STK versus autoservisy. Návrh na propojení udělal ze spojenců konkurenty

  6:00aktualizováno  6:00
Ministerský návrh umožňující provozovatelům stanic technické kontroly (STK) rovnou opravovat zjištěné závady na vozidlech znesvářil kontrolní techniky a zástupce autoservisů. Rozvolnění pravidel, které by umožnilo oběma skupinám podnikat v doposud zakázané oblasti, kritizují především stávající STK.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Stanice technické kontroly se obávají, že uvolněním pravidel se zvýší počet nebezpečných aut na silnicích a že je dosavadní partneři v podobě servisů připraví o jejich byznys.

Novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích mají dnes na programu poslanci ze sněmovního hospodářského výboru. Právě oni budou mít významné slovo v tom, kterým směrem se bude ubírat systém kontrol technického stavu vozidel na českých silnicích.

Ministerstvo dopravy prosazuje, aby za technický stav kontrolovaných vozidel neručily nadále stanice technické kontroly, ale jednotliví certifikovaní technici provádějící prohlídky. Těmi by ale nově mohli být například zaměstnanci autoservisů.

Kozel zahradníkem

Zajistit, aby tito lidé při prohlídkách na autech například nevyhledávali zbytečné problémy, které by jejich servis obratem opravil, má podle ministerstva vyšší pokuta. Pokud úřady zjistí, že kontrolní stanice techniky nutí, aby výsledky kontrol zkreslovali, mohou dostat až pětimilionovou pokutu.

To je ale podle Profesní komory STK nedostatečné. Bude-li technik zaměstnancem autoservisu, těžko stát dokáže garantovat jeho nestrannost. I po rozšíření působnosti zůstanou hlavním příjmem servisů opravy. Podle člena předsednictva Profesní komory STK Jiřího Rejmona nebude stát schopen zajistit ani to, aby technici nebyli nuceni auta sami opravovat.

Dosavadní čísla totiž podle něj hovoří jasně. V průměru jeden kontrolní technik za den vyřídí prohlídku 15 až 20 aut. Nejlepší servisy ale v průměru přiváží na kontrolu čtyři až pět aut denně. Servisy tak nebudou mít pro vlastní techniky dostatek práce, budou tedy podle Rejmona tyto lidi nutit vykonávat i jiné práce.

Ministerstvo návrh hájí a tvrdí, že už nyní je mnoho kontrolních stanic a servisů fakticky propojených, přestože oficiálně působí nezávisle. Alespoň v části případů jsou provozovatelé obou stanic v příbuzenském nebo jiném vztahu, například manželé, uvádí v důvodové zprávě ministerstvo. Zároveň věří, že zajistit férovost technických kontrol se mu podaří díky povinnému připojení STK na online systém shromažďující informace o prohlídkách v databázi ministerstva.

Kdo je na kom závislý

Zdaleka ne všichni poslanci hospodářského výboru na argumentaci ministerstva slyší. Výbor se mimo jiné bude zabývat pozměňovacím návrhem piráta Ondřeje Polanského, který navrhl bod týkající se zrušení zákazu takzvané ekonomické spjatosti z novely vyjmout. „Kontrolní technici jsou osoby ekonomicky závislé na samotném provozovateli stanice technické kontroly. Pokud bude ve střetu zájmu provozovatel stanice technické kontroly, lze důvodně předpokládat, že tomu tak bude i v případě kontrolního technika,“ uvedl v odůvodnění. Piráti přitom návrh Daniela Ťoka doposud podporovali.

Uvolnění pravidel pro kontroly STK už stát dvakrát zkusil. Vždy se ale vrátil k systému, kdy je vznik stanic kvůli lepšímu státnímu dohledu vázaný licencí.

Nyní se STK obávají, že s propojením obou oborů je autoservisy z trhu vytlačí. Stanice STK historicky vznikaly na půdě servisů, u kterých jsou zpravidla v nájmu. V takovéto situaci se dá těžko očekávat, že by si STK mohly v areálu zařídit konkurenční opravnu. Naopak majitelům areálů to zjednodušuje situaci, jak se dostat k volné licenci. Stačí jen té stávající vypovědět nájem.

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Internet zaplavují falešné e-shopy. Zboží nepošlou a z karty strhnou víc

Ilustrační snímek

Po předváděcích akcích a energetických aukcích upozorňuje Česká obchodní inspekce (ČOI) na další bobtnající problém -...

Počet návštěvníků pražské O2 areny překročil 10 milionů

Chinaski na závěrečném koncertu turné k desce Není nám do pláče 16. listopadu v...

Branami největší české multifunkční haly prošel v neděli návštěvník s pořadovým číslem 10 milionů. Návštěvnost haly...

Měli bychom více spořit, ať máme polštář na krizi, říká Michl

Člen bankovní rady ČNB Aleš Michl.

Když si dnes vložíte peníze na účet, ve většině bank nedostanete skoro nic. Prostor pro vyšší úroky však existuje,...

Najdete na iDNES.cz