Nové televizní přijímače bude vyrábět závod čínské společnosti Changhong v Nymburku. Distribuci a prodej bude zajišťovat hlavně čínská strana, ročně by se mělo na trh dostat až padesát tisíc plazmových a LCD televizí se značkou Tesla.
"Pronajímáme jim značku a budeme dělat i marketing," potvrdil generální ředitel Tesly Martin Stachník.
První televizory Tesla vyrobené v Česku mají do obchodů dorazit ještě před Vánocemi. Postupně tak vystřídají Tesly vyrobené v Turecku, které do Česka dovážela společnost Tesla Media.
"S nimi končíme spolupráci, nebyli jsme spokojeni s objemy prodejů," uvedl Stachník. Vyjádření Tesla Media se nepodařilo získat, celý den nikdo ve firmě nezvedal telefon.
Tesla přichází na trh s televizory v době, kdy mají prodejci žně hlavně díky výměně televizorů kvůli digitalizaci – některé obchody hlásí meziročně až stoprocentní nárůst tržeb. Ročně se v Česku prodá kolem půl milionu televizorů.
Mladší generace Teslu nezná, varují prodejci
Podle obchodníků to však Tesla nebude mít s návratem jednoduché. "Pro mladší generaci to není známá značka, bude se muset od začátku vybudovat," míní Jiří Klíčník, šéf českého prodejce elektroniky ElectroWorld.
Tesla, která vyrábí například zařízení pro čistírny vod nebo vojenskou techniku, chce značku více přiblížit koncovým spotřebitelům. Ne však samotnou výrobou spotřební elektroniky, ale hlavně pronájmem ochranné známky.
"Mým snem je domácnost s kompletní elektronikou Tesla," říká Stachník.
Investice do reklamy
Firma, kterou loni na podzim ovládl irský fond Kilcullen Kapital Partners, se netají plány na návrat Tesly mezi slavné české průmyslové značky. I proto například investovala miliony korun do názvu Tesla Arena, který nese holešovická sportovní hala a někdejší T-Mobile Aréna.
"Název máme pronajatý na tři roky, podotkl Stachník.
Tesla během letošního roku navíc omladila své logo, vymazala z něj hvězdičku. Podle vedení firmy nové logo symbolizuje dynamiku firmy po příchodu nových majitelů. Značka vznikla v roce 1946, jméno však nedostala po slavném vynálezci Nikolovi Teslovi, ale ze slovní zkratky "Technika slaboproudá".
Výrobcům televizí se v tuzemsku líbí
Česko se stalo za poslední roky evropskou televizní velmocí – především asijští výrobci tu obrazovky vyrábějí na několika místech. Největším producentem je plzeňský Panasonic, televizory či monitory se také vyrábějí u Žatce, v Kutné Hoře, v Nymburku, Pardubicích a Hranicích na Moravě.
Kromě elektroniky Tesla expanduje do dalších zařízení pro domácnosti – chce pomoci českým domácnostem ušetřit za energii instalací fotovoltaických panelů pro obytné a rodinné domy.
"Nebudeme je přímo vyrábět, ale kompletně zajišťovat jejich instalaci a montáž," upřesnil Stachník. Manažeři Tesly vidí v solární energii velkou budoucnost, protože se podle nich investice do fotovoltaických panelů i bez dotací vrací do osmi let.
Díky obratu k domácnostem by se firma mohla oprostit od velké závislosti na čističkách vod a výrobě pro rozhlasové a televizní vysílání, které se nejvíce podílejí na více než miliardových tržbách.