na ochotě spotřebitelů utrácet, přestože jejich úspory stále zůstávají vysoké,“ uvedla ekonomka Komerční banky Jana Steckerová.
„V důsledků chybějících komponent se opět do problémů dostává i výroba automobilů, což se negativně promítne do vývoje jejich prodejů,“ doplnila Steckerová.