Notebook, počítač - (c) profimedia.cz/corbis

Notebook, počítač - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Třetina Čechů neumí s počítačem, zjistil průzkum

  • 38
Jak se Češi učí ovládat počítač? Většinou metodou pokus omyl, ukázal průzkum agentury Stem/Mark a ministerstva informatiky. Takto si práci s PC osvojily plné tři čtvrtiny počítačově gramotných mužů a žen. Těch je v Česku 27 procent. Čtyřiatřicet lidí ze sta s počítačem pracovat neumí.

Dalších zhruba čtyřicet procent lidí si s počítačem víceméně také rozumí, nezvládají ale všechno. Zpravidla umí třeba psát v textovém editoru, hledání na internetu nebo tabulkové procesory jsou pro ně už ale velkou neznámou.

„Já sama to číslo považuji za dobré,“ říká k výsledkům ministryně informatiky Dana Bérová.“Hlavně proto, že výsledky ukazují na poměrně velkou skupinu uživatelů, kteří mají velkou šanci zařadit se mezi počítačově gramotné,“ dodala.

Výzkum totiž mezi gramotné zařadil jen ty, kteří prošli ve všech šesti testovaných oblastech. Například písařky, které zvládají práci s textovými editory, úplně pohořely na tabulkách, nic jim neříkala ani základní znalost hardware, problémy jim dělala i práce s internetem či grafikou.

Kdo nejlépe ovládá počítač?

Specialista (např. právník) 67%Vysokoškolský profesor 57 %Policista, hasič, voják 52 %Úředník ve státní správě 45 %Ostatní 42 %Učitel základní či střední školy 33 %Umělec 29 %Pracující ve službách (např. prodavači) 24 %Zdravotník, lékař 18 %Kvalifikovaný dělník 13 %Zemědělec, lesník 11 %Nekvalifikovaný dělník 4 % Zdroj: Stem/Mark

Největšími odborníky přes počítače jsou specialisté jako například právníci, dobře si vedli i vysokoškolští profesoři a třetí příčku obsadili policisté hasiči a vojáci. Nadprůměrní byli i úředníci a učitelé na základních a středních školách.

Mezi učiteli ale převažují počítačově negramotní, jsou jich plné dvě třetiny. Pokulhávaly znalosti umělců, ale také lékařů. Gramotnost se podle očekávání snižovala s věkem a také s velikostí obce.

Češi nejčastěji využívají počítač pro své sebevzdělání. Alespoň to tvrdí. Dvě třetiny z 16 tisíc respondentů uvedly, že si u počítače rozšiřují kvalifikaci.

„Ta čísla jsou zřejmě zkreslená, protože řekněme si upřímně, kdo z nás sedí poctivě u počítače proto, aby se vzdělával. Záleží i na samotné definici vzdělávání,“ komentovala výsledek Bérová.

Pravděpodobnější se zdá údaj, že si 46 % uživatelů na počítači hraje. K nákupům používá PC třetina respondentů. Nicméně plných třicet devět procent z těch, kteří doma PC nemají, tvrdí, že jim u počítače schází smysluplné využití.

Protože neexistují srovnatelné výzkumy s jinými zeměmi, nedá se jednoznačně říct, jak si Česko stojí. Nicméně podle Bérové výsledky naznačují, že za vyspělými zeměmi určité zpoždění máme. „Rychle ho ale doháníme,“ řekla.