Stavět kanál Dunaj-Odra-Labe, či ne? Odpoví studie až za 25 milionů

  12:03aktualizováno  12:03
Ministerstvo dopravy hodlá zaplatit až 25 milionů korun za studii, která by měla odpovědět na otázku, zda investovat stovky miliard korun do kontroverzní výstavby plavebního kanálu Dunaj - Odra - Labe. Studie může vznikat déle než rok.

Ústí řeky Moravy do Dunaje pod zříceninou devínského hradu. Zde by vodní koridor kanálu Dunaj - Odra - Labe v některých variantách trasy odbočoval. | foto: Jaroslav Kubec, Wikipedia Commons

Studie má prokázat ekonomickou efektivitu koridorového propojení Dunaje, Odry a Labe. Vyplývá to z předběžných informací zveřejněných na stránkách věstníku veřejných zakázek. Projekt obřího vodního díla, které by mohlo spolykat až 400 miliard korun, oživil současný ministr v demisi Zdeněk Žák. Jeho předchůdci v úřadu se ke stavbě obřího plavebního kanálu stavěli spíše skepticky.

"Pětadvacet milionů korun je maximální částka. Očekáváme, že v rámci výběrového řízení se cena sníží," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Za tyto peníze by ale měl vzniknout komplexní dokument, který má odpovědět na otázku, zda bude nebo nebude ekonomicky výhodné vodní koridor stavět.

Kanál Dunaj-Odra-Labe. Mapa, kudy by měl kanál vést.

Kanál Dunaj - Odra - Labe. Mapa, kudy by měl kanál vést).

Studie má dále upozornit na různá rizika spojená s ochranou přírody a nebo s odporem místních obyvatel v závislosti na konkrétním trasování chystané vodní cesty, zdůvodnil odhadovanou cenu mluvčí. Kvůli předpokládanému rozsahu nebude materiál vznikat pár měsíců, jak je u obdobných studií proveditelnosti obvyklé. Práce na dokumentu by se prý mohly protáhnout až na řadu měsíců nebo i více než rok.

Právě časová náročnost je podle ministerstva dopravy důvod, proč vypracování dokumentu chce zadat ještě současný ministr v demisi. Podle úřadu je nutné spěchat zejména kvůli možnosti čerpat na projekt prostředky z Evropské unie.

Zadání studie do konce letošního roku je součástí harmonogramu přípravy koridoru, který nedávno představil ministr Žák a který předpokládá dokončení vodního díla do roku 2039. Součástí plánované vodní cesty jsou i jezy v Děčíně a v Přelouči, které se už delší dobu připravují a které by měly být hotové do roku 2020.

Projekt počítá s pokračováním splavnění Labe prostřednictvím jezu v Děčíně a prohrábkami řeky na německé straně. Dunaj s Odrou by se mohl propojit prostřednictvím splavnění řek Moravy a Bečvy. Západ republiky by se na severojižní cestu napojil prodloužením vodního koridoru z Přerova do Pardubic, kde by se napojil na Labe. Zastáncem projektu je mimo jiné i prezident Miloš Zeman.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Jedna PETka navěky. Brusel zavádí kvóty na podíl recyklátu v plastových lahvích

PET lahve nepoužívejte opakovaně, tvrdí odborníci.

Na většině lahví to napsáno není, ale stále větší počet těch, v kterých se prodávají vody či coly, už kdysi petkou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Měli bychom více spořit, ať máme polštář na krizi, říká Michl

Člen bankovní rady ČNB Aleš Michl.

Když si dnes vložíte peníze na účet, ve většině bank nedostanete skoro nic. Prostor pro vyšší úroky však existuje,...

Najdete na iDNES.cz