Od příštího května spustí automobilka v Kolíně výrobu tří úplně nových modelů miniaut značky Peugeot, Citroën a Toyota. Příprava sériové výroby už silně pokročila, hotové jsou i první prototypy.
MF DNES termín zahájení výroby potvrdili tři dodavatelé automobilky. TPCA zahájení výroby nových modelů nekomentuje, dokud je oficiálně neoznámí mateřské firmy, tedy automobilky Toyota a PSA Peugeot Citroën.
Podle harmonogramu na spuštění výroby je tak pravděpodobné, že automobilky nové modely představí příští rok na jaře na ženevském autosalonu. Auto prošlo velkou vzhledovou proměnou. Ta je už na čase, stejný model se vyrábí v Kolíně od roku 2005, jen později prošel mírnými designovými úpravami. Konkurence na trhu miniaut přitom od té doby zesílila, do segmentu vstoupil například koncern Volkswagen nebo Opel.
Právě vývojová zastaralost může být i jedním z důvodů, proč TPCA omezila za poslední rok výrazně výrobu na zhruba dvě stě tisíc aut ročně. Letos firma počítá opět se zhruba stejnou produkcí, v dobách šrotovného přitom fabrika vyráběla i přes 330 tisíc vozů ročně. Slabší poptávka vedla k propouštění a seškrtání pracovního týdne na čtyři dny.
Nedávno však automobilka oznámila, že kvůli většímu zájmu přijme 300 agenturních zaměstnanců. Podle mluvčího TPCA Radka Kňavy firma zatím neuvažuje, že by rozšířila počet pracovních dní. "Nárůst řešíme zrychlením výrobního taktu," vysvětlil Kňava. Podle dodavatelů je TPCA, respektive tři značky, pro které vyrábí, optimističtější v odhadech výroby. Naplánované objemy počítají opět se zhruba třemi sty tisíci aut vyráběných ročně.
O konci výroby v Kolíně se spekulovalo hlavně v roce 2010, kdy tehdejší francouzský prezident Nicolas Sarkozy začal mluvit o tom, že by bylo dobré, aby francouzské automobilky znovu stáhly výrobu do Francie.
Autoprůmysl má rekordní tržby
Pokles výroby v TPCA se loni projevil i na celkovém počtu vyrobených aut v Česku. Ten poklesl o 1,7 procenta. Navzdory tomu automobilový průmysl loni dosáhl rekordních tržeb 721 miliard, což je meziroční nárůst o více než šest procent. Sdružení automobilového průmyslu to vysvětluje tím, že výrazně rostli dodavatelé automobilek, kteří získali více kontraktů, a také změnou struktury aut, která se u nás vyrábějí: více jdou na odbyt větší a dražší vozy.
Autoprůmysl u nás táhne stále hlavně export, ten loni stoupl o 8,5 procenta. I jeho struktura se mění: klesá podíl vývozu do zemí Evropské unie a navyšuje se podíl jiných zemí, především Ruska. Dobře to dokládá například Hyundai: díky velké oblibě modelu ix35 v Rusku je dnes tamní trh druhým největším odbytištěm pro nošovické vozy. "Trhy v zemích mimo EU rostou a toho musíme využít," říká prezident AutoSAP Martin Jahn. Export mimo Unii narostl v meziročním srovnání o více než třetinu.
Auta u nás zaměstnávají přímo kolem 110 tisíc lidí, průměrná mzda v oboru loni poprvé přesáhla 30 tisíc korun. Podle prezidenta svazu Jahna je důležité, že přibývá i práce ve vývoji a konstrukci: české firmy loni zvýšily počet vývojářů z 4 926 na 5 219. Automobilky trvale kritizují nedostatek techniků, podle Jahna však dochází už ke zlepšení situace a technické školy hlásí mírný nárůst zájemců. Letos poprvé se také rozjede tzv. duální vzdělávání, kdy budou studenti více chodit na praxi do firem.
Výroba aut se u nás podílí na průmyslové produkci už 23 procenty, na HDP podle odhadů svazu zhruba osmi procenty. "Slova o velké závislosti na autech nejsou na místě, stále jde o velmi rozumnou hranici. Například na Slovensku tvoří auta 40 procent průmyslové výroby," podotkl Jahn.