Čtvrtek 24. září 2020, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 24. září 2020 Jaromír

Na trhu s knihami se točí miliardy. Nakladatelé se spojují, aby obstáli

  1:10
Ještě rok poté, co druhé největší nakladatelství Euromedia Group a jednička mezi knižními sítěmi Luxor oznámily spojení, cítí ostatní nakladatelé a knihkupci dopady tohoto kroku. A tak i oni přemýšlejí, jak svůj byznys oživit, aby v nabité konkurenci nezaostávali.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Na propojení Euromedia Group a Luxoru pod Knižní holding, který patří společnosti Rockaway Jakuba Havrlanta, pracuje Lukáš Novák, šéf celé společnosti mířící letos k třímiliardovým tržbám. „V dubnu příštího roku bychom chtěli spustit celý ekosystém, knižní byznys, papírenský, kavárny,“ popisuje. Konkrétně to znamená třeba nový věrnostní systém, který dosud existoval jen ve formě Knižního klubu založeného na katalozích posílaných domů, rozšířený na celý Luxor.

„Dále budeme spouštět Page Café, což jsou kavárny, které budou u Luxoru, první v Palladiu v Praze, poté Václavák, hlavní nádraží a Chodov. Když máte věrnostní kartu, můžete mít kafe za výrazně levnější cenu, nebo dokonce když nakoupíte za nějaký objem knížky, dostanete jednou za měsíc kafe zdarma,“ popisuje Novák. V kavárnách bude pro členy k mání i nový časopis Luxoru, Page, s šéfredaktorkou Bárou Nesvadbovou v čele, stejně jako se věrní zákazníci mají dočkat i lístků do vybraných divadel.

Vlastní prodejny znovu ve hře

Zatímco těchto změn si všimnou hlavně zákazníci a dochází k nim postupně, na konkurenci už vlny spojení doráží nyní. Cítí je hlavně nakladatelská jednička Albatros, která v posledních letech posilovala skrze nákupy menších nakladatelství, ať už Kniha Zlín v minulosti, či Vyšehrad, nebo Panteon v letošním roce. Kvůli propojení Luxoru a firmy Euromedia, které vedlo podle nakladatelů k upřednostňování vlastních titulů před „cizími“, se v Albatrosu začalo živěji debatovat o tom, mít také své prodejny.

„Téma vlastního maloobchodu je evergreenem našich strategických porad, ale dosud jsme v tom neviděli zásadní příležitost ani nutnost. Situace na trhu se ale mění. Po majetkovém propojení sítě Neoluxor a nakladatelství Euromedia vnímáme, že v zastoupení knih na prodejnách je více preferována vlastní produkce,“ potvrzuje bez podrobností o dalších krocích Josef Žák, marketingový a obchodní šéf největšího nakladatelství. K tomu se přidává i to, že další silná síť, Knihy Dobrovský, také výrazně zvýšila produkci svých knih a míří k pozici jednoho z největších nakladatelů.

„Takže nás to s novou naléhavostí vrací k úvahám, zda a případně jakou cestou si vytvořit vlastní silnou pozici v maloobchodu,“ uvádí Žák. Ze slov Lukáše Nováka je jasně cítit, že by rád byl nejen jedničkou celkovou, když se sečte nakladatelství a knihkupectví, ale i čistě nakladatelskou. Neopomíná zdůraznit, že jejich akviziční apetit je poslední roky mnohem větší než ten Albatrosu, a připomíná, že jen letos koupili značky Listen, Laser a Brána.

„Aktivita Albatrosu byla silná, než jsme vstoupili na trh, což je před dvěma lety. My jsme za poslední roky nakoupili hodně, ale oni nakupují už pět let, takže proto to vypadá, že nakoupili více,“ vysvětluje. Další akvizice nakladatelských značek nevylučuje. „Chceme růst i organicky, nebráníme se ale kupovat další nakladatele a do budoucna se to myslím dít bude,“ uzavírá.

Změnami prochází i skupina kolem Petra Dobrovského donedávna známá hlavně sítí Knihy Dobrovský, která co do počtu prodejen dotahuje Luxor. Kromě přidávání nových obchodů ale posiluje i v nakladatelské oblasti. Začínala před lety s nakladatelstvím Omega, nyní má značek už osm podle žánrů a letos vydala na tři sta titulů, tedy zhruba třetinu toho, co největší Albatros.

„Jsme ve fázi opravdu rychlé expanze. Pokud zrovna neotevíráme novou prodejnu, tak provádíme úpravy či generální remodelingy prodejen stávajících. Tento rok jsme otevřeli šest nových prodejen a osm rekonstruovali,“ potvrzuje za Knihy Dobrovský jejich marketingový ředitel Adam Pýcha.

Knižní trh v Česku

Knižní trh v Česku

Dobrá místa nejsou k mání

Změny lze pozorovat v expanzi všech větších hráčů na trhu. Místa v obchodních centrech, do kterých šel hlavně Dobrovský, Luxor a částečně Kosmas, ubývají. Ta dobrá už svá knihkupectví mají a nová obchodní centra se prakticky neotvírají. Takže i Luxor a Dobrovský se rozhlížejí po menších městech.

Knihkupci jako Kanzelsberger, který patří k těm nejkonzervativnějším na trhu, si už vyzkoušeli, že menší města jsou pro ně snadnější a smysluplnější cesta. Obchodní centra sice většinou přitáhnou více lidí než obchod na ulici či náměstí, ale zase jsou v nich vyšší nájmy a smlouvy na pět let, z kterých se nesnadno utíká, když prodeje nejdou.

„Ve velkých městech o projekty zavánějící jen trochu rizikem nebojujeme. Příjemnější a přínosnější jsou menší města, “ říká Jan Kanzelsberger, zakladatel firmy, na jejímž řízení se už léta podílejí i jeho dva synové. Uvádí to na příkladu knihkupectví v Jičíně, kde otevřeli. „Třicet let tam měli knihkupectví, kde byl jen pult do čtverce a lidé museli čekat na prodavačku, až na ně dojde řada,“ popisuje s tím, že podobné příklady objevili i jinde a vždy to tamní doprovázeli dovětkem „Vždyť tady to stačí“.

Na menší města se zaměřil také Kosmas patřící do jedné skupiny s nakladatelstvím Argo a udělal si dobré jméno v citlivém přebírání malých knihkupců.

Ke zmenšování prodejen ale nedochází jen kvůli přesunu expanze do menších měst, stojí za ním i změny v obchodních centrech. „I v obchodních centrech se velikosti prodejen zmenšují. S nástupem e-shopů padl smysl plnosortimentního kamenného knihkupectví,“ uvádí Žák za Albatros, který dodává do všech prodejních sítí.

Knihkupcům se už nevyplatí držet všechny tituly na prodejně a platit vysoký nájem za metr, když je možné objednat si knihy z webu. Často s vyzvednutím v dané prodejně, což je obvyklý model e-shopů všech knihkupeckých sítí.

S obřími prodejnami má vlastní, ale ne dobrou zkušenost i Kanzelsberger, který míval dole na Václavském náměstí několikapatrový Dům knihy. „V roce 2002 ale přišly povodně, Můstek byl zavřený a do toho otevřel v horní částí Neoluxor. Kdyby to bylo o dva roky později, možná bychom to ustáli,“ popisuje s tím, že dnes sice nemají obchody s obřími obraty, ale síť je stabilní a bez dluhů.

Poslední rychle rostoucí částí knižního trhu, i když se na ně někteří pravověrní knihkupci dívají skrz prsty, jsou Levné knihy. I jejich strategie se pootáčí po změně majitele, kdy pomalu mizí část hory plastových věcí a hraček, které je dříve z velké části okupovaly.

Levné knihy také prodávají čím dál více „vlastních“ knížek. Když je totiž nějaká knížka úspěšná, domluví se po čase s nakladatelem a titul vyjde znovu jen s levnějším přebalem či papírem. A za třetinovou cenu.

Předplatné MF DNES
  • Nejčtenější

Zavírání ve 22 nás zničí, říkají restauratéři. Žádají hodinu navíc

Záměr ministra zdravotnictví, aby restaurace a bary zavíraly o dvě hodiny dřív, tedy už ve 22 hodin, vnímají jejich...

ANO ztrácí. Do Sněmovny by se nedostali lidovci ani komunisté, říká model

Podle nejnovějšího volebního modelu Kantar CZ pro Českou televizi by se do Poslanecké sněmovny dostalo sedm stran....

Jídlo v Německu je moc levné, tvrdí studie. Mělo by stát až třikrát víc

Pokud by se měly do cen jídla v Německu promítnout náklady na eliminaci dopadů na životní prostředí, stálo by až...

Pošta s rouškami pro seniory chybovala, ohrozila miliony lidí, tvrdí SÚKL

Česká pošta podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) porušila při rozesílání respirátorů a roušek seniorům...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Akcie Tesly zažily volný pád, hodnota firmy klesla o téměř 70 miliard dolarů

V posledních dvou dnech se Tesle na burze nedaří. Úterní obchodování zakončily její akcie se ztrátou 5,6 procenta a ve...

Nebezpečná místa Česka: brněnský Cejl. Místo, kde vidíte policii jen projíždět

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Němci kritizují Česko a vzkazují: Podívejte se na naše opatření. Fungují

Premium Koronavirová propast mezi Českem a Německem se nadále prohlubuje. Z premianta třídy se stal problémový žák, popisují...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

  • Další z rubriky

Ve stínu pandemie. Šance na tvrdý brexit je 80 procent, varují analytici

Nebýt pandemie koronaviru plnil by přední stránky novin brexit. Jeho tvrdá varianta se nyní, podle ekonomů z mateřské...

Virus pročistí knižní trh. Předvánoční prodeje určí, kdo přežije zimu

Knižní trh má před sebou klíčovou prodejní sezonu. Díky jarní karanténě si řada lidí koupila knihu vůbec poprvé online....

Zelené stavebnictví může nastartovat ekonomiku. Potřebuje podporu vlády

Vláda by měla přijmout legislativní změny, které podpoří výstavbu energeticky šetrných budov. Tato výstavba bude...

Komise má navrhnout, jak ufinancovat dlouhodobou péči pro stárnoucí populaci

Populace stárne. Pro ukázku, za posledních deset let se více než zdvojnásobil počet lidí nad 90 let. Současně s tím...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...