Vybírat si letošní dovolenou lze pouze online.

Vybírat si letošní dovolenou lze pouze online. | foto: Shutterstock

Cestovky vzdaly tisk katalogů. Zájezdy prodávají online, zavírají pobočky

  • 3
Mnohé cestovní kanceláře na novou sezonu netiskly katalogy, nabízejí je pouze v online verzi. Podle zástupců kanceláří prodeje zájezdů přes internet v posledních letech rostly, pandemie tak pouze urychlila přesun nabídky dovolených z klasických papírových katalogů do digitální podoby.

S ohledem na tento trend některé cestovní kanceláře uzavřou část kamenných poboček, jiné je přesouvají na atraktivnější místa. Podle většiny prodejců pobytů pobočky svůj účel stále mají a jejich kompletní zánik nepředpokládají. Vyplývá to z ankety mezi kancelářemi. 

Tištěné katalogy letos nevydala například CK Alexandria. Podle jejího marketingového ředitele Petra Šatného lze předpokládat, že papírové katalogy se buď už nevrátí vůbec, nebo v nějaké jiné omezené formě. „Ta bude odpovídat době a potřebě reagovat na situaci, ale i poptávku zákazníků,“ doplňuje.

Naopak Čedok má i na novou sezonu pět druhů tištěných katalogů rozdělených podle typu zájezdů. Lidé mají k dispozici ale i jejich online verzi. Podle mluvčí Evy Němečkové mají totiž tištěné katalogy mnoho příznivců.

Tištěné katalogy tentokrát nevydávala ani CK Travel Family, má je dostupné pouze na webu, kde si je mohou lidé stáhnout. „Domnívám se, že katalogy nikdy úplně nezmizí, spíše se sníží jejich tištěný počet a naroste vliv online prodejů,“ uvedla výkonná ředitelka kanceláře Blanka Hrubá.

Právě CK Travel Family v reakci na pandemii a dramatický pokles lidí v ulicích uzavře několik svých poboček. Stále bude ale podle Hrubé mít desítky otevřených. Přesto prodeje více směřuje na internet a po zkušenostech z loňska chystá novinky, jakými jsou například flexibilní termíny a odlety spojené s rozsáhlou nabídkou ubytování a dopravy nejen do přímořských letovisek.

Karanténa není problém, Češi kupují exotickou dovolenou. Tahounem je Egypt

Jakmile se kamenné pobočky otevřou, podle Němečkové v nich nákup zájezdů upřednostní polovina klientů Čedoku. „Uplynulé měsíce, kdy byly pobočky zavřené, jsme v několika městech využili k relokaci na atraktivnější místa více přístupná našim klientům a k rekonstrukcím,“ dodala.

Šatný z CK Alexandria rovněž zastává názor, že mnoho lidí si chce nechat poradit nebo se informovat o koupi dovolené při osobním kontaktu.

Více získávají velcí hráči

Kromě rozvoje online prodejů je podle ředitele cestovního portálu Skrz.cz Matěje Dvorského aktuálně patrný další fenomén, a to přesun lidí k velkým zavedeným kancelářím. Ty podle něho pravděpodobně vzbuzují větší důvěru, nabízejí i lepší možnosti nákupu na internetu. 

Prodeje dovolených jsou přitom podle Dvorského od začátku ledna na 60 procentech loňského roku před vypuknutím krize. Velkou část však tvoří poukazy za loni zrušené zájezdy, nových zákazníků je tak asi polovina.

„Když se ale podíváme na data menších cestovních kanceláří, tak ty jsou na tom mnohem hůře, ukazují prodeje na úrovni nějakých 15 procent loňského výkonu. Velká část prodejů bude rovněž ovlivněna vouchery, takže noví zákazníci tvoří zhruba deset procent loňských tržeb. Lze z toho usuzovat, že klienti malých kanceláří přechází k velkým,“ doplnil Dvorský.

,