Stávka dopraváků v Ostravě končí, mzdy příští rok vzrostou o pět procent

  16:43aktualizováno  19:07
Od středy trvající stávka zaměstnanců ostravského dopravního podniku o půlnoci skončí. Odbory se po zhruba tříhodinovém jednání dohodly s vedením společnosti a zástupci ostravského magistrátu na zvýšení mezd. Příští rok se podle požadavků odborů zvednou o zhruba pět procent, letos ale neporostou vůbec.

Odboráři pravidelně procházejí centrem Ostravy a blokují dopravu. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Odboráři na začátku celého vyjednávání o platech požadovali jejich navýšení o patnáct procent, později chtěli osm a nakonec pět, na kterých trvali během celé stávky. Naopak dopravní podnik jim původně nabízel jen jedno a půl procenta, které později doplnil garancí stejného zvýšení i pro příští rok. Zaměstnanci si tedy nakonec své zvýšení vybojovali, dostanou ho ale až od roku 2012.

Řidičům se tak zvýší mzda minimálně o pět procent, z toho jedno procento ve výkonnostních odměnách. Dělníci, kteří mají nejnižší platy, pak budou mít vyšší mzdu o šest procent.

Ne všichni dopraváci ale s dohodou souhlasí, některým vadí právě fakt, že se letos žádné zvýšení platu nedočkají. "Hlasoval jsem proti této dohodě, ale je mi jasné, že kdybychom pokračovali ve stávce i zítra, zúčastnila by se nás jen hrstka a nemělo by to smysl. Všichni už se prostě snažili stávku za každou cenu ukončit. Proto byla dohoda přijata," komentoval výsledek anonymně jeden z řidičů.

Současný průměrný plat řidiče ostravského dopravního podniku je 22 872 korun hrubého. "Konkrétní mzdy se ale samozřejmě liší podle řady vlivů od typu řízeného dopravního prostředku či počtu směn až po počet odsloužených let. Průměrná mzda ovšem stoupla za posledních pět let o třiatřicet procent," nastínil už dříve mluvčí společnosti Miroslav Albrecht.

"A jak i odborářům zdůrazňujeme, je to vyšší částka než u konkurenčních dopravců v regionu, a je také vyšší než průměrný plat v Moravskoslezském kraji. Přesto trvají odbory na pětiprocentním růstu," řekl ještě před finálním rozhodnutím Albrecht.

V Ostravě by měly být stejné platy jako v Brně, říkají odbory

"Průměrný plat je ale se všemi přesčasy, nejčastěji se mzdy pohybují okolo 19 tisíc hrubého. Ale techničtí pracovníci mají více než 29 tisíc," reagoval však na tato čísla předseda odborářů ostravského dopravního podniku Ivo Protivínský. Podle něj je spravedlivé, aby ostravští dopraváci měli stejné platy jako jejich kolegové v Brně, tedy takřka 25 tisíc korun hrubého.

Důležité jednání, na které se odboráři i manažeři Dopravního podniku chystali po celý víkend, trvalo od čtrnácté téměř do sedmnácté hodiny. Poprvé se ho navíc zúčastnil i primátor Ostravy Petr Kajnar. Obě strany chtěly za každou cenu stávku ukončit, s každým dalším dnem stávky se totiž zvyšovaly ztráty dopravního podniku a zároveň snižovaly výplaty stávkujících.

Protestující odboráři před ostravským magistrátem.
Nálada na mítinku před magistrátem byla bojovná.
Stávkující odboráři se po Sokolské ulici blíží k ostravskému magistrátu.

Zaměstnanci ostravského dopravního podniku stávkovali od středy, každý den s výjimkou víkendu také dopoledne protestně pochodovali od sídla dopravního podniku k magistrátu.

Ti přicházeli denně zhruba o tisícovku, podnik stál každý den protestů minimálně 700 tisíc korun. "Tato částka se navíc může navýšit například o pokuty za nevypravené spoje od objednatelů dopravy, tedy obcí či kraje. Dá se dokonce říct, že po třech dnech už vznikly teoreticky škody, které svou hodnotou odpovídají naší nabídce odborům na navýšení mezd," uvedl v pátek Albrecht.

Jinými slovy tak zaměstnanci "prostávkovali" peníze, za které by jim bylo jinak možné zvýšit platy o jedno a půl procenta. Právě kvůli tomuto tlaku proto není podle obou stran výsledná dohoda vítězstvím ani pro jednu z nich.

Dopravnímu podniku chybí v rozpočtu na příští rok 100 milionů

Podle náměstka primátora Aleše Boháče musely odbory pochopit, že dopravní podnik nemá odkud další peníze vzít. "Také nemám radost z toho, že lidé letos nakonec nedostanou přidáno nic, na druhou stranu jsme v únoru odborářům nabízeli tříprocentní zvýšení mezd," vysvětlil.

"Nyní není z čeho peníze na vyšší platy dát, protože se zvýšila daň na emulzní naftu, což znamená pro podnik výdaj 25 milionů, a stejná částka bude potřeba kvůli nárůstu daně o čtyři procenta od 1. ledna. To jsou náklady, které podnik nemůže ovlivnit. Teď mu přibylo dalších padesát milionů na navýšení mezd. Celkově mu tedy v tuto chvíli pro příští rok chybí sto milionů," shrnul Boháč.

"Máme půl roku na to, abychom ty chybějící peníze našli. Co se nám někde získat nepodaří, bude muset doplatit město," přiblížil ředitel dopravního podniku Roman Kadlučka. Vše se podle něj bude mimo jiné odvíjet i od toho, kolik společnost stála stávka.

"Ztráty z ní plynoucí mohou přesáhnout sedmdesát milionů korun, zahrnují totiž penále za nevypravené spoje. Zhruba osmdesát procent spojů ale jezdí přímo v Ostravě a zastupitelstvo má tak možnost odhlasovat odpuštění pokuty, a tak snížit ztráty společnosti," nastínil.

Autoři: , ,

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Další z rubriky

Česku hrozí arbitráž za převzetí OKD, podle exvlastníka šlo o znárodnění

Horníci NWR. Ilustrační snímek

Britská společnosti Jenner & Block, která je likvidátorem společnosti New World Resources (NWR), označila státní...

Na dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem zůstane zatím stovka

Odstraňování svodidel v problémovém úseku dálnice mezi Humpolcem a Větrným...

Na dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, kde se zpozdila rekonstrukce, zatím zůstane pro auta rychlost snížená...

Ekonomika poroste o 3 procenta. Investujte, radí firmám Hospodářská komora

Ilustrační snímek

Růst české ekonomiky letos dosáhne tří procent, pokud nebude ohrožen mezinárodní obchod kvůli brexitu nebo obchodním...

Najdete na iDNES.cz