„Zájem je mezi sázejícími až třikrát vyšší. Loni byl oba pátky třináctého podán celkem téměř milion sázenek,“ říká Václav Friedmann, mluvčí firmy. I díky tomu Sazka za loňský rok zaznamenala pětiprocentní nárůst vkladů – podle propočtu MF DNES lidé prosázeli více než devět miliard korun včetně sázek zadaných po internetu.
Sazka kraluje trhu číselných loterií s 95procentním podílem, loni vyplatila zákazníkům na výhrách 4,2 miliardy korun. Milionáři u Sazky se loni stalo 259 sázejících (včetně stíracích losů a kurzových sázek). Dvojka na trhu, Loterie Korunka patřící pod Tipsport.net, vytvořila loni 14 nových milionářů a na výhrách rozdělila 300 milionů korun. Nejmenší provozovatel Fortuna se loni z číselných loterií víceméně stáhl.
Fortuna v při s Langerem namítá podjatost soudkyně. Pracovala s jeho ženou |
Výhra pro celou ulici neprošla
Sazka důsledně pracuje na tom, aby její loterie nebyla veřejností vnímána jako hazard, ale spíše zábava. Podle mluvčího firmy Friedmanna si většina lidí uvědomuje pravděpodobnost výhry.
„Nicméně už samotný proces vsazení tiketu nebo stírání losu sázející baví. Mnohdy přemýšlejí, jak by s výhrou naložili, kam by vyrazili na dovolenou a podobně,“ tvrdí. Lidé si tak vlastně kupují snění.
Denně přijde osobně do budovy Sazky v pražských Vysočanech několik sázejících pro výhru přesahující 270 tisíc korun. K předání dochází ve speciální milionářské místnosti s trezorem. Je u toho „předávač výhry“, zaměstnanec Sazky, který zkontroluje sázenku a čísla účtů pro zaslání peněz. Sazka těchto lidí zaměstnává několik a jejich identitu tají, protože znají nové milionáře.
Ve snaze osvěžit české sázení se chtěla firma inspirovat v Norsku, kde kromě výherce získávají určitý obnos i lidé, kteří s ním bydlí v jedné ulici a vsadili si. „Chtěli jsme to zavést i v Česku a udělali jsme si průzkum. Tento koncept je ale zřejmě proti české mentalitě, takže vůbec neuspěl,“ říká Friedmann.
Podobně by podle něj zřejmě narazil i švédský model, kdy sázková firma pro výherce a jeho okolí uspořádá oslavu. Češi totiž svou výhru před sousedy raději pečlivě tají.
Vánoční losy táhnou
Nejrychleji rostoucím segmentem loterií jsou ty instantní, kde se výhru dozví hráč hned – stírací losy. Od roku 2012 vzrostly útraty za ně šestinásobně. I v této kategorii vládne Sazka, která loni prodala losy za 2,175 miliardy korun, což je pětina tržeb firmy. Po loňském převzetí konkurenční Fsázky (Fortuna) má 82 procent trhu.
Dvojkou na trhu je Tipsport s odhadovanými tržbami v nízkých stovkách milionů. Obě firmy nabízejí zhruba tři desítky různých stíracích losů, Sazka některé i v online verzi.
Image zábavní společnosti buduje Sazka i v této oblasti. Loni začala otvírat vlastní Kavárny štěstí, kde ke každé objednané kávě dostane zákazník starší 18 let stírací los. Aktuálně má firma tři kavárny v Praze, po jedné v Kladně a Kolíně. Pokud se koncept osvědčí, Sazka zváží otevření dalších.
Stírací losy kupují častěji ženy než muži. Nejspíš je to tím, že matky obvykle chodí nakupovat s dětmi, které na nich los vyškemrají. To má však svá úskalí.
„Každoročně se v Česku vydávají stírací losy, které zjevně cílí na děti. Na přední straně dětské losy zobrazovaly zvířecí motivy a v názvech používaly zdrobněliny. Pro dětské losy je charakteristická nízká pořizovací hodnota,“ uvádí se ve vládní Výroční zprávě o hazardním hraní v České republice v roce 2016. Jako příklad uvádí Kapesné, Veselá zvířátka (Fortuna) nebo Oslíku, otřes se (Sazka). Od roku 2017 by již nové emise losů zacílených na děti a mladistvé neměly být dle zákona povolovány.
Výroba stíracích losů je věda. V Evropě to podle Friedmanna žádná tiskárna neumí tak, aby z reliéfu stírací vrstvy, která vzniká vrstvením barev, nešlo přečíst, co je pod ní. Proto si Sazka nechává vyrábět losy v USA a v Kanadě. Výrobu musí kvůli povolování ze strany ministerstva financí plánovat dlouho dopředu. Nyní se třeba řeší vánoční losy. Před Vánocemi o losy stoupá zájem až o 40 procent oproti jiným obdobím roku.