„Souběžně s odlivem zákazníků se zhoršuje i celkový image supermarketových řetězců,“ upozorňuje studie Incomy a GfK, která nákupní zvyklosti zákazníků sleduje.
Podle studie se však supermarketové sítě pokoušejí situaci aktivně změnit, ať už rekonstrukcemi prodejen, intenzivnější reklamou či věrnostními programy pro kupující.
„Pozitivním výsledkem tohoto úsilí je lepší profilace supermarketů proti jiným typům prodejen. Zákazníci vidí hlavní výhodu supermarketů v kombinaci širokého sortimentu a časové dostupnosti prodejen. Proti tomu stojí hypermarkety, jejichž silnou stránkou jsou nízké ceny v kombinaci s širokým sortimentem a diskonty s kombinací výhod nízká cena/časová dostupnost,“ tvrdí Incoma a GfK.
Trvale ztrácejí malé prodejny, které byly ještě v roce 1998 hlavním nákupním místem potravin pro 58 procent Čechů. Za poslední čtyři roky se však jejich podíl smrskl na méně než polovinu tehdejšího výsledku.
„I zde je ovšem cesta ke změnám otevřená - například malé prodejny mají zatím suverénně nejlépe hodnocenou ochotu obsluhujícího personálu,“ uzavírá studie.
Kde utrácíte nejvíce peněz za potraviny? (v procentech zákazníků) | ||
---|---|---|
Typ prodejny | květen 1998 | květen 2002 |
Hypermarket | 2 | 33 |
Supermarket | 29 | 24 |
Diskont | 10 | 16 |
Malé samoobsluhy a pultové prodejny | 58 | 25 |
Jinde | 1 | 2 |
Pramen: Supermarket 2002 - Incoma Research, GfK |