Televizní magnáti Zach a Šmejc

  15:31aktualizováno  15:31
Mají mnoho společného, včetně minulosti. Jiří Šmejc (30) a Ivan Zach (37), muži stojící v čele holdingů s takřka zaměnitelnými názvy MEF a GES, ovládají dnes více než tři čtvrtiny televizního trhu.

Jejich cesta do médií nebyla přímá: ani jeden z nich nebyl u toho, když Nova a Prima, respektive jejich zakladatelské firmy, získaly počátkem 90. let televizní licenci. Za svůj vzestup mohou děkovat zvláštnostem (někdo by spíše řekl "neprůhlednosti") tuzemského televizního trhu a IPB, která tento zašmodrchaný systém dlouhá léta spoluvytvářela.

Chvíle obou mladých mužů přišla v roce 1999. Železný sháněl nového investora poté, co se ve zlém rozešel s bývalými partnery z americké firmy CME. Legendární náměstek IPB Libor Procházka mu doporučil tehdy sedmadvacetiletého Šmejce a nové spojenectví vybavil miliardovým úvěrem na rozjezd.

Ve stejnou dobu řešil Procházka i jiný televizní problém: co s licencí k Primě, kterou podle nového bankovního zákona už IPB nesměla vlastnit? Řešení se našlo a po sérii složitých a neprůhledných operací se "dočasně" ocitla až v držení Zachova holdingu.

Rok nato už měl Procházka úplně jiné starosti: IPB se zhroutila a Procházka už neměl na vytváření mediálního impéria čas. Šmejc se Zachem však pád IPB přežili až překvapivě lehce.

Chvíli to vypadalo, že nový majitel padlého lva, ČSOB, bude po Zachovi žádat Primu zpět, jenže před měsícem obě strany překvapivě vyhlásily dohodu: Ivan Zach se může definitivně nazývat majitelem Primy.

To Jiřímu Šmejcovi k takovému úspěchu ještě malý kousek chybí. K úplnému ovládnutí Novy zbývá ještě to, aby se Vladimír Železný nějak vypořádal s miliardovým dluhem, kvůli kterému má stále blokovaný majetek, a tedy i svůj podíl v televizi. Jakmile ho bude moci prodat, podle ohlášeného plánu se jeho novým majitelem - a tím i skutečným vládcem Novy - stane Jiří Šmejc.

Autoři:

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

Dotace na solární panely leží ladem. Stát nestíhá vyřizovat žádosti

Solární panely na střeše základní školy v Kunraticích.

Evropská unie tlačí na Česko, aby více využívalo obnovitelné zdroje a mohutněji šetřilo energií. Firmy by o dotace na...

Vydržet let střemhlav. Aero testuje nový lehký bitevník L-39

Testování nového letounu Aera Vodochody

Simulace vybírání střemhlavého letu, schopnosti omezit nebezpečné vibrace nebo zvládání srážky s ptákem bez poškození....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz