(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Aplikace místo léků. Telemedicína má šanci se prosadit

  • 20
České zdravotnictví dlouho odolávalo, ale už se začíná měnit. Rozšíření dálkového monitoringu pacientů s různými onemocněními zatím brání to, že ho pojišťovny neproplácejí.

Nastávající maminka má náběh na těhotenskou cukrovku. Od lékaře proto dostala přístroj, který z kapky krve vyhodnotí hladinu cukru v krvi a informaci automaticky přes mobil s aplikací pošle ošetřujícímu lékaři. Pokud se naměřené hodnoty začínají blížit nebezpečné hladině, lékař ženě zavolá a poradí jí, co dělat.

Tak vypadá telemedicína v české praxi. Oborová zdravotní pojišťovna dokonce podolské porodnici tuto péči v rámci pilotního programu proplácela. Případů, kdy lékaři sledují stav pacienta na dálku, je však zatím málo. Například Všeobecná zdravotní (VZP), která pokrývá s 5,9 milionu zhruba polovinu tuzemských obyvatel, v roce 2016 tuto službu proplatila 600 klientům s kardiostimulátorem.

I u nás je konečně „telemedicína“. Ale jen pro některé těhotné

Podle Jana Hůlka ze soukromé ambulantní sítě EUC se začíná blýskat na lepší časy. Současný ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (ANO) digitalizaci podporuje.

„Velkou budoucnost má telemedicínská léčba pacientů s chronickými onemocněními. Je například klinicky prokázáno, že obézní lidé s prediabetem, kteří reálně změní své stravování a životní návyky, se vyléčí pravděpodobněji, než když budou dostávat lék medformin. K tomu jim právě technologie pomohou. Doma si pravidelně odsledují cukr, váhu a tlak, což krátká návštěva u lékaře jednou za čtvrt roku nedokáže nahradit,“ poukazuje Hůlek.

EUC svým klientům s cukrovkou, obezitou a vysokým krevním tlakem donedávna nabízela soukromě hrazený vzdálený monitoring pod názvem eVito, momentálně tento produkt přepracovává.

Než ale ministerstvo zdravotnictví nový způsob léčby uzná jako efektivní a zařadí ho na seznam hrazených výkonů, bude to ještě trvat. „Podobně to bylo s protonovým centrem, robotikou či kardiovaskulárními invazivními výkony,“ připomíná Ladislav Friedrich, prezident Svazu zdravotních pojišťoven.

Od letoška začaly monitoring proplácet zdravotní pojišťovny v USA, takže na něj dosáhnou desítky milionů chronických pacientů z programu Medicare. „V Evropě jsou v telemedicíně nejdál skandinávské země, například Finové a Estonci,“ říká Hůlek. Elektronizaci ve zdravotnictví využívá také Velká Británie, které bojuje s nedostatkem doktorů. Pojišťovny v některých případech proplácejí videokonzultaci s lékařem stejně jako fyzickou návštěvu.

Poradenství po telefonu

Do telemedicíny lze zahrnout i komerční placené lékařské poradenství po telefonu nebo přes internet. „Telemedicína bude potřeba například v okrajových částech Česka, jako je Krušnohoří nebo Šumava, kde dostupnost lékařské péče klesá a telemedicína lidem poskytne přístup k lékaři,“ uvádí Daniel Soukup, šéf portálu uLékaře.cz.

Tato nejnavštěvovanější on-line lékařská poradna nabízejí písemnou odpověď od praktika či specialisty do pěti dní za 39 korun, rychlejší odpovědi jsou za dvě stovky. Nejčastěji se lidé radí s intimními problémy v oblasti dermatologie, gynekologie nebo urologie.

„Dokážeme dotyčnému člověku zařídit návštěvu u správného specialisty v místě jeho bydliště v nejbližší možný termín a hodinu,“ říká Táňa Lálová, mluvčí projektu. Jako příklad uvádí dámu, která potřebovala narychlo odoperovat břišní kýlu před odletem na zahraniční dovolenou. Vše uhradila zdravotní pojišťovna.

Dalším soukromým projektem je Doktorfone.cz s jiným modelem. Nabízí lékařům zbavit se věčně zvonícího telefonu v ordinaci a telefonickou konzultaci zpoplatnit – služba pacienta stojí 50 korun za minutu, lékař z toho má zhruba desetikorunu. „Lidé nejčastěji konzultuji jednu až tři minuty,“ říká Radek Starý, autor projektu.

Lukáš Melichar rozjel před třemi lety placené poradenství po telefonu na webu Mujdoktor24.cz. Cena je tři stovky za telefonát, který trvá do čtvrt hodiny. „Lidé nezpochybňují, že je třeba platit za radu právníkovi, ale za konzultaci lékaře se platit zdráhají. Výjimkou jsou mladí lidé nebo lidé na vyšších pozicích,“ uvádí. Cílí přitom na korporátní klienty. Už teď lze na jeho webu platit poukázkami v rámci zaměstnaneckých benefitů.

Podle Friedricha může mít možnost konzultace na dálku pro pacienta pozitivní dopad – zklidní se. „Jde ale spíš o službu navíc, zdravotní péči to nenahradí,“ soudí.