Kvůli brexitu bez dohody mohou české firmy tratit až 30 miliard, hlásí svaz

  16:33aktualizováno  16:33
České firmy by kvůli brexitu bez dohody mohly přijít asi o 30 miliard korun. Další desítky miliard by česká ekonomika ztratila kvůli nižším firemním investicím, odhaduje ředitel sekce mezinárodních vztahů Svazu průmyslu a dopravy Lukáš Martin. Britský premiér Boris Johnson chce zemi vyvést z EU letos k 31. říjnu.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Tomáš Hejtmánek, MF DNES

„Vystoupení Británie z EU zpomalí českou ekonomiku v řádu několika desetin procenta,“ odhadla Hospodářské komora. Hlavní dopad tvrdého brexitu čeká v první polovině 2020. „Celkovou stabilizaci situace očekáváme do dvanácti měsíců od brexitu, tj. do podzimu 2020. Tato doba poslouží k tomu, aby se ustálily dodavatelské řetězce. Celkově bude brexit pro ekonomiku znamenat krátkodobý výkyv, který sám o sobě nemůže vést k recesi v ČR,“ uvedl mluvčí komory Miroslav Diro.

Firmy se nejvíce obávají úbytku zakázek v souvislosti s oslabením libry, zhoršení ekonomické situace v Británii a zavedení netarifních bariér. Dále jsou pro ně hrozbou zavádění cel a komplikace spojené s celními procedurami a přepravou zboží.

Například Česká spořitelna přitom celkový efekt tvrdého brexitu odhaduje na 1,1 procenta českého HDP. Svaz průmyslu a dopravy považuje data z analýzy spořitelny za optimistická. Kvůli provázanosti ČR s trhem EU a silné orientaci na automobilový průmysl, který brexit silně pocítí, lze podle Martina čekat dopady spíše vyšší.

Některé české firmy, které se na brexit aktivně připravují, hledají alternativní dodavatele, odběratele i zaměstnance na starém kontinentu. Začaly se také předzásobovat alespoň na tři až čtyři měsíce dopředu. Některé z nich už také informovaly své odběratele v Británii o tom, že kvůli možným problémům s dodávkami nebudou schopné garantovat dohodnuté termíny.

Účet za brexit: 66 miliard liber. Tolik zatím stál britskou ekonomiku

Nicméně stále podle Dira platí, že kvůli nejistotám, které odchod Británie z unie provází, se na brexit aktivně připravovaly podle posledních dat komory jen tři procenta firem. Pouhá pětina přímých vývozců a dovozců učinila nějaké kroky, které by mohly dopady brexitu na jejich podnikání zmírnit.

Vedle celních sazeb budou svou roli v zahraničním obchodě hrát i netarifní obchodní překážky. Jde o rozdílné regulatorní požadavky, nové administrativní formality ve formě povolení nebo licencí, týká se to i platnosti certifikátů získaných firmami před dnem výstupu. Odhady přímé i nepřímé role netarifních obchodních překážek jsou velmi obtížně kvantifikovatelné.

Co se týká samotného průběhu brexitu, k 1. listopadu 2019 komora očekává negativní šok v podobě nárazového snížení zahraničního obchodu mezi EU a Británií. Čím delší bude nejistota, tím větší bude počáteční chaos a škody s ním spojené.

V prvních dnech po vystoupení hrozí ochromení dopravy a dodávek zboží. Výrobní a dodavatelské řetězce fungují v takzvaném režimu just-in-time (přivezené součástky či díly jdou rovnou z kamionu do výroby) a zpoždění dodávek zapříčiní útlum výroby, pokud se firmy dostatečně nepředzásobí.

České firmy přímo vyvážejí do Británie zboží a služby za 210 miliard korun za rok. Řada českých výrobců se ovšem podílí také na dodávkách do Británie z ostatních zemí EU, tento nepřímý vývoz odhaduje spořitelna na dalších 120 miliard Kč.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Nejdelší let na světě proběhl hladce, v Sydney přistál po 19 hodinách

Na letiště v australském Sydney dosedl v sobotu večer SELČ, v neděli ráno místního času, boeing aerolinek Qantas, který...

Návrat Vindobony a více vlaků kvůli slevám. Železnici čekají od prosince změny

Více expresů do Plzně a Chebu nebo návrat přímého spojení z Berlína přes Prahu a Brno do Vídně a Štýrského Hradce. To...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Premium

K jídlu suchý chleba, místo chráničů molitan. Zpověď Pastrňákovy mámy

Příběh jak z hollywoodského filmu. Marcela Ziembová je máma hokejové hvězdy světového formátu Davida Pastrňáka, kterému...

  • Další z rubriky

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Státní dluhy znovu vzrostly. Každý Čech dluží v průměru 158 tisíc korun

Státní dluh letos ke konci září stoupl o 63,2 miliardy na 1,685 bilionu korun. Na každého Čecha tak hypoteticky připadá...

Premium

Dobrý sluha, zlý pán. Home office může podle studií zvyšovat stres

Práce z domova, takzvaný home office, je v českých firmách jako benefit čím dál běžnější. Mnozí zaměstnanci si ho...

Ceny mobilních tarifů: mírný pokrok, k ideálu stále daleko

Telekomunikační trh v Česku se za poslední měsíce posunul. Většinou k lepšímu. Nejnižší tarify jsou však stále příliš...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz