Byty pro zaměstnance kolínské automobilky TPCA

Byty pro zaměstnance kolínské automobilky TPCA | foto: Hochtief VSB

TPCA se dočkala bytů, dělníky trápí nájemné

  • 52
S mnohaměsíčním zpožděním, ale přece. Zaměstnanci kolínské automobilky TPCA se dočkali nového bydlení. Město v úterý převzalo od stavebníků 560 bytů v lokalitě U Vodárny. Na nedostatek bytů a skluz vládních slibů si šéfové automobilky stěžovali už loni v květnu.

„Česká vláda nám slíbila do poloviny roku (2005) osm set padesát nových bytů. Bohužel jsme jich zatím dostali jen 136,“ postěžoval si loni na jaře při slavnostním spuštění provozu v podniku viceprezident automobilky Jean-Pierre Chantossel.

Zhruba 300 bytů pro TPCA dokončil Kolín letos v lednu. Také tento bytový areál v bývalých kasárnách měl oproti původním vládním slibům asi roční skluz. - více zde

Zbývajících 560 bytů se v místě zvaném U Vodárny začalo stavět v říjnu 2005. (více zde). Předpokládá se, že noví nájemníci by se do nich měli začít stěhovat během října.

Lidé nám odcházejí, stěžoval si podnik
Vleklou výstavbu provázely stesky manažerů automobilky. Kvůli nedostatku bytů se jim totiž nedařilo získávat zaměstnance. Další lidé kvůli problémům s bydlením z firmy brzy odcházeli.

„Každý měsíc opouští firmu 50 až 60 lidí, protože nemají vhodné ubytování. Pro nově příchozího je to tu katastrofa,“ tvrdil loni v květnu Chantossel.

Automobilka už na podzim zaměstnávala tři tisícovky pracovníků, z toho více než polovina jich není z Kolína ani z okolí, ale třeba z Moravy nebo severních Čech. Mnoho dělníků proto muselo bydlet ve stísněných podmínkách na ubytovnách, nebo si platit drahé podnájmy.

„S dokončením lokality U Vodárny by se měla poptávka uspokojit,“ uvedl nedávno mluvčí továrny Matěj Matolín.

Drahé a malé?
Už teď se ale ozývají nespokojené hlasy. Zaměstnancům automobilky se nezdá například výše nájemného. Ta v nových i dříve dokončených bytech činí 64 korun za metr čtvereční.

Regulované nájemné v jiných městských bytech je přitom zhruba třetinové. Město ale musí z nájemného splácet úvěry, které si na výstavbu bytů pro TPCA vzalo.

Rozčarování nad novými byty způsobuje i to, že mají malou výměru.

„Byty jsou příliš malé. Aby město ušetřilo, nechalo postavit víc malých bytů než velkých. Ale to není dostatečně motivující, aby sem někdo přivedl rodinu. Je to spíš jako kolej,“ řekl MF DNES mluvčí automobilky Matěj Matolín.

Město se však brání, že nikdo předem nepředepisoval, jak mají být byty veliké. „Jsou to standardní byty 2+1 a 2+kk, mají charakter rozjezdových bytů. Není to původně rodinné bydlení. Ale ten rodinný moment můžou uspokojit byty 3+1,“ hájí město místostarosta Jiří Buřič.

Podle údajů stavební firmy Hochtief VSB jde o byty ve velikostech 1+1 až 3+1 ve čtyř- až pětipodlažních domech. Přibližně 5 procent z nich je bezbariérových, u všech domů jsou přístupové rampy. V domech jsou i sušárny, kočárkárny a sklepní kóje pro každý byt.

Součástí standardního vybavení jsou kuchyňské linky s vestavěnými elektrickými sporáky a digestořemi.

,