Na stabilní ceny potravin nikdo doplácet nebude. Doplatili jsme už na podzim. Ilustrační foto.

Na stabilní ceny potravin nikdo doplácet nebude. Doplatili jsme už na podzim. Ilustrační foto.

Trik supermarketů: vyšší DPH je v cenách už od října

  • 198
Zdražování potravin se po Novém roce nekoná. Nejde o milosrdnost obchodních řetězců, ale o cenový trik. Vyšší DPH se do cen promítla na konci října a lidé platili daň 9 procent už ve velkých vánočních nákupech. Teď se obchody mohou chlubit držením cen "při zemi", některé výrobky dokonce zlevní.

Například kostka másla by se měla dostat opět pod třicet korun. Kaufland už oznámil, že s cenami i přes růst DPH nehne až do Velikonoc, novoroční daňovou změnu nemají příliš pocítit ani zákazníci Teska, Globusu či Plus Discountu.

„Daň se do cen započítala už v říjnu. Zdražili kvůli tomu jak obchodníci, tak částečně i výrobci,“ říká jeden z vysoce postavených zaměstnanců diskontního řetězce, který nechce být jmenován.

Jeho slova nepřímo potvrdil také šéf Globusu Petr Vyhnálek. Na otázku, zda na případné udržení loňské cenové hladiny bude doplácet obchod nebo výrobce, pro MF DNES odpověděl: „Myslím, že na to nikdo doplácet nebude.“

Neplaťte za nákupy víc, než musíte!

Víte, že na internetu vám poradí, kde každý den nakoupíte nejvýhodněji? Na portálu AkčníCeny.cz
každý den najdete aktuální letáky a zboží v akci.

To, že DPH neoficiálně vzrostla již na podzim, nevylučují ani centrální bankéři. Zabývali se tím na jednání bankovní rady, které proběhlo těsně před Vánocemi a jeho obsah byl zveřejněn ve středu. Potraviny proto podle nejvýše postavených bankéřů v zemi nemusí tolik působit na růst letošní inflace, jak se původně očekávalo.

„Určitě ale nebudou něco, co by inflaci v následujících měsících snižovalo,“ uvedl pro MF DNES odstupující viceguvernér České národní banky Luděk Niedermayer.

Nezdražujeme, radujte se
Obchodní řetězce a někteří potravináři měli tedy povedený konec roku a teď navíc dostali do rukou mimořádný marketingový nástroj. Mohou se vychloubat, že právě oni drží i přes zvýšenou DPH ceny dole.

„Žádné velké přeceňování nebylo. Snažíme se, aby zákazník změnu daně pocítil minimálně nebo vůbec,“ říká tisková mluvčí Teska Jana Matoušková.

„Až do Velikonoc nabízíme zákazníkům stabilitu cen,“ říká za Kaufland Michael Šperl.

Proč chce firma, která na trhu z velké části diktuje ty nejnižší ceny základních potravin, držet strategii právě do Velikonoc, Šperl nechce upřesnit. Zda po Velikonocích, které symbolizují další „potravinářský“ vrchol roku, bude řetězec zdražovat, zatím jeho mluvčí neví.

O tom, jakým směrem se ceny ve skutečnosti pohnou a zda k tomu vůbec dojde, by mělo být jasno během několika málo týdnů. Kromě oficiálních statistik si průzkumy dělají i řetězce, podle nichž se zatím nic nezdražuje. Souvisí s tím také obecně slabý začátek roku, kdy lidé nakupují jídla méně a obchodníci je proto levnějšími cenami lákají mezi regály.

„Na počátku roku je útlum. Kromě obchodníka by měl mít prostor ke zlevňování i solidní zpracovatel,“ říká místopředseda představenstva mlékařského družstva Jih Zdeněk Houška.