Reklamní experti vábili zákazníky před sto lety podobnými triky jako dnes. Jen měli tehdy k dispozici hlavně tištěná média a s barvami moc pracovat nemohli. Redakce iDNES.cz připravila výběr inzerátů, které se před sto lety objevily v časopise Světozor. Jeden z nich sliboval třeba hezčí noc za pomoci universálního orthopedického přístroje Zello.
Autor: Světozor, MAFRA
Dříve se na obuvi opravovaly nejčastěji podpatky. Značka Berson vsadila na přilepovací gumové podrážky.
Autor: Světozor, MAFRA
Delikatesní margarín, jenž vyrovná se nejjemnějšímu máslu čajovému, se v inzertní rubrice vyskytoval často. Vitello muselo být pro vydavatele Světozoru ceněným inzerentem.
Autor: Světozor, MAFRA
Delikatesní margarín Vitello si pohrával s lehkými slogany.
Autor: Světozor, MAFRA
Parazitování na značce není jen problém levných asijských dovozů z 21. století. Firmy ho řešily i před sto lety.
Autor: Světozor, MAFRA
„Zaručený“ léčebný přípravek pro krvetvorbu, dnes by zřejmě takovému inzerátu nikdo nevěřil.
Autor: Světozor, MAFRA
Vědmy a jiné výklady byly v té době oblíbené.
Autor: Světozor
Oetker cílil na ženy v domácnosti, které rády pekly. Tato značka století od zveřejnění inzerátu přežila a v obchodech ji najdeme dodnes.
Autor: Světozor, MAFRA
Odpočinek a relax nabízel tehdejší Lido-Palace Hotel Riva u Gardského jezera. Tento hotel také stále existuje.
Autor: Světozor, MAFRA
Parfumerie Prochaska Praha vsadila na jednoduchou reklamu.
Autor: Světozor, MAFRA
Zbytečné jsou všechny otázky, neboť nejlepší prášek jest přece jenom od dra. A. Oetkera v Brně. Podnik inzeroval velmi často.
Autor: Světozor, MAFRA
I margarín Vitello bojoval s různými napodobeninami.
Autor: Světozor, MAFRA
Reklama na tuky na vaření prezentovala rozmanitou nabídku.
Autor: Světozor, MAFRA
Malý cestovní psací stroj bylo možné vozit v kufříku. Kancelář měl tak majitel stále u sebe. Skoro jako dnes s notebookem.
Autor: Světozor, MAFRA
Vitaminol Medca, posiluje a vyživuje.
Autor: Světozor, MAFRA
Nechtěné těhotenství se řešilo už před sto lety, tehdy si mohly ženy nechat zaslat pojednání o hygienické ochraně poštou za dvě koruny.
Autor: Světozor, MAFRA
Na žlučové kamínky, jedině Stonegall Dr. Klan. Opět inzerát na doplněk stravy.
Autor: Světozor, MAFRA
Dříve se obuv opravovala a nejlepší na to prý byly výrobky Palma.
Autor: Světozor, MAFRA
Kaučukové podpatky a podrážky od Palmy.
Autor: Světozor, MAFRA
První značkou produktů Dr. Oetker byl „překypující skleněný kalich“ jako symbol kypřicího prášku „Original Backin“. V roce 1900 bylo v Berlíně patentováno logo s „moudrou hlavou“, které bielefeldský litograf Theodor Kind vytvořil ze siluety své dcery. „Moudrá hlava“ se na určitou dobu stala synonymem značky. Aktuální logo zvýrazněné tzv. kompetenčními čarami Dr. Oetker platí od roku 1986. Vyjadřuje nepřerušenou zkušenost a kontinuitu.
Autor: Světozor, MAFRA
Společnost Dr. Oetker se snažila zaujmout i různými soutěžemi o ceny.
Autor: Světozor, MAFRA
Na lepší pleť sáhněte pro Créme Amorosa. To je jeden ze sloganů, který sliboval zázraky.
Autor: Světozor, MAFRA
Večery pomohly ukrátit jako dnes společenské hry, ale soudě dle inzerátu i žertovné a kouzelné předměty.
Autor: Světozor, MAFRA
Cukrárna Myšák funguje ve Vodičkově ulici dodnes.
Autor: Světozor, MAFRA
Jednoduchý inzerát na prodej hudební nástrojů
Autor: Světozor, MAFRA
Prádlo, oděvy, kravaty i trikotáže sliboval za super ceny Ferdinand Štípek z Vinohrad.
Autor: Světozor, MAFRA
Hračky pro studující doporučuje továrna na elektrotechnické potřeby a mechanické výrobky. Pan Ludvík Očenášek je nabízel ve Vodičkově ulici.
Autor: Světozor, MAFRA
Pro sesláblé tělesně i duševně, hlásá slogan na přípravek Vitaminol Medica. Něco podobného by zřejmě už v dnešní reklamě neobstálo.
Autor: Světozor, MAFRA
Lux neboli vysavač byl vhodný vánoční dárek.
Autor: Světozor, MAFRA
Výprodeje – v tomto případě obuvi – byly obvyklé už před sto lety.
Autor: Světozor, MAFRA
Jednoduchá reklama: ale na co přesně? Že by prodejna ubrusů?
Autor: Světozor, MAFRA
Vitaminol medica cílil na téměř všechny věkové kategorie.
Autor: Světozor, MAFRA
Moudrá hlava peče jen s Moudrou Hlavou od dra A. Oetkera. To byl všudypřítomný slogan společnosti vyrábějící prášek do pečiva.
Autor: Světozor, MAFRA
Reklama na čaj a známku Čajová konvice
Autor: Světozor, MAFRA
Vany, vaničky či koupací stolice byly zřejmě vyhledávanými výrobky.
Autor: Světozor, MAFRA
A zase Vitello: Když margarín, tak Vitello.
Autor: Světozor, MAFRA
Pro nábytek se tehdy nejezdilo na Zličín do Ikey, ale do Týniště nad Orlicí k A. Novotnému.
Autor: Světozor, MAFRA
Jak se pochlubit s úspěchy z veletrhu? No přece reklamou. LUNA byl název údajně první české čokoládovny, kterou roku 1839 založil na Starém Městě v Praze 1 – Kozí ulici František Černoch a podle obrázku na obalu nazval svůj výrobek Čokoláda s Indiánem. Později se výroba čokolády přesunula do Modřan.
Autor: Světozor, MAFRA
Když móda, tak jedině z Paříže. Ceny v té době byly ovšem vysoké a takové oblečení si nemohl dovolit každý.
Autor: Světozor, MAFRA
Značka Odol známá dodnes. Dříve sázela spíš na dlouhý text, který měl čtenáře zaujmout. My si z dnešní doby můžeme připomenout slogan: Odolu neodoláš.
Autor: Světozor, MAFRA
Čistidlo a leštidlo na kovy. Nejlepší cídidlo mělo být ve dvacátých letech 20. století to se značkou Globus.
Autor: Světozor, MAFRA
Reklama na vysavače, tehdy na lux, který vysaje až 97 milionů bacilů.
Autor: Světozor, MAFRA
Fotoškoda existuje v centru Prahy dodnes a navázala na tradici z roku 1880, kdy Jan Langhans založil ateliér, který navštěvovali herci, hudebníci, politici, spisovatelé, vědci i podnikatelé. Jejich snímky Langhans uspořádával do tzv. Galerie osobností. Ta se rozrůstala až do roku 1948, kdy byl ateliér znárodněn.
Autor: Světozor, MAFRA
Foto Agfa. Značka byla populární ještě koncem 20. století.
Autor: Světozor, MAFRA
Binokulární dalekohled neboli tzv. Goerzovy tryedry sloužily pro turisty, sport i divadlo.
Autor: Světozor, MAFRA
Když dovolená, tak v Itálii u moře
Autor: Světozor, MAFRA
Na nervy byl určený Sanatogen, ale léčil i plíce a žaludky.
Autor: Světozor, MAFRA
V jednoduchosti je síla. Krajky a záclony od Kohna.
Autor: Světozor, MAFRA
Podle hojných inzerátů na zubní pasty to vypadalo, že zubní hygiena je na první místě. Svěžího dechu a bílých zubů bylo možné dosáhnout s přípravkem Chlorodent.
Autor: Světozor, MAFRA
Na chudokrevnost se před sto lety doporučovalo maltosové víno.
Autor: Světozor, MAFRA
Slib mně, že konečně začneš užívati Sanatogenu.
Autor: Světozor, MAFRA
Slovenské Píšťany léčily dnu i reuma.
Autor: Světozor, MAFRA
Hodinky Zenith byly ideálním vánočním dárkem.
Autor: Světozor, MAFRA
Stroje Remington uměly psát, sčítat i odčítat.
Autor: Světozor, MAFRA
Letem získal si Vitello.
Autor: Světozor, MAFRA
Nejlepší doporučení bylo od lékaře, domnívala se společnost vyrábějící pastilky Valda.
Autor: Světozor, MAFRA
Wikipedie před sto lety, slovníček literární.
Autor: Světozor, MAFRA
Dříve se lyžovalo i v Praze, bylo dostatek sněhu i areály. Pražané za zimními sporty jezdili hlavně do okolí města, především do Mnichovic, Senohrab a Ondřejova. Právě tam totiž byly vynikající sněhové podmínky, mnohdy lepší než například v Krkonoších.
Autor: Světozor, MAFRA
Denní krém pro krásnou pleť, to byl Kosmata.
Autor: Světozor, MAFRA
Podrážky dělaly lehký krok, s gumovými podpatky Berson byl ještě lehčí.
Autor: Světozor, MAFRA
Zubní pasta pro krásné zuby, zaručeně bílé, to slibovalo užívání pasty Erasmic.
Autor: Světozor, MAFRA
Nechyběla ani na reklama na obuv od Bati.
Autor: Světozor, MAFRA
Inzerát na Život Ježíšův se přimyká ke krémům, pudru a mýdlu.
Autor: Světozor, MAFRA
Čaje od Hankova
Autor: Světozor, MAFRA
Pro muže na holení sloužilo originální anglické mýdlo v tyčinkách Erasmic.
Autor: Světozor, MAFRA
Skla Zeiss se vkládala do brýlí i skřipců
Autor: Světozor, MAFRA
Společnost Carl Zeiss patří mezi nejstarší firmy na světě podnikající v oboru optiky. Předchůdce moderní společnosti Zeiss byl založen v roce 1846 v Jeně slavným německým optikem Carlem Zeissem.
Autor: Světozor, MAFRA
Přenosný psací stroj Remington
Autor: Světozor, MAFRA
S napodobeninami bojovaly značky už i tehdy. Berson si svou ochrannou značku nechtěl nechat vzít.
Autor: Světozor, MAFRA
Děti byly vždycky základem života i státu. Před sto lety se pořádaly Dětské dny na Moravě a ve Slezsku.
Autor: Světozor, MAFRA
Vitaminol Medica byl vhodný také pro děti.
Autor: Světozor, MAFRA
Knižní čtvrtek? Spíše nový román od Emila Vachka
Autor: Světozor, MAFRA
Oblíbené cídidlo kovů Geolin
Autor: Světozor, MAFRA
Čisté boty s krémem Triumph
Autor: Světozor, MAFRA
Nejvíce se cílilo na zákazníky, kteří si vybavovali domácnost. Koberce, záclony i pokrývky nabízelo mnoho obchodů po celé Praze.
Autor: Světozor, MAFRA