V Evropě je přes 12 tisíc TV kanálů. Diváci se přesouvají na internet

  16:45aktualizováno  16:45
Trh s digitálním video obsahem se čím dál víc tříští. V Evropě je už přes 12 tisíc služeb, které suplují klasické televizní vysílání nebo mu konkurují. To je desetkrát víc než v roce 1993. Role digitálu sice posiluje, klasické televize přesto zasáhnou v Česku každý měsíc 96 procent populace.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

V roce 2005 v on-line světě dominovalo několik video služeb v čele s YouTube a Vimeo. Konkurence od té doby narostla. Masy diváků v necelých dvou stovkách zemí přitáhl Netflix, americký globální poskytovatel on-line filmů. Své kanály na internetu rozjely Amazon, HBO, RTL, ale i desítky menších hráčů, kteří se neopírají o kapitálově silné skupiny.

Role těchto digitálních „televizí“ bude dál posilovat, řekla ředitelka mezinárodní Asociace televizních organizací EGTA Katty Roberfroidová, která byla hostem na konferenci Asociace komerčních televizí (AKTV) v Praze. V roce 2021 podle ní bude už 78 procent mobilních dat v podobě video obsahu.

Klasické televize v posledních letech ztrácejí na sledovanosti. U věkové skupiny od 15 do 34 let klesá čas, který denně stráví před televizí. V některých zemích až o hodinu. Propad je trendem posledních dvou až tří let. Přitom od roku 1997 se doba sledování televize postupně zvýšila z průměrných 200 minut denně téměř o padesát minut. Zlom nastal v roce 2013.

Roberfroidová upozornila, že u skupiny diváků od 4 let věku komerční televize neutrpěly takový odliv sledovanosti. V loňském roce tyto děti strávily před obrazovkou 231 minut, tedy zhruba stejně jako před šesti lety.

Asociace televizních organizací EGTA je přesvědčena o tom, že klasická televize je nenahraditelná a má bezkonkurenční zásah. V Česku je to měsíčně 96 procent populace, v Británii, Kanadě a Francii 98 procent, v Austrálii a Belgii 99 procent, ve Švýcarsku 93 procent. Zároveň s tím stoupá sledovanost digitálu, očekává se, že letos poroste o 8,2 procenta.

Klasické televize se v této souvislosti s nelibostí dívají na evropskou směrnici o audiovizuálních mediálních službách, známou pod zkratkou AVMSD, která mimo jiné může omezit reklamu na dětských kanálech. Televize se obávají, že by následkem toho kanály zanikly a děti by se zcela přesunuly na internet, kde není reklama regulovaná nijak (o problému jsme psali zde).

Asociace komerčních televizí vznikla letos, tvoří ji skupiny Nova, Prima a hudební televize Óčko, která stejně jako MF DNES a iDNES.cz patří do vydavatelství MAFRA.

Autor:

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Další z rubriky

Sklo je v módě, sklárny nestíhají vyrábět obaly na nápoje a potraviny

Sklárna O-I Czech Republic v Dubí

Potravináři a nápojáři soutěží o volné kapacity na výrobu obalového skla. Kvůli vysokému zájmu v posledních letech...

Policisté si na 2 500 nových aut počkají. Antimonopolní úřad zrušil tendr

Ilustrační foto

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil výběrové řízení na osobní i policejní auta pro ministerstvo vnitra...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Najdete na iDNES.cz