Loni poprvé se pak začal projevovat fakt, že zejména evropské trhy jsou již nasyceny; zhoršení prodeje pomohlo i odstranění dotací přístrojů, které mobilní firmy nabízely.
Podle analytika společnosti Gartner Bryana Prohma se na poklesu prodejů telefonů odráží také rozkvět bazarového prodeje mobilů, a to především v chudších zemích.
Prodeji podle něho neprospívá ani existence šedého dovozu, kdy se předzásobení distributoři snaží za každou cenu zbavit zásob vytvořených ještě v předešlém roce.
Částečnou vinu na klesajícím prodeji nesou i sami výrobci mobilních telefonů a provozovatelé služeb. Nebyli totiž schopni uvést na trh takové novinky, které by lidi přesvědčily k nákupu nového přístroje. Lidé se zatím ve světě některým novým službám doslova vyhýbají.
To se týká hlavně služby GPRS, která nabízí o něco rychlejší přístup k mobilnímu internetu než klasická síť a je považována za přestupní stanici k rozjezdu služeb třetí generace UMTS. Mobilní firmy zatím své klienty o výhodách GPRS nepřesvědčily.
Ztracené pozice se na rozdíl od hlavních konkurentů loni podařilo dobýt finskému výrobci Nokia, kterému se začátkem roku příliš nevedlo. Jen v posledním čtvrtletí firma dokázala upevnit pozici na trhu na bezmála 37 procent, zatímco ještě ve třetím čtvrtletí její podíl činil 33,4 procenta. V průměru za celý uplynulý rok tak Nokia zvýšila svůj podíl na světovém trhu na 35 procent, zatímco v roce 2000 to bylo 30,6 procenta.
Na druhém místě se udržela americká Motorola, která zastavila propad prodejů svých telefonů ve čtvrtém čtvrtletí a za celý loňský rok měla zhruba stejný podíl na světovém trhu: 14,8 proti 14,6 procenta v roce 2000.
Na třetí a čtvrté místo se prodraly firmy Siemens a jihokorejský Samsung, které odsunuly na pátou příčku tradičního výrobce mobilních telefonů ze Švédska, firmu Ericsson. Ta kvůli konkurenci zažila nejdramatičtější pád: její podíl na světovém trhu klesl na pouhých 5,5 z předloňských deseti procent.
Podobně jako ve světě se loni zachoval také trh český. Podle telekomunikačních odborníků byl loňský rok posledním k velkým ziskům pro výrobce i tuzemské operátory. Češi jsou, také díky nabídce Eurotelu, Paegasu a Oskaru, věrní klasickým značkám telefonů, a tak si trh rozděluje Nokia, Siemens a Alcatel následovaný Motorolou. Nejvíce telefonů, zhruba 850 tisíc, prodala loni v Česku finská Nokia.