„Červencové tržby ukazují, že se chuť nakupovat českým spotřebitelům zcela jistě vrátila,“ komentoval vývoj Petr Dufek z ČSOB. „Dá se říct, že vlna koronakrize už alespoň v této části ekonomiky opadla, neboť spotřebitelé utráceli téměř stejně jako v únoru, tedy těsně před vypuknutím tuzemské koronakrize,“ dodal. Roli podle něj sehrály i tentokrát odložené nákupy, i když v menší míře, než to bylo v květnu a v červnu.
Na místě je střízlivý optimismus. Růst je totiž zatím pomalejší než v minulém roce a lehce utlumený může zůstat i v dalších měsících kvůli možným otřesům na trhu práce. Radost poněkud může kalit skutečnost, že za vyššími útratami je i vysoká inflace, která dosahuje tří procent.
Faktem však zůstává, že útraty jsou letos stále slabší. Za celý loňský rok tržby vzrostly o 4,8 procenta, ale za období leden až červenec letošního roku o 0,5 procenta poklesly. „Nelze očekávat, že se obchodníkům podaří jarní ztráty dohnat. V souhrnu za letošní rok to zatím vychází na růst maloobchodu o kladnou nulu,“ říká analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.
Češi začali šetřit hlavně na cestování či elektronice, uvedl průzkum |
Internetové obchody rostly o 21 procent a dlouhodobě posilují svou pozici. Pravda však je, že v prvním prázdninovém měsíci tempo polevilo z růstu o 33 procent v květnu a o 27 procent v červnu.
„Nejvyšší růst si dlouhodobě udržuje prodej prostřednictvím internetu, avšak tempa růstu se mírně snižují a zákazníci se postupně vracejí do kamenných obchodů,“ uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.
Zatímco mírně (o 0,8 procenta) rostly nespecializované prodejny s převahou potravin, kam spadají velké řetězce typu Tesco, tak specializované menší obchody hlásí propad o 6,7 procenta. Může to znamenat, že část lidí začala šetřit na dražších potravinách.