Veřejné finance ČR? Neprůhlednost, nehospodárnost , korupce, tvrdí TI.

Veřejné finance ČR? Neprůhlednost, nehospodárnost , korupce, tvrdí TI. | foto: Profimedia.cz

TI: Za rozpočtové problémy může korupce

  • 2
Po Světové bance, která na konci července kritizovala Česko kvůli korupci, se nyní s nelichotivou zprávou přidává i Transparency International. Nevládní organizace tvrdí, že korupce, neprůhlednost a také nehospodárnost a porušování rozpočtových pravidel mají na svědomí žalostný stav českých veřejných financí.

Objem veřejných výdajů ročně přesahuje 1,3 bilionu Kč a není vždy jasné, kam peníze tečou a kam prosakují, řekla dnes novinářům ředitelka TI Adriana Krnáčová.

Dobrou ilustrací neprůhlednosti veřejných financí jsou podle analytika PPF Pavla Kohouta nynější diskuze o podobě rozpočtu na rok 2007.

"Podle jedné interpretace bude schodek 88 miliard Kč, podle druhé přes sto miliard. Rozdíly jsou přitom čistě formální," dodal. Rozpočet na příští rok kritizoval i viceguvernér ČNB Ludvík Niedermayer. Ten ho dokonce v MF DNES označil za "nejnebezpečnější a nejhorší" za poslední léta. - více zde

Nový ministr financí Vlastimil Tlustý tento týden novinářům řekl, že nepočítá, že by se Česko příští rok vešlo do limitu nutného pro splnění konvergenčních kritérií. Tím prakticky vyslovil, že ČR nebude schopná zavést společnou měnu euro v roce 2010. - více zde

To přitom bylo jednou z hlavních priorit vlády Jiřího Paroubka a bývalý ministr financí Bohuslav Sobotka měl cestu k euru jasně definovanou. Rozpočtové schodky měly postupně klesat a v roce 2008 měly splňovat podmínky pro přijetí eura. - více zde

Poslanecké pomníčky a peněženky
Vzhledem ke stavu veřejných financí ale ODS dávala už před volbami najevo, že euro do roku 2010 nebude. Ve čtvrtek termín za "nereálný" i premiér Mirek Topolánek.
My jsme přeci jenom kousíček za Slovenskou republikou, nás některé reformy na výdajové straně rozpočtu teprve čekají," dodal.

Podle zprávy Transparency International se základní pravidla tvorby, schvalování a následné kontroly plnění závazků plynoucích ze zákona o státním rozpočtu systematicky porušují. Slabé postavení ministra financí při sestavování rozpočtu a poslanců při návrhu a kontrole plnění státního rozpočtu je prý kompenzováno množstvím pozměňovacích návrhů.

Takzvané poslanecké pomníčky, kdy poslanci přidávají peníze na investice lokálního významu, či platy poslanců nejsou sice zanedbatelné, ale rozpočet táhnou do hlubin rostoucí sociální výdaje, upozornil Kohout.

Měl by se podle něj obrátit nynější princip přípravy rozpočtu, kdy se nejprve stanoví výdaje a až potom hledají zdroje.

Ministerstvům nic, radí agentura
Závažným prohřeškem je prý nerespektování závazných výdajových rámců a lhůt pro přípravu státního rozpočtu. K celkové neprůhlednosti přispívá rovněž rozdrobení rozpočtové soustavy v řadu mimorozpočtových fondů.

V rozpočtovém systému chybějí nástroje pro vyhodnocování efektivnosti veřejných výdajů. Mimořádně slabé místo celého procesu představuje kontrola rozpočtu, tvrdí zpráva.

Organizace doporučila například nepřipustit požadavky ministerstev na zvýšení rozpočtu před dosažením shody o schodku, závazné dodržování výdajových rámců, zpřísnění pravidel pro tvorbu rezervních fondů. Zpřísnit se mají kontroly.

"Některé změny vyžadují změnu legislativy, ale některé jsou jen otázkou vůle," uzavřel Vladimír Bezděk z České národní banky.

, ,